جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ثبت جهانی سرو 4500 ساله ابرکوه به کجا رسید؟

زیست بوم

ثبت جهانی سرو 4500 ساله ابرکوه به کجا رسید؟

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به ارائه پیشنهاد تشکیل پرونده ثبت جهانی درختان دیرزیست ایران به محوریت سرو 4500 ساله ابرکوه، گفت: پیگیری تشکیل این پرونده وابسته به تایید میراث فرهنگی کشور و مکتوب شدن هزینه‌های آن است.

سیدمصطفی فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به پیگیری ثبت سرو 4500 ساله ابرکوه، اظهار کرد: هر چند که در ابتدا پیگیری پرونده ثبت ابرکوه آغاز شد اما به سایر درختان کهنسال کشور رسید تا بتوان از این درختان دیرزیست محافظت کرد.

وی با بیان این که پیگیری پرونده ثبت جهانی در قالب ایده‌ای از سوی میراث فرهنگی یزد مطرح شد، ادامه داد: هر چند هنوز پیگیری پرونده ثبت جهانی سرو 4500 ساله ابرکوه به سرانجام نرسیده است اما پیشنهاد تشکیل پرونده ثبت جهانی درختان دیرزیست با محوریت ثبت جهانی سرو ابرکوه از سوی میراث فرهنگی یزد ارائه شد، به این شکل که پس از گردآوری یک بانک اطلاعاتی، این پرونده به یونسکو فرستاده و در نهایت معرفی شود.

این مسئول با بیان این که پیگیری تشکیل این پرونده را وابسته به تایید میراث فرهنگی کشور و مکتوب شدن هزینه‌های آن عنوان کرد و گفت: یزد از نظر درختان دیرزیست، استانی غنی است چرا که به وابسته اقلیم خشک یزد از دیرباز تاکنون، درختان آن مقاوم و دیرزیست شده‌اند و حدود 26 درخت به ویژه درخت سرو ابرکوه، چم و دربید، درختان دیرزیست تفت و مهریز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه درخت در زندگی ایرانیان، بیان کرد: اهمیت درخت در زندگی ایرانیان به ویژه در دوران هخامنشی به شکل گیری باغ‌های ایرانی با عناوین «پردیس» و «پارادایس» برای اولین بار در جهان منجر شد.

فاطمی، باغ‌ ایرانی پاسارگاد و باغ‌های معلق بابل در عراق امروزی را نمونه کاملی از باغ‌های ایرانی با تمام مولفه‌های یک باغ عنوان کرد و افزود: یزد نیز از نظر برخورداری از باغ‌های ایرانی با داشتن باغ‌های پهلوان‌پور، دولت آباد، صدری، ناجی، شجاع لشکر، نواب، مشیر و سایر باغ‌های متعدد از جایگاه قابل قبولی برخوردار است که این موضوع گویای پررنگ بودن مقوله توجه به درخت و سرسبزی در یزد کویری بوده که شامل انواع درختان بارور و سایه افکن است.

این مسئول با بیان این که وجود درخت در تمام نقوش باستانی و گاهی حضور آن به واسطه مقدس بودن آن در فرهنگ ایرانیان راوی اهمیت جایگاه درخت است، گفت: اهمیت و جایگاه و تقدس درخت، در سنگ نگاره‌های تخت جمشید و برگرفته از آیین‌های مهرپرستی و زرتشتی به وضوح وجود داشته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید