سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جازموریان به طور کامل خشک شد

زیست بوم

جازموریان به طور کامل خشک شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان گفت: تالاب جازموریان که روزی تامین کننده علوفه دام های این خطه و زیستگاه پرندگان مهاجر بود به طور کامل خشک شده است.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | how to tell if jordan 4 red thunder is real Archives - nike air force 1 suede wheat free bread products - IetpShops

«عزیزاله افشارزاده» به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به شروع خشکسالی از سال 71 در استان کرمان آب این تالاب کم و کمتر شد به نحوی که در سال 76 خشک شدن این تالاب قابل مشاهده بود و هم اکنون نیز به صورت کامل خشک شده است.

وی بیان کرد: برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی بالا دست این تالاب، کاهش نزولات جوی و سدسازی در بالا دست آن بدون در نظر گرفتن حقابه این تالاب از عوامل خشک شدن آن است.

افشار زاده خاطرنشان کرد: وسعت تالاب جازموریان 330 هزار هکتار است که از این میزان 180 هزار هکتار آن مرتع برای تامین علوفه دام های جنوب کرمان محسوب می شد و در بهمن و اسفند ماه با توجه به بارندگی های زمستانه،بخشی از وسعت این مرتع سبز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: یکی از راهکارهای ما در جازموریان بالا بردن پوشش گیاهی است که این کار در قالب کاشت نهال و ایجاد جنگل دستکاشت در دست اجرا است.

وی ادامه داد: اجرای طرح های آبخیزداری در ارتفاعات نیز باعث تقویت سفره های زیر زمینی می شود که این موضوع هم در دستور کار قرار دارد.

افشارزاده با بیان این مطلب که طرح ترسیب کردن یا همان توانمندسازی افراد در دستور کار این اداره کل قرار دارد، خاطرنشان کرد: در قالب این طرح با مشارکت مردم اقدام به کاشت نهال در حاشیه مزارع آنها صورت می گیرد که این موضوع علاوه بر جلوگیری از توفان شن موجب بالا رفتن رطوبت هوا می شود.

وی تصریح کرد: طرح ترسیب کربن تنها مربوط به اداره کل منابع طبیعی نمی باشد بلکه تمام دستگاه های اجرایی برای توانمند سازی افراد باید مشارکت کنند.

افشارزاده با بیان این مطلب که هم اکنون یک میلیارد ریال اعتبار از سوی استانداری برای اجرای طرح ترسیب کربن در جازموریان اختصاص داده شده است، گفت: با توجه به اینکه این طرح در مرحله نخست در 50 هکتار انجام می شود نیاز به 20 میلیاد ریال اعتبار دارد.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح باید از سازمان های بین المللی کمک گرفت زیرا این سازمان ها از جمله سازمان ملل این طرح را در برخی از کشورهای جهان اجرا کرده و باید از تجربیات و کمک های مالی آنها استفاده کرد.

تالاب جازموریان، حوضه ای آبریز و دریاچه ای به همین نام در جنوب شرقی ایران در جنوب کرمان واقع شده است.

دشت های حاصلخیز قلعه گنج ، رودبار جنوب در استان کرمان، و دشت های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان در محدوده این حوضه آبریز واقع شده است.

در اصطلاح محلی پوشش گیاهی را جاز می نامند و کثرت آن را موریان می گویند که به همین سبب، این ناحیه به جازموریان معروف شده است.

هَلیل رود و رودبَمپور و چشمه عروس به این باتلاق وارد می شود، هلیل رود از کوه های کرمان سرچشمه می گیرد و پس از آبیاری جیرفت به باتلاق می پیوندد و رودبمپور از مشرق بلوچستان به سوی مشرق باتلاق جاری است و چشمه عروس نیز از کوه لاله زار سرچشمه گرفته و بعد از آبیاری مزرعه های رابر در استان کرمان به این باتلاق می ریزد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه