سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم اخذ حق‌آبه برای تالاب هامون

زیست بوم

اخذ حق‌آبه برای تالاب هامون

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با دستور مستقیم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حق‌آبه تالاب هامون از چاه نیمه‌های منطقه در سال جاری مطالبه و اخذ شد.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - ken griffey nike swingman shoes sale 2017

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سعید محمودی افزود: اوایل سال جاری با باز شدن دایک مرزی آب از مرز افغانستان وارد تالاب بین‌المللی هامون شد.

سعید محمودی، ادامه داد: با تلاش مسئولان استانی و دولتی یک کیلومتر از دایک مرزی در قسمت هامون پوزک واقع در شرق تالاب بین‌المللی هامون بازگشایی شد به طوری که هم اکنون حدود 4.5 کیلومتر از دایک مرزی در قسمت هامون پوزک باز است.

این مقام مسئول تاکید کرد: این امر نقش بسزایی در آبگیری بخش‌هایی از تالاب داشته است.

به گفته محمودی، وجود این دایک باعث شده بود که سیلاب‌های فصلی منطقه نتوانند وارد تالاب هامون شوند و همین امر بر خشکی منطقه دامن زده بود.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان اظهار کرد: وضعیت تبخیر در تالاب هامون بسیار شدید است به گونه‌ای که سالانه چهار هزار میلیمتر آب تالاب تبخیر می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: همچنین بادهای 120 روزه استان نیز تاثیر بسزایی در تبخیر و خشکی هر چه بیشتر تالاب دارند.

محمودی اظهار کرد: هم اکنون نقاط مختلفی در تالاب هامون به کانون‌های گرد و غبار منطقه تبدیل شده‌اند که باید هر چه سریع‌تر نسبت به آبگیری آنها اقدام کنیم.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه اقدامات موثری در راستای احیاء تالاب هامون در دست انجام است، گفت: امسال برای نخستین بار حق آبه‌هایی که چاه نیمه‌های منطقه شامل تالاب هامون می‌شد را مطالبه کرده‌ایم.

محمودی با بیان اینکه این حق‌آبه 60 میلیون مترمکعب به طور سالانه است، بیان کرد: سال‌های گذشته این حق‌آبه به هامون تخصیص نیافته است.

وی عنوان کرد: این حق آبه در چند مرحله به تالاب هامون اختصاص خواهد یافت که مرحله نخست آن به مقدار 15 میلیون متر مکعب از تاریخ بیستم شهریورماه امسال به سمت هامون هدایت شد.

وی تاکید کرد: مرحله دوم گرفتن حق آبه چاه نیمه‌ها برای تالاب هامون اواخر آبان ماه آغاز خواهد شد و مرحله سوم نیز به سیلاب‌های فصلی که در منطقه اتفاق می‌افتد متصل خواهد شد.

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان متذکر شد: هم‌اکنون در تلاش هستیم به بخشی از تالاب هامون با نام لردگباغ که از کانون‌های مهم گرد و غبار منطقه است، آبرسانی صورت گیرد تا این منطقه نیز هر چه سریع‌تر احیا شود.

وی یادآور شد: اختصاص 50 میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی به پروژه احیاء تالاب بین‌المللی هامون مصوب شده که هنوز مبلغی در این راستا تخصیص نیافته است.

محمودی خاطرنشان کرد: همچنین مبالغی نیز از محل اعتبارات استانی برای پروژه‌های تالاب هامون در نظر گرفته شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید