سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم 40 تالاب مهم کشور خشک شد

زیست بوم

40 تالاب مهم کشور خشک شد

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت : 40 تالاب در مناطق مختلف کشور بین 20 تا 100 درصد خشک شده که علت عمده آن نبود مدیریت صحیح بر روی منابع آبی بوده است.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | IetpShops - nike zoom kobe v 2009 black friday sale today 2016 - Buy Online - pendleton x nike air max lunar1 2017 schedule 2018 for Women & Men

ˈاحمدعلی کیخاˈ روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در زاهدان افزود: بخش قابل توجهی از آب تالابها در حوزه کشاورزی و سایر مصارف استفاده می شود.

وی گفت: بطور نمونه در حوزه دریاچه ارومیه بخش کشاورزی به شدت توسعه پیدا کرده و سطح زیر کشت از 150 هزار هکتار در اوایل انقلاب هم اینک به 450 تا 700 هزار هکتار رسیده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در نشست اخیر شورای عالی آب با موضوع زاینده رود، اعلام شد بر اساس آمار آب پشت سد زاینده رود در طول سالهای گذشته از متوسط 5/1 میلیارد مترمکعب به یک میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه جریان آب رودخانه زاینده رود کم شده اما مصرف از این رودخانه همچنان با همان شدت گذشته ادامه دارد و حتی طرحهای توسعه بخش کشاورزی در منطقه با رشد روزافزون در حال اجرا است.

کیخا گفت: با مشاهده آمار به این حقیقت می رسیم که در طول 20 سال گذشته ˈتالاب گاو خونیˈ بیشتر از همه مورد ظلم و بی مهری قرار گرفت و حق آبه رودخانه زاینده رود به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این سوال ایرنا که آیا با توجه به محدودیت منابع اعتباری امکان احیای 40 تالاب کشور فراهم است؟ نیز گفت: در حقیقت مشکل احیاء تالابها صرفا کمبود منابع مالی برای کار نیست زیرا برای مدیریت و حفاظت تالابها به منابع مالی زیادی نیاز نداریم، معضل اصلی این است که در این حوزه مدیریت آب به صورت صحیح انجام نمی شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تخصیص آب بین بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی و شرب در محیط زیست به درستی انجام نمی شود.

وی ادامه داد: بیشترین میزان آب به بخشهای پرمصرف کشاورزی و صنعتی اختصاص می یابد اما این حوزه ها متاسفانه از بهره وری لازم برخوردار نیست.

کیخا گفت: منشا ریزگردها در جنوب شرق کشور خشکیدن تالاب بین المللی هامون در داخل ایران و بخش دیگر آن در کشور افغانستان است که منجر به پودر شدن خاک بستر تالاب و جریان یافتن به صورت گرد و خاک با وزش بادهای 120 روزه تا روی دریای عمان می شود.

وی افزود: در غرب کشور موضوع فرق می کند و عمده منشا ریزگردها از خارج ایران و مشخصا شمال عراق، سوریه و بخشهایی از عربستان است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خشک شدن تالابهای ایران و ایجاد معادن در بستر رودخانه ها به منظور برداشت شن و ماسه، از دیگر دلایل وجود ریزگردها در سطح برخی استانهای کشور است.

وی افزود: در نخستین نشست شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور در دولت مقرر شد کارگروهی با هدف مقابله با ریزگردها و کاهش گرد و غبار با مسوولیت رییس سازمان حفاظت محیط زیست و مشارکت سایر دستگاههای مرتبط، در یک ساختار منطقه ای با همکاری کشورهای همسایه تشکیل شود.

کیخا در ادامه همچنین با اشاره به استانداردسازی سوخت در کشور رویکرد سازمان محیط زیست را از منظر شاخصهای زیست محیطی ایجاد فضایی سالم و قابل تحمل برای شهروندان دانست و اظهار داشت: این سازمان فشار بسیار زیادی به کارخانه های خودروساز برای استانداردسازی موتور وسائط نقلیه و از دیگر سو به پالایشگاهها برای تولید سوخت استاندارد اعمال می کند.

 

منبع: تابناک

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه