سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی «نمایشگاه سروستان؛ نقش سرو در آثار تاریخی ایران» گشایش یافت

رویدادهای فرهنگی

«نمایشگاه سروستان؛ نقش سرو در آثار تاریخی ایران» گشایش یافت

همزمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت بعثت پیامبر (ص) در کتابخانه و موزه ملی ملک «نمایشگاه سروستان؛ نقش سرو در آثار تاریخی ایران» گشایش یافت

«نمایشگاه سروستان؛ نقش سرو در آثار تاریخی ایران»، همزمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت بعثت پیامبر اکرم (ص) بر اساس‌وقف نامه حاج حسین ملک، در نگارخانه کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه سروستان، فرصتی برای آشنایی بیش‌تر علاقه‌مندان با گنجینه نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران به شمار می‌آید. برخی آثار موجود در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک که در آن‌ها نقش سرو به چشم می‌خورد، در این نمایشگاه با چیدمانی هنرمندانه در آستانه دید دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی جای گرفته است. این نمایشگاه تا پایان خرداد 1395 خورشیدی در نگارخانه کتابخانه و موزه ملی ملک پابرجا است.

آیین گرامی‌داشت خجسته‌سال‌روز بعثت پیامبر اسلام (ص) با حضور هنرمندان و گروهی از دوستداران فرهنگ و هنر در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد. «فاطمه آل عباس» گوینده رادیو، به عنوان مجری جشن، از دکتر غلامعلی حداد عادل برای سخنرانی در آغازین بخش جشن دعوت کرد. رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم گفت: «صحبت از حاج حسین آقا ملک و خوبی‌ها و اقدامات ماندگار این بزرگوار را به روزی دیگر موکول می‌کنم زیرا فرصت کوتاه است و صحبت از این شخصیت در مجلس امروز نمی‌گنجد».

دکتر حداد عادل صحبت‌های خود را در سه بخش جمع‌بندی کرد: «در نخستین بخش صحبت‌هایم سخنی از امام علی (ع) را نقل می‌کنم که فرمود خداوندا! تو دنیا را بیهوده نیافریدی و دنیا خلقت بیهوده ندارد».

دومین بخش سخنرانی دکتر حداد عادل در اردیبهشتی‌ترین روز سال، درباره خاطرات‌اش از ترجمه قرآن کریم بود: «در انسی چندین ماهه که به واسطه ترجمه قرآن با این کتاب آسمانی داشتم به راستی دریافتم هیچ آیه‌ای از این کتاب آسمانی ضد علم و اصول علمی نیست».

رییس بنیاد سعدی سپس میهمانان را به شنیدن قصیده‌ای در وصف پیامبر اکرم (ص) دعوت کرد.

تاکید بر رویکرد پژوهشی نمایشگاه‌های کتابخانه و موزه ملی ملک

در این آیین گرامی‌داشت همچنین «سیدمجتبی حسینی» رییس موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با سلام و تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز بعثت پیامبر (ص) و همچنین روز سعدی و روز شیراز به میهمانان، درباره نمایشگاه نقش سرو در آثار تاریخی ایران گفت: «نمایشگاه‌های گوناگون ادواری تاکنون به شیوه‌های پژوهشی یا موضوعی در نگارخانه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شده است. گشایش «نمایشگاه سروستان؛ نقش سرو در آثار تاریخی ایران» که به زحمت دوستان و با پژوهش و مطالعه در گنجینه آثار کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شده، تازه‌ترین دستاورد پژوهشی همکاران من در کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید که با این رخداد فرخنده هم‌زمان شده است».

او درباره برگزاری آیین‌های وقف‌نامه‌ای در کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: «طبق وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک یکی از آیین‌هایی که ما هر ساله در این مجموعه جشن می‌گیریم، آیین بعثت رسول اکرم (ص) است که امسال به دلیل هم‌زمانی آن با اردیبهشت و به دلیل شرایط مناسب آب و هوا تصمیم گرفتیم جشن را در حیاط و باغ این گنجینه برگزار کنیم».

رونمایی از فصل‌نامه «آستان هنر» که به آثار هنری کتابخانه و موزه ملی ملک و معرفی و بررسی آن‌ها اختصاص یافته است، بخشی دیگر از برنامه‌های این آیین گرامی‌داشت را دربرمی‌گرفت. این کتابچه که از سوی موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی منتشر شده است، در این آیین رونمایی شد.

نواخوانی امیرحسین مدرس، هنرمند و خواننده برجسته کشور در منقبت پیامبر اکرم (ص)، برنامه‌ای دیگر بود که در آیین گرامی‌داشت بعثت به اجرا درآمد. مجری مراسم از این هنرمند جوان دعوت کرد با منقبت‌خوانی، حال و هوای جشن و محوطه تاریخی باغ ملی تهران را بهاری‌تر کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه