سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر نمایشگاه گیاهان شفابخش بر اساس طب سنتی ایرانی- اسلامی

خبر

نمایشگاه گیاهان شفابخش بر اساس طب سنتی ایرانی- اسلامی

«نمایشگاه گیاهان شفابخش بر اساس طب سنتی ایرانی- اسلامی» در موسسه موزه و کتابخانه ملی ملک برگزار می‌شود. در این نمایشگاه افزون بر معرفی گیاهانی که خواص دارویی دارند، نمونه‌هایی از تصویرهای این گیاهان در آثار نگارگری هم به نمایش درمی‌آید.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | KITH 1996 air streak max Low Release Date , BabylinoShops , nike jordan retro 2 black

موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به بهانه ثبت هزاره تالیف قانون ابن سینا در یونسکو برگزار می‌کند
نمایشگاه گیاهان شفابخش بر اساس طب سنتی ایرانی- اسلامی

«نمایشگاه گیاهان شفابخش بر اساس طب سنتی ایرانی- اسلامی» در موسسه موزه و کتابخانه ملی ملک برگزار می‌شود. در این نمایشگاه افزون بر معرفی گیاهانی که خواص دارویی دارند، نمونه‌هایی از تصویرهای این گیاهان در آثار نگارگری هم به نمایش درمی‌آید.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، این موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی به مناسبت برگزاری جشن دهه کرامت و جشنواره ماه هشتم، نمایشگاهی از گیاهان شفابخش را با نام «سبزهای شفابخش» برگزار می‌کند. بر اساس وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک، واقف و بنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی ملک، هر ساله مراسمی آیینی در 7 مناسبت مذهبی در این مجموعه برگزار می‌شود. میلاد امام رضا علیه‌السلام یکی از این مناسبت‌ها است. جشنواره ماه هشتم، مجموعه آیین‌هایی است که موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک هر ساله از میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها تا میلاد امام رضا علیه‌السلام در این نهاد وقفی فرهنگی برگزار می‌کند. این جشن ده روزه در مجموعه ملک، هر ساله با یک نمایشگاه ویژه همراه است. نمایشگاه گیاهان شفابخش، ویژه امسال این مجموعه است.
سازمان جهانی یونسکو، در «برنامه ثبت سده و هزاره مشاهیر» خود برای سال‌های 2012 و 2013 میلادی، هزارمین سالگرد تالیف کتاب «قانون در طب» اثر حکیم ابن سینا را به ثبت رسانده است. کتابخانه و موزه ملی ملک با داشتن بیش از 250 نسخه خطی از تالیفات ابن سینا، گنجینه ارزشمند و پرباری از آثار این حکیم سده چهارم و پنجم هجری در خود جای داده است.
«سید محمدمجتبی حسینی» مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به این موضوع می‌گوید: «بیش از هشتصد عنوان کتاب متمرکز بر طب سنتی ایرانی- اسلامی در مجموعه ارزشمند کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود که بیش از 250 عنوان نسخه از این گنجینه، آثار ابن سینا پزشک مشهور ایرانی است. کتاب قانون در طب، آشنای ذهن و ضمیر هر ایرانی است. امسال با برگزاری این نمایشگاه ویژه با موضوع گیاهان شفابخش کوشیده‌ایم مخاطبان را با کتاب‌ها و تالیفات مهمی که در این زمینه در طب سنتی ما و در گنجینه آثار خطی موزه و کتابخانه ملی ملک وجود دارد آشنا کنیم.»
«نمایشگاه گیاهان شفابخش بر اساس طب سنتی ایرانی- اسلامی» از 16 تا 26 شهریور ماه، هر روز در مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک برقرار است. این نمایشگاه بخش‌هایی گوناگون دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به نمایش و معرفی 30 گیاه که ویژگی دارویی دارند اشاره کرد؛ آن هم به روشی که کم‌تر بدان پرداخته شده است؛ تصویر نگارگری قدیمی این گیاهان از نسخه‌های خطی ابن سینا، به همراه عکس امروزی آن و البته گلدانی از گیاه زنده برای آشنایی هرچه بیش‌تر مخاطبان و علاقه‌مندان با این ادویه و گیاهان دارویی. افزون بر آن، نمونه خشک شده و فراوری شده گیاه را هم در این نمایشگاه می‌توان دید.
مجموعه‌ای از ادوات و ابزار قدیمی طب سنتی ایرانی- اسلامی هم در این نمایشگاه، در نگارخانه موزه و کتابخانه ملی ملک به نمایش گذاشته خواهد شد. بخشی از جعبه‌های قدیمی، قفسه‌ها و شیشه‌های طبی این نمایشگاه از وسایل شخصی حاج حسین آقا ملک، واقف و بنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی ملک‌اند که همراه خانه پدری، موزه و کتابخانه و دیگر دارایی‌های وی، بر آستان قدس رضوی وقف شده و توسط مجموعه این موسسه نگهداری می‌شوند.
ارایه دم‌نوش‌های طبیعی سنتی و همچنین مشاوره طب سنتی توسط متخصصان طب سنتی از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک است.
دوستداران و علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه و بهره‌گیری از جذابیت‌های آن می‌توانند از 16 تا 26 شهریور هر روز به جز جمعه‌ها از ساعت 8:15 و 16:30 به نشانی میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، سردر باغ ملی، محوطه باغ ملی، موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک مراجعه کنند.

دیدگاه‌ها   

0 #1 Guest 1392-06-12 18:37
با درود اگر چه استاد بزرگ ابو علی سینا سهم یه سزایی در دانش پزشکی داشته جرا که تا پیش از او کتابی که جامع همه علوم پزشکی در یکجا بوده باشد نگاشته نبود و قانون اولین پزشکی نامه کامل تا آنزمان بوده اما خوب است در این انجمنهای طب ایرانی ( طب سنتی واژه درستی برای این دانش نیست) یادی هم از استاد بزرگ حکیم سید اسمعیل جرجانی نیز گفته آید که کمتر او را میشناسیم طبیب ایرانی که اولین دائره المعاف بزرگ پزشکی را به زبان پارسی در حد قانون بنام ذخیره خوارزمشاهی نگاشت ونیز کتاب اغراض الطبیه عن المباحث العلائیه به فارسی در خلاصه ذخیره از اوست او به فاصله پنجاه سال از ابن سینا به حق ابن سینای زمان و از مفاخر طبیبان و پزشکان ایرانی است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه