سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم معاون طبیعی سازمان محیط زیست - نابودی تالاب گاوخونی با ادامه روند فعلی حتمی است

زیست بوم

معاون طبیعی سازمان محیط زیست - نابودی تالاب گاوخونی با ادامه روند فعلی حتمی است

معاون طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: اگر مانع برداشت‌های غیر قانونی از کانال‌های آب منتهی به تالاب گاو خونی نشویم یک فرایند بلند مدتی کلید می‌خورد که در آن به طور کلی شاهد نابودی همیشگی تالاب گاوخونی خواهیم بود.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - air jordan retro xi gamma blue gs - 555088

به گزارش ایلنا، علی اصغر محمدی فاضل درباره وضعیت تالاب گاوخونی، اظهار کرد: براساس بازدیدی که از این تالاب داشتم گزینه‌های مختلف برای آبرسانی به این حوزه از جمله خروجی تصفیه خانه فاضلاب شهر اصفهان و رهاسازی آب از بالادست بررسی شد.

وی با بیان اینکه قسمت عمده این تالاب خشک شده است، افزود: ‌ آماری از درصد میزان خشکی تالاب ندارم اما هنوز بخش‌هایی از آن آبدار است.

  گاوخونی هم شوره زار شد

به گفته معاون طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست موضوع نجات تالاب گاوخونی کم اهمیت‌تر از دریاچه ارومیه نیست و باید مسئولان اهتمام جدی برای حل آن داشته باشد. مسئولان منطقه‌ای و استانی در این مساله تاثیرگذارند و باید از ظرفیت‌های مردمی بهره گیرند.

فاضل با بیان اینکه از مسئولان سازمان آب منطقه‌ای اصفهان انتقاد دارم، تصریح کرد: این انتقاد برای این است که چرا خروجی تصفیه خانه فاضلاب شهر اصفهان به تالاب نمی‌رسد؟! ابتدای این کانال پرآب است اما در انتها خشک می‌شود چرا که تعداد قابل توجهی از ساکنان محدوده کانال به صورت غیرقانونی از آن برداشت می‌کنند.

وی خواستار مقابله با برداشت غیرقانونی آب از کانال این تصفیه خانه شد و گفت: اگرچه مقابله با این برداشت می‌تواند به تولیدات کشاورزی روستاییان آسیب برساند اما باید بگویم که اگر مانع برداشت کوتاه مدت از این کانال نشویم یک فرایند بلند مدتی کلید می‌خورد که در آن به طور کلی شاهد تخریب دائمی تالاب گاوخونی خواهیم بود. این تخریب شرایط زندگی را برای روستاییان اطراف تالاب از بین می‌برد و در ‌‌نهایت شاهد تخریب اراضی کشاورزی خواهیم بود.

 خاموشی زاینده رود، مرگ گاوخونی
معاون طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه جالب است رقابتی برای برداشت از این آب وجود دارد تا هر فردی سهمیه آب بیشتری را برداشت کند، گفت: احیای حوزه تالاب گاوخونی نیازمند اهتمام ویژه مسئولان است از این رو باید از طریق تنویر افکار عمومی از ظرفیت‌های مردمی و مشارکت آن‌ها در احیای تالاب استفاده کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه