شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی فهرست مقالات فارسی جلد 9 منتشر شد

رویدادهای فرهنگی

فهرست مقالات فارسی جلد 9 منتشر شد

مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی) که تاکنون مجلدات هفتم و هشتم فهرست مقالات فارسی را تدوین و منتشر کرده است اکنون مجلد 9 این مجموعه را در دست انتشار دارد. انتشار این جلد در اسفند 1391، حاوی مشخصات کتاب‌شناختی مقاله‌های منتشر شده در سال‌های 1386 و 1387ش در زمینۀ مطالعات ایرانی، با دومین سالگرد درگذشت استاد ایرج افشار همزمان شده است. جلد دهم فهرست، حاوی مشخصات کتاب‌شناختی مقالات انتشار یافته در سال‌های 1388 تا 1391ش در مراحل پایانی تدوین است و فهرست مقالات مندرج در یادنامه‌ها، سال‌نامه‌ها و گاه‌نامه‌های انتشار یافته از 1377 تا 1391ش، مشتمل بر 24 هزار مدخل و در 2 مجلد در مرحلۀ صفحه‌آرایی است.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | 208 - Nike Sportswear Tech Fleece Ανδρική Φόρμα CU4 Μπεζ / Λευκό 495 - nike air max commander shoes sale

 

در بارۀ این مجلد نکتۀ تازه‌ای نیست که یادآوری آن ضروری باشد، جز اینکه مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی بنا بر سنت معمول خود همه نکته‌هایی را که از سوی کتاب‌شناسان و فهرست‌نگاران در نقد و نظرهای مربوط به مجلدات قبلی فهرست مقالات فارسی در مطبوعات طرح شده است، بررسی کرده، مد نظر قرار داده و در موارد لازم، تذکرات و اصلاحات را اعمال کرده‌ است. کسانی که دست در کار تدوین و انتشار فهرست‌ها هستند، خوب می دانند که احتمال بروز خطا در ضبط ارقام و اعداد و نام‌ها بسیار است و هر تذکری در این باره، بر دقت در کار می‌افزاید. امیدواریم علاقه‌مندان، به نقادی و نکته‌سنجی همچنان ادامه داده و به انتشار مصون از نقص و کاستی این اثر برجای مانده از استاد افشار، یادگار ماندگاری که به فرهنگ ایرانی و عرصۀ کتاب‌شناسی و فهرست‌نگاری ملی تعلق دارد، یاری برسانند. مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی هم در راه تدوین و انتشار این اثر ارجمند و تکامل بخشیدن به آن در حد مقدورات، از هیچ کوششی دریغ نخواهد ورزید.

با توجه به اینکه انتشار این جلد همزمان با سالگرد شادروان استاد ایرج افشار است شایسته است که در باب گنجینۀ اهدائی ایشان به مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی به چند نکته اشاره شود. گنجینۀ مزبور بالغ بر 20 هزار جلد کتاب و 599 عنوان نشریه و انبوهی نامه، یادداشت، عکس، نقشۀ جغرافیایی و مواد و منابع دیگر است و به لحاظ غنا و تمرکز و تنوع موضوعی، در نوع خود از گنجینه‌های بی همتای فرهنگ ایران زمین بوده که به موجب وصیت‌نامۀ آن شادروان، زیر نظر هیأت امنایی قرار دارد. این هیأت با همکاری فرزندان استاد افشار در نظر دارد آنچه از این مجموعه شایستۀ انتشار، یا انتشار اطلاعات مربوط به آنها از دیدگاه
اطلاع رسانی فرهنگی سودمند باشد، در اختیار همۀ فرهنگ‌دوستان و فارسی زبانان قرار بگیرد. کوشش‌هایی در این راه آغاز شده است و نتیجه از راه وب‌گاه مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی به آگاهی عموم می‌رسد.
هیأت امنایِ «گنجینۀ پژوهشی ایرج افشار» ــ نامی که به مجموعۀ اهدایی استاد افشار اختصاص داده شده است ــ جایزه‌ای تعیین کرده که هر سال در 16 مهرماه به مناسبت زادروز استاد افشار، به بهترین پایان‌نامۀ دانشگاهی به زبان فارسی، در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی (نام سابق آن: علوم کتابداری و اطلاع رسانی) اعطا می‌شود. نخستین جایزه و برندۀ جایزه از سوی هیأت ارزشیابی در مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی در مهر1392 اعلام و اعطا خواهد شد. آئین‌نامۀ مربوط به این جایزه هم تدوین و منتشر و از راه برخی رسانه‌ها اعلان شده است. علاقه‌مندان و داوطلبان جایزه می‌توانند اطلاعات مشروح در این باره را در وب‌گاه مرکز ببینند.

با توجه به گسترش دامنۀ فعالیت‌هایی که محور اصلی آن کتاب، کتاب‌شناسی، فهرست‌ها و نمایه‌های اطلاع رسان و منابع دیگری از این دست است، منابعی که تدوین و انتشار مرتب و بهنگام آنها از آرزوهای همیشگی استاد ایرج افشار بود، مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی از هرگونه پیشنهاد و طرح در این زمینه که بتوان با کمترین هزینۀ مالی به کارآمدترین نتیجه دست یافت، استقبال می کند.
امیدواریم یاری‌های گسترده‌تر همۀ دوستداران استاد افشار و رهروان راه او، این اثر ملی و متعلق به همۀ فارسی زبانان و ایران‌پژوهان را پر بارتر، کامل‌تر و ارزشمندتر از پیش کند.

کاظم موسوی‌بجنوردی
رئیس مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
(مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی)


منبع: تارنمای دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید