سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم دریاچه مهارلو کاملا خشک شد

زیست بوم

دریاچه مهارلو کاملا خشک شد

دریاچه مهارلو در نزدیکی شیراز به طور کامل خشک شد و اکنون بستر دریاچه به پهنه ای باتلاقی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر دریاچه مهارلو در نزدیکی شیراز هم بالاخره پس از چند سال دسته و پنجه نرم کردن با خشکسالی و کم آبی خشک شد.

تنها دریاچه استان فارس که به خاطر ورود فاضلاب شیراز کمی آب داشت نیز به خاطره ها پیوست. حالا از تمام وسعت ۲۵ هزار هکتاری اش چیزی جز یک مساحت بزرگ باتلاقی و نمکی باقی نمانده است.

خشکسالی با همدستی بهره برداری بی رویه از بستر دریاچه و کشاورزی های غیرکارشناسی کار خود را کردند و اکنون مهارلو نیز به جمع تالابهای خکشیده فارس پیوست.

دریاچه مهارلو یا نمک تا پیش از خشکسالی کمک شایانی به مرطوب نگه داشتن هوای شیراز می کرد و علاوه بر ارزش های زیست محیطی که داشت، فرصت مناسب طبیعت گردی را در کمترین فاصله از کلانشهر شیراز فراهم کرده بود اما اکنون یک پهنه خالی از آب در بستر دریاچه وجود دارد که از نمک پوشیده شده است.

یک کارشناس حوزه محیط زیست با اظهار نگرانی از خشک شدن دریاچه مهارلو به خبرنگار مهر گفت: برای اولین بار طی هشت سال گذشته این دریاچه به طور کامل خشک به باتلاق تبدیل شده است.

دریاچه مهارلو هم اکنون به یک نمکزار تبدیل شده و وضعیت آن بسیار نگران کننده است از این رو باید هر چه سریعتر برای احیای آن اقداماتی انجام شودعلمدار علمداری با بیان اینکه این دریاچه در خشکسالی های اخیر همواره آبدار بوده، بیان کرد: در این مدت به دلیل وارد شدن فاضلاب های شهر شیراز این دریاچه در عمق بسیار کمی آب داشت اما طی چند روز گذشته به طور کامل خشک شده و نگرانی هایی را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: این دریاچه هم اکنون به یک نمکزار تبدیل شده و وضعیت آن بسیار نگران کننده است از این رو باید هر چه سریعتر برای احیای آن اقداماتی انجام شود.

این کارشناس حوزه محیط زیست گفت: از مهمترین دلایل خشک شدن این دریاچه عدم ورود آب به دلیل مصرف بی رویه از سطح سفره آب های زیرزمینی طی چند سال اخیر بوده است.

خشکسالی دریاچه مهارلو استان فارس

وی وضعیت دریاچه مهارلو را نگران کننده توصیف کرد و افزود: از جمله تغییر وضعیت اقلیم در سطح استان و شهر شیراز می توان به اختلاف شدید دمای هوا در شب و روز اشاره کرد.

علمداری با اشاره به بالارفتن غلظت نمک در دریاچه مهارلو اظهار داشت: در گذشته به دلیل آبدار بودن دریاچه همواره رطوبت در منطقه وجود داشت اما در حال حاضر دریاچه به دشت نمک تبدیل شده و وضعیت بحرانی است.

تداوم خشکسالی این دریاچه می تواند برای مردم شیراز نیز به عنوان یک تهدید به شمار رود از این رو باید هر چه سریع تر طرحهایی برای احیای دریاچه در نظر گرفته شودوی تاکید کرد: تداوم خشکسالی این دریاچه می تواند برای مردم شیراز نیز به عنوان یک تهدید به شمار رود از این رو باید هر چه سریع تر طرحهایی برای احیای دریاچه در نظر گرفته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در خصوص آلاینده های دریاچه مهارلو به خبرنگار مهر گفت: حدود پنج الی شش سال قبل با مطرح شدن موضوعاتی در خصوص خاک های سمی و آلاینده های دریاچه مهارلو  شش نفر از دانشجویان فوق لیسانس و یک دانشجوی دکترای علوم زمین در دانشگاه شیراز تحقیقات خود را در این خصوص آغاز کردند.

عزت الله رئیسی در خصوص نتایج این تحقیقات بیان کرد: تحقیقات نشان داد که مواد آلی که از سمت رودخانه کنار راهدار وارد دریاچه می شود آلوده است اما میزان آن در حد مجاز است.

وی با بیان اینکه مواد تیره و فلزات سنگین که از طریق رودخانه وارد دریاچه می شوند در حد مجاز است، ادامه داد: متاسفانه وقتی این مواد وارد دریاچه می شوند به دلیل اینکه تبخیر دریاچه زیاد است غلظت آن از حد مجاز بیشتر می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به خشک شدن دریاچه مهارلو بیان کرد: خشکسالی چند سال گذشته حداقل در ۹۰ ساله گذشته بی سابقه بوده از این رو خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته است.

خشکسالی دریاچه مهارلو استان فارس

وی با بیان اینکه ورود آب به دریاچه در گذشته باعث می شد که میزان آلاینده ها به حد خطرناک نمی رسید، بیان کرد: متاسفانه چهار چشمه اطراف دریاچه از جمله چشمه برم دلک، برم جعفرخانی و... که از چشمه های مهم دریاچه بوده و آب آن وارد مهارلو می شد به طور کامل خشک شده اند که این امر در افزایش میزان آلاینده ها تاثیرگذار بوده است.

پرفسور رئیسی گفت: متاسفانه طی چند سال گذشته با پمپاژ آب از این چشمه ها به سمت زمین های کشاورزی یا حوضچه های پرورش ماهی این چشمه ها به طور کامل خشک شدند که این امر باعث بروز مشکلاتی برای دریاچه شد.

خشک شدن دریاچه باعث از بین رفتن رطوبت شده از همین رو پوشش های گیاهی اطراف دریاچه مهارلو نیز طی چند سال آینده و در صورت ادامه این روند از بین می روندوی با تاکید بر اینکه نمکهای کف دریاچه در زمان وزش باد بر روی مزارع می نشیند، اظهار داشت: با توجه به خشک شدن دریاچه این نمک ها پس از وزش باد از کف دریاچه بلند شده و بروی مراتع اطراف می نشینند و این امر می تواند باعث از بین رفتن حاصلخیزی مراتع شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: علاوه بر این خشک شدن دریاچه باعث از بین رفتن رطوبت شده از همین رو پوشش های گیاهی اطراف دریاچه مهارلو نیز طی چند سال آینده و در صورت ادامه این روند از بین می روند.

خشکسالی دریاچه مهارلو استان فارس

وی با اشاره به برداشت بالای ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب از اطراف دریاچه تصریح کرد: این میزان برداشت آب در از بین رفتن دریاچه موثر بوده از این رو باید هرچه سریعتر نسبت به پر کردن چاه های غیرمجاز اطراف دریاچه اقدام شود.

رئیسی بیان کرد: علاوه بر این به دنبال خشک شدن دریاچه تردد خودروها در مهارلو آغاز می شود که این امر در از بین رفتن ساختمان خاک و همچنین احتمال انتقال ریزگرد موثر است به همین دلیل باید با کامیون اطراف دریاچه را خاکریزی کرده تا از عبور و مرور خودرو جلوگیری شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه