سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم وضعیت گاوخونی وخیم است - از پول واجب‌تر، حق‌آبه محیط زیست را می‌خواهیم

زیست بوم

وضعیت گاوخونی وخیم است - از پول واجب‌تر، حق‌آبه محیط زیست را می‌خواهیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: وضعیت این تالاب وخیم و خطرناک است. در جلسات مختلف این مساله به گوش مدیران مربوطه رسیده است. از پول و اعتبار واجب‌تر برای نجات گاوخونی و مردم اصفهان، حق‌آبه گاوخونی را می‌خواهیم.

سید رحمان دانیالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به رونمایی از نخستین سامانه پایش کمی و برخط تالاب بین‌المللی گاوخونی اظهار کرد: مدت‌ها بود حفاظت محیط زیست استان اصفهان در تلاش برای احداث این سامانه بود که به دلیل محدودیت‌های بودجه محقق نشده بود.

وی با اشاره به این‌که با تحقق بودجه مورد نیاز این سامانه در یک ضرب‌الاجل یک ماهه این سامانه رونمایی شد، ادامه داد: این سامانه موجب می‌شود به صورت بر خط داده‌های چهار شاخص مدنظر و مهم تالاب گاوخونی در ایستگاه محیط بانی ورزنه ثبت شده، به یک دکل در کلاه‌قاضی مخابره و سپس در اداره کل حفاظت محیط زیست استان رصد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: برای تالاب شور گلپایگان نیز اقدامات خوبی انجام شده است. اعتباراتی برای مطالعه وضعیت تالاب، اثرات خشک شدن آن راهکارهای احیا آن جذب شده است.

دانیالی با اشاره به وضعیت فعلی تالاب گاوخونی گفت: وضعیت این تالاب وخیم و خطرناک است. در جلسات مختلف این مساله به گوش مدیران مربوطه رسیده است. از پول و اعتبار واجب‌تر برای نجات گاوخونی و مردم اصفهان، حق‌آبه گاوخونی را می‌خواهیم.

گونه‌های گیاهی مورد پایش قرار می‌گیرند

در همین رابطه کیوان نعمتی رئیس اداره پژوهش و فناوری حفاظت محیط زیست استان اصفهان به ایسنا گفت: تاکنون پایش کیفی آب در گاوخونی وجود داشت، اما پایش کمی که به صورت برخط بدانیم میزان آب ورودی به تالاب و کمیت آن چگونه است، وجود نداشت.

وی ادامه داد: با سامانه‌ای که امروز در تالاب گاوخونی به بهره‌برداری رسید، علاوه بر پایش کمی آب موجود در تالاب، وضعیت ریزگردها و غبار برخاسته از تالاب نیز مورد پایش قرار می‌گیرد که به کارشناسان نشان می‌‌دهد سطح تالاب تا چه اندازه فعال و خطرناک شده است.

رئیس اداره پژوهش و فناوری حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: این سامانه قابلیت پایش بر خط گونه‌های موجود در تالاب را نیز دارد که این پایش با دید در شب نیز هنگام نبود نور، ادامه پیدا می‌کند. البته این سامانه به امید خدا زمانی بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت که تالاب تا حدودی احیا شده باشد.

نعمتی گفت: گونه‌های گیاهی که در محدوده دوربین‌ها هستند نیز مورد پایش قرار می‌گیرند. تا پیش از این برای هر بار پایش باید کارشناسان به محل تالاب سفر می‌کردند و این صدو پنجاه میلیون تومانی که برای این سامانه هزینه شده است موجب می‌شود هزینه‌های اداره حفاظت محیط زیست کاهش پیدا کند.

وی افزود: از این پس وضعیت اطلاع رسانی تالاب که رسانه‌ها همواره پیگیر آن بوده و در رابطه با آن اظهار نگرانی می‌کردند، بهبود پیدا خواهد کرد. استان اصفهان یکی از پنج استانی است که دولت الکترونیک باید در آن محقق شود و این پروژه، چهارمین پروژه‌ای است که در این راستا در حفاظت محیط زیست استان انجام می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه