سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم رد پای مقام مسئول در تخریب محیط زیستی تالاب انزلی

زیست بوم

رد پای مقام مسئول در تخریب محیط زیستی تالاب انزلی

برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان

 

یک کارشناس محیط زیست گفت: نانو ذرات تیتانیوم مواد خطرناک و سرطان زا هستند و وارد شدن این مواد به تالاب انزلی، یک جنایت در حق محیط‌زیست است.

حسین آخانی کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با بهره‌گیری از فناوری نانو ذرات برای پاکسازی تالاب انزلی اظهار کرد: تمام کارشناسان محیط زیست با موضوع استفاده از فناوری نانو ذرات تیتانیوم برای پاکسازی تالاب انزلی که یک کار غیر علمی است، مخالف هستند.

وی افزود: نانو ذرات تیتانیوم مواد خطرناک و سرطان زا هستند و وارد شدن این مواد به یک تالاب بزرگ، یک جنایت در حق محیط زیست است.

آخانی تصریح کرد: شرکت و سرمایه‌گذاری که برای پاکسازی تالاب انزلی از این مواد استفاده می‌کند، وابسته به یکی از مقامات مسئول است که برای منافع خود دست به هر روشی می‌زند و همچنین اکوسیستم تالاب توسط خیال پردازی‌های این شرکت در حال نابودی است.

وی ادامه داد: رئیس شرکت سرمایه گذرا، شخصی است که در ماموگرافی بانوان باردار تخصص دارد و این سرمایه گذار در زمینه پاکسازی تالاب و اکولوژی هیچ تخصصی ندارد.

این کارشناس محیط زیست گفت: یک هزار میلیارد تومان بودجه‌ای که این شرکت از معاون رئیس جمهور دریافت کرده است، ۲ برابر بودجه سالانه سازمان حفاظت محیط زیست است، این در حالی است که تنها ۳ میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال ۹۸ برای احیای تالاب‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در هیج کجای دنیا برای پاکسازی تالاب‌ها و رودخانه‌ها از روش نانو استفاده نشده است و این کار یک بازی برای حیف و میل کردن بیت‌المال است.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: حجم زیادی از رسوبات توسط رودخانه‌ها وارد تالاب می‌شوند و دلیل آن نیز تخریب جنگل‌ها و مراتع است که برای جلوگیری از آن باید منابع طبیعی را احیا کنیم.

وی افزود: حجم زیادی از سموم و کودهای شیمیایی از طریق محصولات کشاورزی وارد تالاب می‌شوند و لازم است که وزارت کشاورزی و سازمان محیط زیست با مدیریت مناسب از این اقدام جلوگیری کنند.

آخانی گفت: گونه‌های مهاجم سُمبل آبی، آزولا و گونه‌های آبزی مهاجم به تالاب وارد شده‌اند که باید با مدیریت صحیح از بین بروند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه