سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر ملاقات با ابن سینای بزرگ از دریچه نسخه‌های خطی «قانون در طب»

خبر

ملاقات با ابن سینای بزرگ از دریچه نسخه‌های خطی «قانون در طب»

نمایشگاهی از نسخه‌های خطی قانون در طب در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می شود
ملاقات با ابن سینای بزرگ از دریچه نسخه‌های خطی «قانون در طب»

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، کتابخانه و موزه ملی ملک یکی از شش کتابخانه بزرگ نسخه‌های خطی در ایران است. در این گنجینه بیش از 140 عنوان نسخه در 252 کتاب و رساله خطی از حکیم بزرگ ایران در سده‌های چهارم و پنجم هجری در گنجینه این کتابخانه وجود دارد. از مجموعه این گنجینه می‌توان به 14 نسخه مستقل از کتاب قانون و 28 نسخه شرح بر قانون اشاره کرد.
«رضا دبیری‌نژاد» دبیر جشنواره ماه هشتم موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک می‌گوید: «به مناسبت هزارمین سال تالیف کتاب قانون در طب حکیم ابوعلی سینا و به بهانه وجود نسخه‌های فراوان خطی از این حکیم بزرگ در مجموعه وقفی ملک، تلاش کردیم نمایشگاهی مرتبط با این موضوع طراحی و برگزار کنیم. جشنواره ماه هشتم و برنامه‌های دهه کرامت فرصتی دست داد تا با برگزاری نمایشگاهی از نسخه‌های گوناگون کتاب قانون در طب ابن سینا و شرح‌های نوشته شده بر این کتاب، نسخه‌های خطی را به نمایش درآوریم و نیز جایگاه کتاب قانون در طب را در عرصه طب سنتی ایرانی- اسلام را به مخاطبان و علاقه‌مندان بشناسانیم».
در ده روز برگزاری جشنواره ماه هشتم در دهه کرامت، یعنی از میلاد حضرت معصومه سلام‌الله علیها تا میلاد امام رضا علیه‌السلام، بازدید از مجموعه ملک و شرکت در برنامه‌های مختلف آن رایگان است. این آیین، که از برنامه‌های آیینی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک است، فرصت مناسبی است برای بازدید از گنجینه‌های گوناگون مجموعه وقفی حاج حسین آقا ملک شمار می‌آید.
در نمایشگاه نسخه‌های خطی قانون، 16 نسخه از کتاب قانون و شرح‌های آن از گنجینه نسخه‌های خطی ملک به نمایش گذاشته می‌شوند که شامل 10 نسخه خطی قانون و 6 نسخه شرح آن است.
«دبیری‌نژاد» می‌گوید: «قدیمی‌ترین نسخه کتاب قانون موجود در موسسه ملک متعلق به سده 6 هجری است که توسط بانو عزت‌ملک ملک دختر بزرگ حاج حسین آقا ملک به این مجموعه اهدا شده است. در میان شرح‌های نوشته شده برای این کتاب نیز آثاری خطی وجود دارد که به دلیل نزدیک بودن به زمان تالیف کتاب قانون در طب اهمیت زیادی می‌یابند. از جمله آن‌ها می‌توان به «توضیحات القانون» تالیف سدیدالدین کازرونی اشاره کرد. همچنین سه نسخه خطی با موضوع‌هایی همچون اصطلاح‌ها و واژه‌های پزشکی، داروشناسی، ادویه و ترکیبات آن، همزمان با برگزاری برنامه‌های دهه کرامت در این مجموعه به نمایش در می‌آیند».

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه