سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی امضای سند همکاری میان دو نهاد بزرگ متولی نسخه‌های خطی در ایران

رویدادهای فرهنگی

امضای سند همکاری میان دو نهاد بزرگ متولی نسخه‌های خطی در ایران

در مراسمی که روز سه‌شنبه 30 آبان 1391 خورشیدی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد، این دو نهاد بزرگ فرهنگی در حوزه نسخه‌های خطی و اسناد تاریخی، یکدیگر را به همکاری‌های مشترک فرهنگی در حوزه‌های مرتبط کاری «خدمات کتابداری و اطلاع‌رسانی، آموزش و پژوهش، تصحیحی نسخ خطی و اسناد» به منظور پیشبرد فرهنگ و هنر ایرانی فراخواندند.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Nike News

به گزارش روابط عمومي مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با امضای یک سند همکاری، متعهد شدند زمینه گسترش بیش‌تر فرهنگی ایرانی- اسلامی در زمینه انتشار نسخه‌های نفیس خطی را فراهم آورند.

در مراسمی که روز سه‌شنبه 30 آبان 1391 خورشیدی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد، این دو نهاد بزرگ فرهنگی در حوزه نسخه‌های خطی و اسناد تاریخی، یکدیگر را به همکاری‌های مشترک فرهنگی در حوزه‌های مرتبط کاری «خدمات کتابداری و اطلاع‌رسانی، آموزش و پژوهش، تصحیحی نسخ خطی و اسناد» به منظور پیشبرد فرهنگ و هنر ایرانی فراخواندند.


وقف، آثار فرهنگی و هنری را جاویدان می‌کند

پیش از امضای این سند همکاری، دکتر «اسحاق صلاحی» رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دستاوردهای سودمند چنین همکاری‌هایی در حوزه فرهنگ و هنر، گفت: «سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اکنون به این می‌اندیشد که فضای بازتری برای دسترسی محققان، اندیشمندان و پژوهشگران به گنجینه نسخه‌های خطی و اسناد فراهم آورد تا آنان بتوانند با پژوهش‌های خود، بهره‌هایی از دستاوردهای مفاخر ایرانی- اسلامی را منتشر کنند و در دسترس علاقه‌مندان و دوستداران فرهنگ و هنر قرار دهند». ايشان با تاکید بر جایگاه والای اقدام حاج حسین آقا ملک در ماندگار کردن بخشی بزرگ از تاریخ و فرهنگی ایران و اسلام افزود: «پدیده وقف یکی از برتری‌های فرهنگی ایرانی- اسلامی در سراسر جهان است. شاید در کشورهای دیگر نیز چنین کاری در بخش‌های فرهنگی به ویژه با نگاه اقدامات عام‌المنفعه انجام شود اما واقعیت آن است که وقف در فرهنگ ایرانی- اسلامی توانسته است الگوی کم‌نظیری را در راستای گسترش فرهنگ، هنر و مفاخر تمدن انسانی، برای همه جهانیان پدید آورد».

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تاکید کرد: «وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک از جمله اسناد مهم تاریخی است که با مطالعه آن درمی‌یابیم این شخصیت بزرگ فرهنگی چگونه برای به یادگار گذاشتن سرمایه عمر ارزنده خود، دوردست‌ها را در نظر داشته و هیچ نکته حتی ریز و کوچکی را برای اداره این گنجینه بزرگ، از نظر دور نداشته است. می‌توان این سند بزرگ و تاریخی را برای ایرانیان و جهانیان به عنوان یک سند راه‌بردی برای حتی آیندگان، معرفی کرد و بازشناساند».


کتابخانه ملی ملک در پی انتشار نفایس بیش‌تر خطی است

همچنین در این مراسم، «سیدمجتبی حسینی» مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: «کتابخانه ملی ایران، در واقع گنجینه مادر و عظیم حوزه کتاب به ویژه نسخه‌های خطی و اسناد به شمار می‌آید. این گنجینه بزرگ، بخش مهمی از سرمایه فرهنگی ایران اسلامی را که از سده‌ها پیش به روزگار کنونی رسیده است نگاه‌می‌دارد و گوشه‌ای قابل اعتنا از وظیفه و مسوولیت گسترش فرهنگ ایرانی- اسلامی را برعهده گرفته است».
وی افزود: «کتابخانه و موزه ملی ملک برآن است تا زمینه انتشار بخشی از نفایس حوزه نسخه‌های خطی را با همکاری کتابخانه ملی ایران فراهم کند تا این گنجینه‌های ارزشمند، بهتر در دسترس فرهنگ‌وران و اندیشمندان قرار گیرد».
«حسینی» تاکید کرد: «به مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک، در کنار همه کتاب‌ها و آثار تاریخی موزه‌ای، گنجینه‌ای از آثار منحصربه‌فرد در حوزه نسخه‌های خطی را در خود جای داده است که یادگار 8 دهه پایمردی بازرگان فرهیخته حاج حسین آقا ملک به شمار می‌آید. این گنجینه پس از درگذشت وی، با حمایت و پشتیبانی فرهنگ‌دوستانه آستان قدس رضوی، نه تنها با رکود روبه‌رو نشد، که، بیش از پیش گسترش یافت و اکنون در قامت یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های ایران در حوزه نسخه‌های خطی در کنار نهادهای بزرگی همچون کتابخانه ملی به گسترش فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی می‌اندیشد».


راهی بزرگ از جنس فرهنگ ، پیش رو

تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، این دو نهاد فرهنگی و تاریخی را به همکاری بیش‌تر و نزدیک‌تر در حوزه تبادل تصویر نسخ خطی و چاپ سنگی، ارایه دوره‌های مشترک آموزشی در حوزه تخصصی کتابداری و اسنادی، نشر و تولید آثار فاخر و نفیس خطی و سرانجام، برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی فرامی‌خواند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه