سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم دریاچه "سپتون" خشک شد/ پرندگان مهاجر دهلران بی خانمان شدند

زیست بوم

دریاچه "سپتون" خشک شد/ پرندگان مهاجر دهلران بی خانمان شدند

خبرگزاری مهر: دریاچه تفریحی توریستی سپتون شهرستان دهلران به دلیل خشکسالی در این شهرستان خشک شد، دریاچه ای که با خشک شدنش بسیاری از پرندگان مهاجر را بی خانمان کرد.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

به گزارش خبرنگار مهر، در95 کیلومتری شمال شرقی دهلران و 12کیلومتری شمال روستای سپتون ازتوابع بخش موسیان دهستان دشت عباس، بریدگی های طبیعی قراردارند که پس از احداث سد بزرگ کرخه بخش عظیمی از آب برگشتی پشت سد به منطقه در روستای سپتون هدایت می شود.

این روستا به لحاظ قرارگرفتن درارتفاعات کوهستانی و دره های عمیقی که دارد باعث شده آب های برگشتی سد کرخه روانه آنها شود و دریاچه ای زیبا به طول تقریبی 40کیلومتر وعرض حدود  هفت کیلومتردر این روستا ایجاد شود و دریاچه زیبا به نام سپتون در این روستا شکل بگیرد اما متاسفانه به دلیل کاهش نزولات آسمانی دیگر در یاچه ای به این نام در روستای سپتون وجود ندارد.

داود رضایی رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان دهلران در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: عمق آب در برخی نواحی در یاچه سپتون و وجود تعدادی تپه های سنگی-رسوبی درمیان این دریاچه منظره ای زیبا همچون جزیره های کوچک پدیدآورده بود.

وی گفت: وجود این دریاچه چشم انداز طبیعی منطقه را دوچندان کرده بود به طوری که کوچ دسته جمعی پرندگان مهاجرشامل مرغابی، درنا، قرقاول و سایرپرندگان به دریاچه و فرود آمدن آنها درتپه های شبیه به جزیره که در دامنه ارتفاعات شبیه تالاب می مانند هر بیننده ای را مشتاق بازدید ازمحل می کرد.

رضایی اظهار داشت: وسعت و دامنه دریاچه درمناطق بکر شمال شرق شهرستان دهلران و کوهها و ارتفاعات غرب شهرستان اندیمشک تاجنوب شرقی ارتفاعات حوزه استحفاظی شهرستان آبدانان امتداد یافته است و همین باعث شده بود برخی حیوانات وحشی و بعضاً انواع نادرآنها در کنار این دریاچه مشاهده شوند که محیط زیست استان های تابعه اقدام به ایجاد مناطق حفاظت شده دربرخی نواحی این در یاچه کرده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان دهلران تصریح کرد: باتوجه به کثرت ماهیان رودخانه، اداره کل شیلات استان درسنوات گذشته اقدام به پرورش ماهی دراین دریاچه کرده و برای تسریع در کار شیلات چندین دستگاه قایق موتوری درآن جهت استفاده ماهیگران و گردشکران به آب انداخته به طوریکه درطول سال توریست ها  وبازدید کنندگان جهت استفاده از مناظر طبیعی و قایق سواری به سپتون عزیمت و ازفضای منطقه نهایت استفاده رادراوقات فراغت خود می بردند.

این مسئول گفت: یکی از مهمترین چشم اندازهای دریاچه سپتون در هنگام بارش های سیل آسا صورت می گیرد به طوریکه با شدت بارش و برگشتی سریع آب موج های تندبادی با ارتفاع 4الی 6 متردر آن بوجودمی آید که موجب پدید آمدن جزر و مدهای متناوب دردامنه دریاچه می شود.

وی افزود: در خروجی سد کرخه از سمت روستای ذوالفقار کانال های بزرگ آبرسانی مزارع کشاورزان منطقه دشت عباس تعبیه شده که مهمترین ویژگی سد است.

رضایی اظهار داشت: در فصل بارندگی و بارش های فراوان عمق آب در برخی نقاط این دریاچه تا  40 متربرآورد شده لذا درنقاط عمیق و پرخطر دریاچه علائم هشداری نصب شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان دهلران گفت: متأسفانه به علت عدم ریزش نزولات جوی طی چند سال گذشته و خشکسالی بی سابقه در منطقه سطح اب دریاچه به شدت کاهش یافته به نحویکه بیشترمناطق تحت پوشش آن به علت پس رفتگی آب خشک و درنتیجه هیچگونه شباهتی با دریاچه قبلی ندارد.

وی افزود: چنانچه امسال شاهد وضعیت بارندگی وشرایط جوی به صورت بارش فراوان در منطقه باشیم امکان احیا شدن این دریاچه زیبا خواهد بود و همین باعث ایجاد مناظرزیبای طبیعی در اطراف این دریاچه خواهد شد واز طرفی دیگر باعث جذب گردشگر و ایجاد موقعیت اقتصادی در منطقه می شود.

..........................

گزارش از: مجتبی کاور

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه