سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تالاب انزلی وارد فهرست سیاه شد

زیست بوم

تالاب انزلی وارد فهرست سیاه شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: کاهش 8 متری عمق تالاب انزلی در برخی از نقاط نگران کننده است.

محمدرضا برجی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تالاب انزلی یکی از مهمترین اکوسیستم‌های طبیعی گیلان است که به دلیل افزایش ورود آلودگی‌های صنعتی، کشاورزی و خانگی به 11 رودخانه گیلان که نهایتا به تالاب می‌رسند هم اکنون در لیست سیاه کنوانسیون رامسر قرار دارد.

وی با بیان اینکه احیای این فاز با همکاری جایکا از سال 89 آغاز شد و مطالعات اولیه و فاز نخست به مرحله اجرا درآمد، اضافه کرد: نتایج این همکاری‌ها، مطلوب بود اما اگر مطالعات واقعی‌تری انجام می‌شد، هم اکنون نتایج مطلوب‌تری نصیب استان می‌شد. به همین دلیل هم اکنون مطالعات فاز اول مورد بازنگری قرار گرفته است.

برجی با بیان اینکه فاز دوم پروژه جایکا که از سال جاری آغاز شده در مدت پنج سال باید به اتمام برسد، ادامه داد: امسال 10 میلیارد تومان برای انجام فاز دوم پروژه بین‌المللی جایکا تخصیص داده شده است و با توجه به اولویت‌ها، احیای تالاب اجرایی می‌شود.

مدیرکل محیط زیست گیلان تاکید کرد: برای کاهش روند تخریب تالاب باید نگاه همه جانبه نسبت به احیای تالاب با درنظر گرفتن منافع حاشیه‌نشینان و ذینفعان داشته باشیم.

وی ادامه داد: ورود آلودگی‌های گوهررود و زرجوب و همچنین شیرابه‌های جایگاه دفن زباله سراوان از جمله آلاینده‌های زیست محیطی تالاب انزلی است. ما برنامه داریم تا بخشی از اعتبار تالاب انزلی را به احیای این رودخانه‌ها اختصاص دهیم و لازم است دستگاه‌هایی که در این خصوص مسئول هستند در جهت نجات این رودخانه ها تلاش کنند زیرا افزایش آلودگی این رودخانه‌ها سلامتی مردم را تهدید می‌کند.

برجی افزود: اگر ما امروز برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی گیلان اقدام کنیم باز هم دیر است زیرا غول آلودگی در رودخانه‌های گوهررود و زرجوب می‌دود و حرکات برای کاهش ورود این آلودگی‌ها لاک پشتی است.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از تخریب روز افزون تالاب انزلی که در برخی از نقاط آن شاهد کاهش عمق 8 متری هستیم از همین امروز باید بپا خیزیم زیرا با افزایش آلاینده‌ها هر روز با گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در تهدید انقراض مواجه می‌شویم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه