سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم گردوغبار ناشی از تالاب گاوخونی، اصفهان را تهدید می‌کند

زیست بوم

گردوغبار ناشی از تالاب گاوخونی، اصفهان را تهدید می‌کند

تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان به‌دلیل کم آبی چند سال اخیر به کانون بحران زیست‌محیطی در منطقه تبدیل شده است.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Jordan 22 OG Chicago PE - nike victory elite 2 for cheap sale price - 002 - 317141

آن طور که در گزارش ایرنا آمده است خشکسالی از حدود 10سال پیش تاکنون گریبانگیر اصفهان شده و چند سالی است رودخانه زاینده رود که منشأ حیات این استان به شمار می‌آید در بیشتر ماه‌های سال، خشک است و آبی در آن جاری نمی‌شود.

به گفته فعالان محیط‌زیست اصفهان، تالاب گاوخونی محل زیست تعداد زیادی از فلامینگوهاست که اکنون از این تالاب مهاجرت کرده‌اند.

یکی از اعضای انجمن طبیعت یاران شهر ورزنه که در جوار تالاب گاوخونی قرار دارد درباره آخرین وضع این تالاب به ایرنا گفت: مقداری ناچیز آب از چاه‌های محلی که کشاورزان از آن برای آبیاری استفاده می‌کنند وارد این تالاب شده اما به دلیل گرمای هوا و خشکی تالاب بسیار سریع تبخیر می‌شود. احمد شهبازی افزود: اکنون مقداری پساب فاضلاب صنعتی نیز از محل کانال سگزی وارد این تالاب می‌شود.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفته است: خشکسالی تالاب بین‌المللی گاوخونی یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در افزایش آلاینده‌های جوی در برخی از مناطق استان اصفهان است. علی ایرانپور افزود: خشکسالی تالاب‌ها سبب بروز ریز گرد‌ها و ذرات گردوغبار می‌شود.

این اظهارات در حالی است که کارشناسان محیط‌زیست و اساتید دانشگاه‌ها در چند سال اخیر نسبت به خطر گسترش بیابان‌زایی در شرق اصفهان و تشدید آلودگی هوا به دلیل خشک شدن رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی هشدار داده‌اند.

روزهای سالم در اصفهان در سال‌های اخیر رو به کاهش بوده است به‌طوری که در سال 92این تعداد به 269روز هوای سالم، 2روز هوای پاک، 7روز خطرناک، 18روز بسیار ناسالم و 69روز ناسالم رسید.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در این‌باره گفت: تالاب گاوخونی با توجه به شرایط کنونی می‌تواند با تشدید بیابان‌زایی و ایجاد کانون‌های آلودگی، تهدیدها و آسیب‌های بسیاری برای کلانشهر اصفهان و حومه آن ایجاد کند. حمید ظهرابی با اشاره به‌وجود تعداد زیاد کانون‌های بحران در استان اصفهان افزود: تالاب گاوخونی به یکی از نقاط بحرانی تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: اراضی کشاورزی شرق اصفهان در حال تبدیل شدن به بیابان و کانونی برای تولید ریزگردهای محلی است که تهدید بزرگی برای این شهر به شمار می‌آید.

ظهرابی با اشاره به اینکه تالاب گاوخونی برای اصفهان اهمیت بسیار دارد، افزود: اطلاع‌رسانی به مردم و مسئولین، حضور مردم و پیگیری نمایندگان مجلس و مسئولین نقش زیادی در حل مشکلات این منطقه و اجرا شدن راهکارها دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست اصفهان یکی از درخواست‌های استان برای احیای تالاب گاوخونی را جاری شدن آب رودخانه زاینده رود و تخصیص حقابه تالاب اعلام کرد و افزود: در آخرین جلسه شورای‌عالی آب تأکید شد که وزارت نیرو مکلف است حقابه تالاب گاوخونی را در طول رودخانه و برای تالاب تأمین کند. به گفته وی، تا چند‌ماه آینده سال‌جاری باید وزارت نیرو این مصوبه را اجرایی کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه