سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر تندیس حاج حسین آقا ملک 2 مرداد 1392 رونمایی می‌شود

خبر

تندیس حاج حسین آقا ملک 2 مرداد 1392 رونمایی می‌شود

ساخت تندیس واقف و بنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی ملک به وسیله سازنده تندیس مشاهیری چون «عزت‌اله انتظامی» و «محمود فرشچیان»
تندیس حاج حسین آقا ملک 2 مرداد 1392 رونمایی می‌شود

تندیس «حاج حسین آقا ملک» واقف و بنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی ملک اثر «حمید کنگرانی» مجسمه‌ساز در روز 2 مرداد همزمان با آیین گرامی‌داشت میلاد امام حسین مجتبی علیه‌السلام و گشایش نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک، با حضور شماری از اهل فرهنگ و هنر رونمایی می‌شود.
به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، ساخت این تندیس در مراحل پایانی است که پس از تکمیل، به موسسه کتابخانه منتقل شده و در نمایشگاه دایمی این واقف بزرگ جای می‌گیرد. نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک، سالنی دربرگیرنده آثار، عکس‌ها، دست‌نوشته‌ها و برخی وسیله‌های شخصی این بازرگان فرهیخته است که 4 دهه از درگذشت وی، به عنوان یکی از بخش‌های این موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی در این مجموعه پدید آمده است. این سالن در روز 2 مرداد 1392 خورشیدی با حضور شماری از اهل فرهنگ و هنر و دوستداران و علاقه‌مندان کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد.
تندیس حاج حسین آقا ملک از جنس موم، اثر «حمید کنگرانی» مجسمه‌ساز مشهور است که پیش از این تندیس برخی از مشاهیر عرصه فرهنگ و هنر همچون «علی نصیریان»، «عزت‌اله انتظامی»، «محمود فرشچیان»، «مرتضی ممیز» و «حمید سمندریان» را پدید آورده است. این تندیس از روی عکسی مشهور از حاج حسین آقا ملک طراحی و ساخته شده است. عکس یادشده، این بازرگان فرهیخته و نیکوکار را روی یک صندلی چوبی در باغ وکیل‌آباد مشهد- از مجموعه زمین‌های اهدایی وی به شهرداری مشهد برای تبدیل به گردشگاه همگانی- نشان می‌دهد.
حاج حسين آقا ملك واقف و بنيان‌گذار كتابخانه و موزه ملي ملك در 11 ربيع الاول سال 1288 قمری برابر با 1250خورشيدي در تهران متولد شد. این بازرگان فرهیخته و دوستدار فرهنگ، در کنار زمین‌ها و املاک فراوانی که در خراسان به آستان قدس رضوی وقف کرده است، در 6 آبان ماه 1316 خورشيدي، خانه پدري خود در بازار بين‌الحرمين تهران را به همراه همه اثاثيه و كتاب‌هاي موجود در آن را وقف آستان امام رضا علیه‌السلام كرد تا به تصریح خودش «شعبه‌اي از كتابخانه مقدسه رضويه باشد» و «كافه و عامه افراد سكنه ايران حق استفاده داشته [باشند]». این موقوفه در واقع دستاورد کوشش این بزرگ‌مرد در گردآوری گنجینه کم‌نظیر آثار تاریخی و نسخه‌های نفیس خطی است که امروزه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک را شکل داده است.
اين واقف بزرگ در چهارم مردادماه سال 1351 خورشيدي در 101 سالگي از جهان چشم فروبست و در حرم امام رضا علیه السلام به خاك سپرده شد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه