سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تورهای ماهیگیری عامل شکستگی پای فلامینگوهای نابالغ میانکاله

زیست بوم

تورهای ماهیگیری عامل شکستگی پای فلامینگوهای نابالغ میانکاله

چند ماه پیش، دیده بان میانکاله از شکستن پای تعداد قابل توجهی از فلامینگوهای میانکاله خبر داد. در همان زمان گمانه های زیادی در مورد این شکستگی ها مطرح شد. بررسی های تازه نشان می دهد مکان ایستادن فلامینگوهای پاشکسته با محل تورهای ماهیگیری موجود در تالاب، ارتباط معنادار دارد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | IetpShops , nike air max size 7.5 agitate tires for sale Leopard , nike air pegasus womens purple shoes black gold , 4011496719 , Where To Buy

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- چند ماه پیش خبری در CHN منتشر شد مبنی بر مشاهده درصد قابل توجهی از فلامینگوهای نابالغ در تالاب میانکاله که دچار شکستگی پا شده بودند. بر اساس این خبر، بررسی کلونی فلامینگوهای نابالغ در تالاب میانکاله نشان می داد که حدود 30 درصد فلامینگوهای نابالغ دچار شکستگی پا شده‌اند. فلامینگوهای پاشکسته از آن جا که نمی‌توانند به سرعت پرواز کنند، به طور معمول طعمه شغال‌ها شده و از بین می‌روند. در همان زمان گمانه هایی مطرح شد که می توانست موجب چنین اتفاقی شده باشد. به تازگی بررسی های دیده بان میانکاله نشان می دهد که محل شکستگی پای فلامینگوها با محل تورهای ماهیگیری که سال هاست در تالاب مانده اند، منطبق است.
 
«حر منصوری»، دیده بان طبیعت میانکاله با اعلام این خبر به CHN گفت: «به شکل اتفاقی متوجه شدم که محل هایی که فلامینگوهای نابالغ در آن به سر می برند و دچار شکستگی پا شده اند، بر محل تورهای ماهیگیری که سال هاست در تالاب مانده اند، منطبق است.»
 
به گفته او، از سال ها پیش تورهای ماهیگیری در تالاب میانکاله وجود دارد که به دلیل پلاستیکی بودن از بین نرفته اند. به نظر می رسد همین تورها موجب شکستگی پای فلامینگوها شده است، با این توضیح که: «الگوی ایستادن فلامینگوهای بالغ با نابالغ ها کاملا متفاوت است، در حالی که فلامینگوهای بالغ دور از خشکی و در کلونی های شلوغ در کنار هم قرار می گیرند، نابالغ ها به شکل پراکنده و در نزدیکی خشکی می ایستند، جایی که تورهای ماهیگیری وجود دارند.»
 
منصوری در توضیح چگونگی آسیب این پرندگان نابالغ گفت: «فلامینگوهای نابالغ در نزدیکی خشکی آرتمیا می گیرند، در همین محل ها، پای آن ها داخل تورهای ماهیگیری پلاستیکی گیر می کند و تلاش برای رهایی از تور، به شکستگی پا می انجامد.»
 
تالاب میانکاله یکی از محوطه‌های زمستان گذرانی فلامینگوهای مهاجر از سیبری است. مكان دیگری که این فلامینگوها در سال‌های گذشته در آن زمستان را سپری می‌کردند دریاچه ارومیه بوده که این روزها حال و روز بدی دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه