سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم وجود کلونی260 لانه ای فلامینگو درتالاب مهارلو/ مقاومت در مقابل خشکسالی

زیست بوم

وجود کلونی260 لانه ای فلامینگو درتالاب مهارلو/ مقاومت در مقابل خشکسالی

خبرگزاری مهر: وجود کلونی 260 لانه ای فلامینگو در تالاب مهارلو در استان فارس حاکی از این است که زیستمندان استان در مقابل خشکسالی همچنان مقاومت کرده و حتی به زادآوری نیز مشغول هستند.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | nike sneakers in kickstreamtv feet chart

به گزارش خبرنگار مهر، دریاچه مهارلو در 15 کیلومتری شیراز واقع شده و با وسعتی حدود 600 کیلومتر مربع پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان محسوب می شد. مهمترین زیستمندان این تالاب را می توان پرنده هایی نظیر فلامینگو، مرغابی، آنقوت و... دانست.

این دریاچه همچنین به واسطه همجواری با کلانشهر شیراز یکی از مناطق گردشگری و تفرجگاهی شیراز نیز محسوب می شود.

تالاب مهارلو یکی از زیستگاههای تالابی ارزشمند در استان فارس است و از زیستگاههای حائز اهمیت زمستان گذرانی و جوجه آوری پرندگان به شمار می رود. در گذشته تالابهای ارومیه و بختگان دو زیستگاه اصلی جوجه آوری گونه فلامینگوی بزرگ در ایران بوده اند که در پی خشک شدن این دو تالاب با توجه به بررسی های انجام شده مدتها گزارشی از جوجه آوری فلامینگو در ایران وجود نداشته است.

در راستای طرح بررسی جوجه آوری فلامینگو در کشور پایش میدانی تالاب ها در فصل جوجه آوری انجام شد و طی چهار ماه زیستگاههای احتمالی جوجه آوری فلامینگو توسط کارشناسان محیط طبیعی استان فارس درتالابهای کمجان، طشک، درودزن و مهارلو مورد بررسی میدانی قرار گرفت که کلونی جوجه آوری فلامینگو مشتمل بر 260 لانه در تالاب مهارلو یافت شد.

کارشناسان امر بر این اعتقادند که گزارش جوجه آوری فلامینگو در فارس اولین گزارش موثق از جوجه آوری این پرنده در سالهای اخیر در کشور است، وجود کلونی 260 لانه ای در این تالاب گواهی بر این واقعیت است که امنیت زیستگاه به خوبی تامین و با افزایش حضور محیط بانان و تهیه و ایجاد تجهیزات و امکانات به این حیات وحش شرایط برای زاد و ولد و زندگی آرام این گونه ارزشمند فراهم شده است.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان فارس در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در گذشته این گونه از پرنده در دریاچه طشک دیده می شد اما با خشک شدن این دریاچه طی مدت اخیر جوجه آوری فلامینگو نه تنها در این دریاچه بلکه در دریاچه های دیگر کشور دیده نشده بود.

محسن جعفری نژاد افزود: طی چند مدت اخیر وجود کلونی لانه ای از این گونه در دریاچه مهارلو نقطه امیدی را در دل دوستداران محیط زیست روشن کرد زیرا در کشور طی چند سال گذشته جوجه آوری فلامینگو گزارش نشده بود.

وی ادامه داد: وضعیت دریاچه مهارلو نسبت به دیگر دریاچه ای استان مناسب است و فقط یک سوم از این دریاچه خشک شده و زادآوری فلامینگو می تواند در حیات دریاچه موثر باشد.

مشاهده آخرین بقایای فلامینگو در مهارلو

یک کارشناس محیط زیست نیز در خصوص گزارش جوجه آوری فلامینگو در دریاچه مهارلو گفت: با توجه به اینکه دریاچه تا حدودی آب دارد امکان زادآوری این گونه در آن ایجاد شده است.

علمدار علمداری افزود: زادآوری این گونه در اردیبشهت ماه اتفاق می افتد و با توجه به اینکه این موضوع هم اکنون گزارش شده نشان دهنده این است که جوجه های فلامینگو روی پا ایستاده و این نقطه امیدی برای حیات دریاچه است.

وی با اشاره به سازگاری فلامینگوها با حداقل آب تاکید کرد: در این راستا می توان شاهد جوجه آوری این گونه در آینده به تعداد زیادی باشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه