سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر کتابخانه و موزه ملی ملک میزبان آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای می‌شود

خبر

کتابخانه و موزه ملی ملک میزبان آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای می‌شود

هم‌زمان با مراسم گشایش نخستین جشنواره تخصصی و ملی دوخت‌های سنتی در کتابخانه و موزه ملی ملک، آیین‌های زورخانه (پهلوانی) در نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران در جشن گرامی‌داشت میلاد امام علی علیه‌السلام برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، گروهی از فعالان زورخانه‌ای به مناسبت آیین گرامی‌داشت میلاد امام علی علیه‌السلام در کتابخانه و موزه ملی ملک گرد هم می‌آیند تا با اجرای آیین‌ها پهلوانی، یاد مولای متقیان را گرامی بدارند.

هر سال به سنت جاری نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی بر اساس وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک، آیین گرامی‌داشت میلاد امام علی علیه‌السلام برگزار می‌شود. آیین‌های پهلوانی همچون سال‌های گذشته، مهم‌ترین بخش این آیین گرامی‌داشت را در سال 1396 خورشیدی دربرمی‌گیرد. منقبت‌خوانی، از دیگر برنامه‌های این آیین به شمار می‌آید.

نخستین جشنواره تخصصی و ملی دوخت‌های سنتی نیز هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت علی علیه‌السلام از 21 تا 30 فروردین 1396 در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد. این جشنواره در دو بخش معاصر و تاریخی در قالب رشته‌های «سوزن‌دوزی، قلاب‌دوزی و پوشاک محلی» برگزار خواهد شد. نمایشگاهی جذاب نیز از آثار شرکت داده‌شده در این جشنواره به همراه کارگاه‌های گوناگون در این حوزه در کتابخانه و موزه ملی ملک تشکیل خواهد شد. نماهایی جذاب از هنرآفرینی هنرمندان ایرانی در زمینه دوخت‌های سنتی در رشته‌ها و شاخه‌های ده‌یک‌دوزی، ابریشم‌دوزی، مرصع‌دوزی (زیورآلات)، نقده‌دوزی، قلاب‌دوزی اصفهان، قلاب‌دوزی رشت، گلابتون‌دوزی مشهد، قلاب‌دوزی و شبکه‌دوزی اصفهان، رشتی‌دوزی و بلوچ‌دوزی در این نمایشگاه ارایه خواهد می‌شود.

دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی با حضور در این مراسم می‌توانند به تماشای گوشه‌هایی جذاب از فرهنگ دیرینه ایران و اسلام بنشینند. آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت علی علیه‌السلام در روز دوشنبه 21 فروردین 1396 خورشیدی ساعت 15 در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود.

کتابخانه و موزه ملی ملک از دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی دعوت می‌کند در این آیین گرامی‌داشت حضور یابند. این گنجینه در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر میدان مشق، خیابان ملل متحد» جای گرفته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه