سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مدیر اجرایی طرح مطالعات احیاء تالاب گاوخونی: علائم حیات در گاوخونی دیده نمی‌شود

زیست بوم

مدیر اجرایی طرح مطالعات احیاء تالاب گاوخونی: علائم حیات در گاوخونی دیده نمی‌شود

مدیر اجرایی طرح مطالعات احیاء تالاب گاوخونی گفت: راه حل نجات تالاب گاوخونی بر اساس تجارب جهانی در50 سال اخیر و تجربه کشور در 10 سال اخیر تنها مدیریت نوین با رویکرد زیست بومی است.

nike air force 1 low uv | Air Jordan Sneakers

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، محمد شمس امروز دوشنبه 27 مهرماه در کارگاه آغاز طرح تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین‌المللی گاوخونی با

بیان اینکه احیاء تالاب محقق نمی‌شود مگر اینکه راهکارها و ضرورت‌های زیست بومی این منطقه مشخص شود، اظهار کرد: تالاب گاوخونی از ارزش‌های ویژه‌ای برخوردار است و در صورتی که در معرض تخریب قرار گیرد، استانداردهای زندگی، رفاه و معیشت مردم منطقه را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تالاب‌ها از جمله تالاب گاوخونی اصفهان از ارزش‌های مهمی مانند گردشگری، اقتصادی و اجتماعی برخوردار است، افزود: تولید غلات در شرق اصفهان به شدت کاهش یافته و این در حالی است که شرق اصفهان در گذشته از انبارهای بزرگ غلات بوده است.

مدیر اجرایی طرح مطالعات احیاء تالاب گاوخونی با اشاره به اینکه تالاب گاوخونی به علل مختلف خشک و در معرض تخریب قرار گرفته است، گفت: پوشش گیاهی و علائم حیات از تالاب رخت بسته است.

شمس با اشاره به اینکه در رویکرد زیست بومی این طرح عناصر یک اکوسیستم از جمله انسان‌ها و حیات کشاورزی مورد بررسی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: حاشیه‌نشینی و بیماری‌ها در شرق اصفهان افزایش یافته و قیمت اراضی شرق اصفهان پایین آمده است همچنین کیفیت محصولات کشاورزی از جمله غلات به علت خشکی تالاب گاوخونی کم شده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات اصلی تالاب‌های ایران محدودیت شدید منابع آب، برنامه‌ریزی بلندمدت بدون درنظر گرفتن نیاز آبی و خشکسالی‌های پیاپی است، ادامه داد: وقتی اکوسیستم‌ها به گونه‌ای صحیح مدیریت نمی‌شوند باید شاهد چنین پیامدهایی باشیم.

مدیر اجرایی طرح مطالعات احیاء تالاب گاوخونی با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، محیط زیست و گردشگری صاحبان ذی‌نفع از تالاب گاوخونی هستند، ادامه داد: راه حل نجات تالاب گاوخونی براساس تجارب جهانی در 50 سال اخیر و تجربه کشور در 10 سال اخیر تنها مدیریت نوین با رویکرد زیست بومی است.

شمس ادامه داد: یکی از اهداف این نشست تصمیم‌گیری جوامع محلی در صورت آگاه شدن از ارزش‌ها و کارکردهای تالاب است به گونه‌ای که مدیریت پایدار تالاب‌ها بیشتر مدنظر قرار گیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه