سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی کتابخانه دیجیتال ملک به کنسرسیوم محتوای ملی پیوست

رویدادهای فرهنگی

کتابخانه دیجیتال ملک به کنسرسیوم محتوای ملی پیوست

به گزارش روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، با اجرای تفاهم‌نامه میان موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و کنسرسیوم محتوای ملی، از تاریخ 12 اسفند 1391 خورشیدی، کتابخانه دیجیتال یکی از موسسات بزرگ کتابخانه‌ای صاحب محتوا در کشور به کنسرسیوم محتوای ملی پیوست؛ رویدادی که می‌تواند نویددهنده نگرشی تازه در اقبال صاحبان محتوا به کنسرسیوم به شمار آید. دستاورد چنین رخدادی می‌تواند برای مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک، کنسرسیوم محتوای ملی و به ویژه کاربران فرهنگی در دنیای مجازی سودمند باشد و ارتباطی چندسویه میان همه طرف‌های صاحب نقش در فضای عمومی محتوا پدید آورد.

shock drop air force 1 full uv reactive | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike air zoom strong black rose gold

حاج حسین آقا ملک، بازرگان فرهیخته در سال 1316 خورشیدی، کتابخانه و موزه ملی ملک را بر آستان قدس رضوی وقف کرد. كتابخانه‌اي كه حاج حسین آقا ملك از حدود سال 1278 خورشيدي فراهم آورد، ابتدا در مشهد بود و سپس به خانه پدري او در بازار بين الحرمين تهران جابه‌جا شد تا در اختيار اهل فضل و دانش قرار گيرد. این مجموعه نفیس، با داشتن 19 هزار عنوان نسخه نادر و نفیس خطی، یکی از شش گنجینه بزرگ نسخه‌های خطی ایران به شمار می‌آید. این کتابخانه بیش از 100 هزار جلد کتاب چاپی، 4 هزار جلد کتاب چاپ سنگی، 600 عنوان نشریه در بیش از 6 هزار مجلد، بیش از 40 هزار برگ سند و 500 عنوان لوح فشرده چندرسانه‌ای دارد. این گنجینه نفیس که اکنون در قالب یکی از موسسات مستقل فرهنگی آستان قدس رضوی فعالیت می‌کند، در چارچوب وقف‌نامه و با در نظر داشتن اهداف و برنامه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی به مخاطبان و علاقه‌مندان به کتاب به ویژه نسخه‌های نفیس خطی و نیز آثار موزه‌ای خدمت می‌رساند. همه علاقه‌مندان به کتاب به ویژه نسخه‌های خطی و نیز دوستداران آثار موزه‌ای می‌توانند بر اساس وقف‌نامه، هر روز به جز تعطیلات رسمی، از خدمات این نهاد فرهنگی بهره‌مند شوند.

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از مهر سال 1386 خورشیدی بدین‌سو، به تهیه تصاویر رقومی از نسخه‌های خطی، کتاب‌های چاپ سنگی، کتاب‌های چاپی فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه، مطبوعات و نشریات قدیمی، اسناد، نقشه‌ها و عکس‌ها روی آورده است. در مهر 1390 خورشیدی کتابخانه دیجیتال ملک در فاز نخست با بارگذاری حدود 2 هزار عنوان نسخه خطی، 50 فقره سند و 70 قطعه نقشه، در دسترس پژوهشگران قرار گرفت. اکنون حدود 4 هزار عنوان نسخه خطی، یک هزار و 500 جلد کتاب چاپ سنگی، یک هزار و 500 جلد کتاب چاپی قدیمی فارسی و عربی ، 600 جلد کتاب چاپی فرانسه، 150 جلد کتاب چاپی انگلیسی، 2 هزار شماره مجله و روزنامه قدیمی بارگذاری شده و همچنان در حال گسترش است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه