سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر شرح استاد عبدالله انوار بر «نفایس الفنون فی عرایس العیون» در کتابخانه و موزه ملی ملک

خبر

شرح استاد عبدالله انوار بر «نفایس الفنون فی عرایس العیون» در کتابخانه و موزه ملی ملک

استاد عبدالله انوار به شرح مهم‌ترین اثر علامه شمس‌الدین آملی می‌پردازد
آموزش «نفایس الفنون فی عرایس العیون» در کتابخانه و موزه ملی ملک

 

استاد عبدالله انوار در یک دوره جامع آموزشی در کتابخانه و موزه ملی ملک، به شرح و توضیح کتاب «نفایس الفنون فی عرایس العیون» مهم‌ترین اثر علامه محمد بن محمود ملقب به شمس‌الدین آملی می‌پردازد.
به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، «نفایس الفنون فی عرایس العیون» مهم‌ترین اثر علامه محمد بن محمود ملقب به شمس‌الدین آملی در سده هشتم هجری است که از جمله کتاب‌های معتبر فارسی شمرده می‌شود. این اثر درباره شرح موضوعات مختلف علوم است که در آن بیش از 120 نوع از علوم و چندین فنون گوناگون یاد شده است.

دکتر ذبیح‌الله صفا در تاریخ ادبیات ایران درباره کتاب نفایس الفنون فی عرایس العیون آورده است که حکم دایرة‌المعارفی جامع و مفصل در علوم قدیم دارد و شمس‌الدین آملی آن را با نهایت تبحر و دقت نوشته و در همه ابواب چنانکه باید از عهده کار دشوار خود برآمده و مطالب غامض علمی را با انشایی درست و متقن به صراحت و روشنی بیان کرده است.

علامه محمد بن محمود ملقب به شمس‌الدین آملی از علما و محققان و پزشک بزرگ ایرانی در سده‌های هفتم و هشتم هجری است.
تقسیم‌بندی نفایس الفنون از تقسیم‌بندی دیویی بهتر است
استاد عبدالله انوار درباره این محتوای اثر می‌گوید: «این کتاب در شرح 120 علم اسلامی است. نویسنده این کتاب در سده‌های هفتم و هشتم هجری، هر یک از علوم اسلامی را در شرح می‌دهد و به ویژه به نفایس آن‌ها می‌پردازد».
وی می‌افزاید: «علامه شمس‌الدین آملی، در این کتاب ابتدا تقسیم‌بندی علوم را انجام می‌دهد که به مراتب از تقسیم‌بندی دیویی بهتر است چون از چندین جنبه علوم را دسته‌بندی می‌کند».
به گفته این استاد برجسته نسخه‌شناس، فراگیری موضوعات و مباحث این کتاب، کمک فراوانی به اهل علم و دانش در شناخت علوم ایرانی- اسلامی در سده‌های گذشته می‌کند. این مساله به ویژه در حوزه هنرهای سنتی و فنونی همچون خوش‌نویسی و کتابت اهمیت فراوانی دارد».
انوار تاکید می‌کند: «در این دوره آموزشی ابتدا به بخش الفاظ علوم پرداخته می‌شود. سپس تقسیم‌بندی علوم مورد توجه قرار می‌گیرد و در ادامه نفایس فنون زمانه، توصیف می‌شوند».
سیدعبدالله انوار از مترجمان ایرانی و از پیش‌کسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران است. وی نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس، فهرست‌نویس، ریاضی‌دان و متخصص متون کهن ریاضی است و بیش از ۲۰ سال ریاست بخش نسخه‌های خطی کتابخانه ملی ایران را برعهده داشت. استاد انوار تاکنون حدود ۱۰ جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی را تدوین کرده است. عبدالله انوار، دارای تصحیحات بسیاری است که از مهم‌ترین و مشهورترین آن‌ها می‌توان به جهانگشای نادری اشاره کرد.
دوره آموزشی شرح و توضیح «نفایس الفنون فی عرایس العیون» در 10 جلسه در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان به حضور این دوره برای آگاهی از شرایط دوره و ثبت نام می‌توانند با شماره تلفن 66751291 و 09396751291 تماس بگیرند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه