سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم دریاچه‌های استان فارس دوباره خشک شدند

زیست بوم

دریاچه‌های استان فارس دوباره خشک شدند

خبرگزاری مهر: با شروع تابستان و میزان شدید تبخیر، دوباره دریاچه های فارس خشک شدند تا بحران در تالابهای استان حکمفرما باشد.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - air jordan retro xi gamma blue gs - 555088

به گزارش خبرنگار مهر، تا پیش از شروع تابستان بارشهای مناسبی در تالابهای استان صورت گرفت به طوریکه به خشکی مطلق چند ساله آنها پایان داده و بخشهای محدودی از آنها را آب فراگرفت.

این آبگیری هرچند محدود بود اما برای دریاچه هایی که خشکی مطلق چند ساله را تجربه کرده بودند، همین میزان آبگیری نیز کورسوی امیدی برای احیای تالابها به شمار می رفت.

اما با شروع فصل تابستان دوباره همه دریاچه های استان خشک شدند تا بحران خشکی دوباره این مناطق مهم زیست محیطی را دربر گرفته باشد.

در این میان همچنان دریاچه طشک در حال مقاومت است و هرچند اندک اما همین میزان محدود آب را نیز در خود حفظ کرده است.

یک کارشناس محیط زیست در استان فارس در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: هرچه به اواسط تابستان نزدیک می شویم وضعیت تالابهای استان نیز بد می شود، به خاطر اینکه ورودی آب به دریاچه نداریم اما تبخیر بسیار بالاست.

علمدار علمداری افزود: در حال حاضر تمام دریاچه های استان به جز طشک به طور کامل خشک شده البته وضعیت کافتر نیز به گونه ای است که زمین آن نم دارد.

وی بیان کرد: از اوایل تابستان دریاچه های ار‍ژن، پریشان و بختگان به سمت خشکی رفته و در حال حاضر وضعیت این دریاچه ها بسیار نگران کننده است.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه خشکی دریاچه ها قابل پیش بینی بود، بیان کرد: در اواخر سال گذشته به دلیل بارشهای به نسبت خوب، چشمه های اطراف دریاچه های کافتر و پریشان فعال شده و این امر باعث جاری شدن آب در آنها شد اما طی چند روز گذشته این چشمه ها به سمت خشکی رفتند.

علمداری تاکید کرد: دیگر به دریاچه های استان امیدی نیست و باید در انتظار بارشهای سال 91 بود زیرا از سال82 و 83 خشکی و خشکسالی در استان آغاز شده و تاکنون پنج سال متوالی است که دریاچه ها در خشکی به سر می برند.

وی بر لزوم مدیریت صحیح برای استفاده از آب تاکید کرد و گفت: برای اینکه دریاچه ها به حال قبل بر گردند مدیریت برنامه ریزی در این حوزه نیاز است که البته مدیریت توام با آینده نگری ضروری تر است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه