سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مصایب تالاب بین‌المللی میانکاله تمامی ندارد - مسابقه تالاب نوردی در زیستگاه فلامینگوهای میانکاله

زیست بوم

مصایب تالاب بین‌المللی میانکاله تمامی ندارد - مسابقه تالاب نوردی در زیستگاه فلامینگوهای میانکاله

از تالاب بین المللی میانکاله خبر می رسد که قرار است مسابقه تالاب نوردی با شرکت 500 نفر در میانه زیستگاه فلامینگوهای این تالاب برگزار شود. این مسابقه در حالی در شرف برگزاری است که هیچ جای دنیا به این شیوه آرامش یک تالاب بین المللی را بر هم نمی زنند.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | 100 Release Instant - neon green and oregon nike shox shoes women sale - Peaceminusone x boys nike hyperdunks 2013 black friday deals DH2482 - SBD

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- گویا تالاب بین المللی میانکاله قرار نیست روی آرامش به خود ببیند، بحث ساخت جاده شهرداری و پالایشگاه هنوز داغ است که خبر می رسد قرار است روز 16 تیرماه در این تالاب، مسابقه تالاب نوردی با شرکت 500 نفر برگزار شود. این مسابقه در زیستگاه فلامینگوها در میانه تالاب برگزار می شود. خبر برگزاری چنین مسابقه ای در شرایطی مطرح می شود که چنین موردی در یک تالاب بین المللی بی سابقه است و مجریان آن قصد دارند تالاب نوردی را ثبت جهانی کنند.
 
«حر منصوری»، دیده بان طبیعت میانکاله با اعلام این خبر به CHN گفت: «در اقدامی عجیب اداره کل محیط زیست بهشهر مجوز برگزاری این مسابقه در میانه تالاب میانکاله را داده است. این در حالی است که در پناهگاه های حیات وحش سقف تعداد افراد ورودی می تواند 25 نفر باشد و معلوم نیست محیط زیست بر چه اساسی اجازه ورود 500 نفر به تالاب بین المللی را داده است.»
 
او اضافه کرد: «جدا از این که برای ورود به پناهگاه های حیات وحش سقف تعداد نفرات تعریف می شود، در مورد تالاب ها برای ورود حتی یک نفر نیاز به مجوز محیط زیست است و اساسا چنین ضوابطی در تمامی تالاب ها به خصوص تالاب های بین المللی مواردی مهم به حساب می آید.»
 
به گفته او، اگر قرار بود هرکس بتواند هر رفتاری با تالاب میانکاله داشته باشد که این تالاب بین المللی نمی‌شد. در این میان این پرسش مطرح می شود که آیا جای دیگری برای برگزاری مسابقه دو وجود نداشت که تالاب میانکاله با اکوسیستمی به غایت حساس و شکننده به عنوان گزینه پیشنهادی مطرح و تصویب شده است؟
 
به اعتقاد منصوری، این روشی نوین برای به سخره گرفتن فعالان محیط زیست و روال کردن هر گونه رفتار تخریبی با تالاب میانکاله است.
 
این برنامه توسط ورزش همگانی بهشهر و معاونت ورزشی یکی از نیروهای نظامی شهرستان برگزار می شود. در این مسابقه بیش از 500 نفر از سربازان و مردم عادی به عنوان شرکت کننده وارد منطقه حفاظت شده میانکاله می شوند. آن ها با ورود از کیلومتر 9 تالاب میانکاله به سمت ساحل جنوبی تالاب در قسمتی که پروژه ایجاد جاده در حال انجام است، می دوند.
 
 قرار است دوندگان پس از گذشتن از مهمترین قسمت تالاب که بین زیستگاه آب شیرین و شور قرار دارد، (زیستگاه لب شور) ـ که بزرگترین کلونی های پرندگان در این منطقه تشکیل می شودـ گذشته و نهایتا به جاده شهرداری در جنوب تالاب برسند.
 
مجریان این برنامه به مردم قول داده اند تا فدراسیون تالاب نوردی را تاسیس و ثبت جهانی کنند و سالانه میزبان هزاران تالاب نورد از سراسر جهان باشند. این قول و قرار در حالی است که در تمام دنیا مسوولان سعی در حفظ آرامش فضای تالاب و به حداقل رساندن استرس وارد شده به زیستمندان آن دارند و برنامه هایی اینچنینی بی سابقه است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه