سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نگین لرستان به کنوانسیون رامسر می پیوندد/ "گهر" را به دنیا معرفی کنیم

زیست بوم

نگین لرستان به کنوانسیون رامسر می پیوندد/ "گهر" را به دنیا معرفی کنیم

خبرگزاری مهر: پیوستن دریاچه گهر - نگین زیبای لرستان - به کنوانسیون بین المللی رامسر زمینه ساز معرفی این جاذبه زیبای طبیعی به جهانیان خواهد بود، موضوعی که در صورت تحقق می تواند نگاه گردشگران را به سمت لرستان جذب کند.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - gray nike sneakers dual fusion

به گزارش خبرنگار مهر، در 50 سال اخیر و با شدت گرفتن فعالیت های صنعتی و رشد فزاینده جمعیت، داشته های آبی کره زمین به شدت در معرض خطر نابودی یا آلودگی قرار گرفته است.

در این بین هنوز هم می توان در جای جای این کره خاکی اکوسیستم های آبی بی نظیری یافت که هنوز از دست اندازی های بشر به دور مانده اند؛ یکی از همین اکوسیستم های بی نظیر آبی دریاچه گهر در دل منطقه حفاظت شده اشترانکوه در استان لرستان است.

گهر؛ زیباترین دریاچه آب شیرین ایران

گهر به عنوان یکی از دریاچه های بکر و زیبای آب شیرین ایران در میان رشته کوه های زاگرس و در دامنه اشترانکوه واقع شده که همین امر خود سبب حفظ آن شده است؛ در حقیقت دوری این دریاچه از زندگی خاص امروزی ما انسانها سبب پایداری آن شده است.

 

از سوی دیگر وجود چنین دریاچه ای در دل یک منطقه حفاظت شده سبب به وجود آمدن شرایط خاص اقلیمی برای پرورش پوشش خاص گیاهی و همچنین زنده نگاه داشتن زیستمندان فراوانی شده است که به واسطه حضور این دریاچه تا امروز دوام آورده اند.

به دیگر سخن حفاظت از دریاچه گهر به دلیل پارامترهای شاخص زیست محیطی و اقلیمی یک وظیفه همگانی است زیرا حفظ چنین دریاچه بکری می تواند شرایط زیستی آیندگان را تضمین کند.

آنچه که امروز بیش از پیش احساس می شود معرفی این اکوسیستم کم نظیر آبی به جامعه جهانی است؛ زیرا معرفی علمی این دریاچه به دانشمندان و فعالان عرصه محیط زیست جهان می تواند راهبردی صحیح برای حفاظت بیشتر این دریاچه محسوب شود.

ایران؛ زادگاه قدیمی ترین پیمان سبز جهان

و اما طی سالهای اخیر همواره زمزمه پیوستن دریاچه گهر به کنوانسیون بین المللی رامسر مطرح بوده است، موضوعی که در صورت تحقق می تواند زمینه حفظ و حراست از این اکوسیستم آبی را بیش از پیش فراهم کند.

این در حالی است که ما در سرزمنی زندگی می کنیم که 41 سال پیش نخستین پیمان بین المللی در راستای حفاظت از اکوسیستم های آبی به خصوص تالاب های ارزشمند زمین طرح ریزی شد و امروز بیش از 160 کشور جهان عضو رسمی "کنواسیون رامسر" هستند.

در حقیقت کنوانسیون رامسر قدیمی ترین معاهده بین المللی با تاکید بر حفاظت از طبیعت در جهان است که آغاز آن در دوم ماه فوریه ۱۹۷۱ ( ۱۳ بهمن ۱۳۴۹) در شهر رامسر ایران بوده که کنوانسیون نام خود را از این شهر اقتباس کرده است.

این معاهده کشورهای عضو را ملزم به تعیین و حفظ تالابهای با اهمیت بین المللی و تشویق به استفاده خردمندانه از آنها می نماید.

عضویت 1700 سایت جهانی در کنوانسیون رامسر

براساس آماری که تا سال 2008 میلادی به ثبت رسیده است بیش از ۱۷۰۰سایت با مساحت کل حدود ۱۵۰ میلیون هکتار در حال حاضر در این کنوانسیون به ثبت رسیده اند.

 

این پیمان جهانی یک استاندارد رسمی دارد که بر اساس آن به مناطق پست باتلاقی، مردابی، آبگیرهای طبیعی یا مصنوعی، دایمی یا موقت دارای آب ساکن یا جاری، شیرین، نیم‌شور یا شور و مناطق دارای آبهای دریایی که عمق آنها در حالت جزر کامل از ۶ متر تجاوز نمی‌کند، تالاب می گویند.

حال اگر ارتفاع آب در این زیستگاه ها از میزان استاندارد آن حداکثر ۶ متر در عمیق ترین محل تالاب بیشتر گردد، سبب می شود نور کافی به بستر تالاب نرسیده و رویشگاه گیاهی کف تالاب از بین برود، که در اثر نابودی این رویشگاه های گیاهی، زیستگاه های جانوری تالاب هم آسیب دیده و بخش عمده ای از موجودات تالاب از بین خواهند رفت و به دنبال آن زنجیره غذایی در زیستگاه های حاشیه تالاب با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

نگین لرستان در راه کنوانسیون رامسر

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مقدمات پیوستن دریاچه گهر به کنوانسیون رامسر انجام شده است و به دنبال این هستیم که این دریاچه را در این کنوانسیون ثبت کنیم.

محمد حسین بازگیر به مزایای پیوستن گهر به کنوانسیون رامسر اشاره کرد و بیان داشت: جلب حمایتهای مادی و معنوی در سطح بین المللی برای حراست و حفاظت از دریاچه گهر به عنوان یک اکوسیسنم منحصر به فرد از مزایای این الحاق است.

وی با بیان اینکه با الحاق گهر به کنوانسیون رامسر این دریاچه به عنوان یک ذخیره گاه بین المللی و جهانی مطرح خواهد شد، افزود: در مجموع این امر موجب می شود که دریاچه گهر دارای یک شناسنامه بین المللی شود.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه مقدمات اولیه برای پیوستن گهر به این کنوانسیون جهانی صورت گرفته، ابراز امیدواری کرد که به زودی این امر نهایی شود.

گهر، نگین ایران

دریاچه گهر که دارای لقب نگین اشترانکوه است از زیباترین دریاچه های کوهستانی ایران است که در 121 کیلومتری شرق استان لرستان به مرکزیت خرم آباد و در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر دورود در این استان واقع شده است.

این دریاچه کم نظیر شامل دو بخش به نامهای گهر بزرگ و گهر کوچک - یا گهر بالا و پایین- است که وسعت دریاچه گهر بزرگ حدود 100 هکتار و عمق دریاچه بین 4 تا 28 متر و عرض آن بین 400 تا 800 متر و طول آن 1500 متر است.

میزان بارش سالانه در منطقه حدود 931 میلی متر است که بیشتر به صورت بارش برف می باشد به طوریکه در سالهای پربرف سطح دریاچه یخ بسته و مناظر زیبا و بدیعی را برای علاقمندان به طبیعت و گردشگران به وجود می آورد.

موقعیت دریاچه گهر محصور شده در بین رشته کوههای اشترانکوه است و بسیاری از کوهنوردان در تمامی فصول سال به قلل مرتفع این کوهها از جمله قله های متنوع اشترانکوه، گل گل، سن بران، پل پازن پیر، تخت شاه و ... صعود می کنند.

پوشش گیاهی اطراف دریاچه گهر و منطقه اشترانکوه شامل بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار و ... است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه