سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم سرنوشت مشابه تالابهای کشور؛ 45 درصد تالاب انزلی خشک شده است / تالاب انزلی، یکی از قربانیان سیاست‌های نادرست

زیست بوم

سرنوشت مشابه تالابهای کشور؛ 45 درصد تالاب انزلی خشک شده است / تالاب انزلی، یکی از قربانیان سیاست‌های نادرست

برگرفته از ایسنا

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گیلان، یکی از تهدیدات زیست محیطی تالاب انزلی را کاهش تراز آبی دریای خزر دانست و یادآور شد: تالاب انزلی در گذشته 11 متر عمق داشت، اما امروز حدود 45 درصد تالاب خشک شده است.

به گزارش ایسنا ، قربانعلی محمدپور در نشست منطقه ای باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی کشور که به میزبانی جهاددانشگاهی استان گیلان در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست استان برگزار شد، با بیان اینکه حال محیط زیست کشور خوب نیست، اظهار کرد: استان های شمالی به ویژه گیلان و مازندران و گلستان مشکلات زیست محیطی ویژه ای دارند که بخشی از آن به عملکرد ضعیف اجرایی و بخشی دیگر به کوتاهی مراکز آموزشی در انجام رسالت فرهنگ سازی محیط زیستی برمی گردد.

وی خشکسالی در جنوب و ریزگردها در غرب و بیماری جنگل های زاگرس و پسماند استان های شمالی را از جمله مشکلات زیست محیطی کشور دانست و تصریح کرد: روزانه بیش از دو هزار تن زباله در گیلان تولید می شود که این میزان از 25 اسفندماه تا 15 فروردین ماه به حدود سه هزار تن در روز می رسد.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست گیلان سرانه تولید زباله در استان های شمالی را به مراتب بیشتر دانست و یادآور شد: دولت در قالب طرح های سالم سازی سواحل شرایطی را فراهم می کند تا گردشگران در ایام تعطیلات از طبیعت خدادادی بهره مند شوند، اما تولید پسماند در جنگل و جلگه افزایش پیدا می کند.

محمدپور با بیان اینکه در حال حاضر 26 مرکز دفن زباله در استان داریم که دچار بدترین وضعیت زیست محیطی هستند، گفت: ارتفاع زباله در مرکز سراوان به 92 متر رسیده که ناشی از سه دهه دفن زباله در این مرکز است و در هر ثانیه پنج لیتر شیرابه تولید می کند؛ البته در روزهای بارانی حجم تولید شیرابه به 15 لیتر در هر ثانیه می رسد.

این مقام مسئول ادامه داد: پس آب های خانگی، صنعتی و بیمارستانی مرکز سراوان اثرات مخرب زیست محیطی بر دو رودخانه شهر رشت گذاشته که در نهایت به تالاب و سپس دریای خزر ختم می شود. مشکلات زیست محیطی ناشی از پسماند و پس آب صیادان را از آستارا تا گرگان نیز دچار مشکل کرده است.

وی یکی از تهدیدات زیست محیطی تالاب انزلی را کاهش تراز آبی دریای خزر دانست و یادآور شد: تالاب انزلی در گذشته 11 متر عمق داشت، اما امروز در برخی از نقاط حوزه های جنوبی تالاب عمق 30 سانتی متری را تجربه می کند و می توان گفت حدود 45 درصد تالاب خشک شده است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست گیلان از پاکسازی بیش از 400 هکتار از عرصه های آبی سطح استان از سنبل آبی خبر داد و عنوان کرد: حدود 25 سال گذشته معضل آزولا را داشتیم و امروز با سنبل آبی دست و پنجه نرم می کنیم لذا با کمک دولت بهترین دستگاه روز دنیا را خریداری کردیم و کار پاکسازی را انجام می دهیم.

محمدپور با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی تفکیک از مبدا پسماند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز از بهترین مراکز آموزش عالی و بهترین اساتید حوزه محیط زیست برخوردار هستیم. بی تردید بحث انتقال فرهنگ زیست محیطی از راه آموزش به دست می آید و اگر آموزه های فرهنگی در حوزه محیط زیست درست شود، فرهنگ زیست محیطی شکل می گیرد.

وی با اشاره به ورود سالانه 600 هزار تن رسوب به تالاب انزلی، تصریح کرد این رسوبات عمق تالاب را نیم سانت کاهش داده است که باید ساز و کارهای لازم برای جلوگیری از ورود رسوبات نیز دیده شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه طی سفر اخیر رئیس جمهور به گیلان 300 میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت پسماند استان های شمالی تخصیص یافت، گفت: از سال آینده وارد فاز تفاهم نامه و عملیات اجرایی مدیریت پسماند در غرب، شرق و مرکز استان با شرکت های ایتالیایی و چینی خواهیم شد.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم تغییر نگاه در تولید پسماند، اضافه کرد: تفکیک می تواند حجم پسماند را کاهش دهد، اما متاسفانه اختلاف حجم تولید پسماند یک خانوار روستایی با یک خانوار شهری تنها 50 گرم است که نشان می دهد باید به راه و روش گذشتگان در شیوه زندگی دوستدار محیط زیست برگردیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه