سه شنبه, 03ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر سخنی دیگر با استاد شهرام ناظری

خبر

سخنی دیگر با استاد شهرام ناظری

به دنبال انتشار مقاله بانو مینا ایزدی با عنوان «سخنی با استاد شهرام ناظری دربارهٔ مولوی بلخی»، استاد ناظری، جوابیه‌ای را به ايرانبوم ارسال کردند، که در روز گذشته منتشر شد. دست‌اندرکاران ایرانبوم ضمن سپاسگزاری از ایشان ذکر نکته‌ای را بایسته می‌دانند. از آنجا که ما در زمینه فرهنگ ایران کار می‌کنیم با موسیقی نیز نا آشنا نیستیم. کسانی در بین ما هستند که این هنر را بسیار خوب می‌شناسند، کارنامه شما یکی از درخشانترین کارنامه‌ها در بین خنیاگران ایران است، ما می‌دانیم که شما آغازگر بسیاری از نوآوری‌ها در موسیقی ایران بوده‌اید. شما در زمینه اشعار شاعرانی چون مولانا و اخوان ثالث به اندازه‌ای آثار ماندگار دارید که آنانی که در موسیقی ایران پرآوازه هستند تحت تاثیر کار شما قرار گرفته و در آثارشان شعرهای این شاعران را به کار گرفتند. کارهای زیبای شما با اشعار مولانا سبب شد تا جهان این شاعر ارزشمند ایرانی را بیشتر بشناسد، بی‌اغراق می‌توان گفت جشنواره سوفی میوزیک که امروزه در جهان برپا می‌شود وام‌دار ایرانیان است که شما در قله آن قرار دارید. باز هم این شما بودید که برای نخستین بار یاد آور شدید که باید برروی یادگارِ جاودان فردوسی بزرگ، شاهنامه کار شود که این سخن برخی از موسیقیدانان را به خود آورد که کار بر روی شاهنامه را خویشکاری خود بدانند.
ما در مقاله گذشته از تاثیرگذاریتان در موسیقی سخن گفتیم از این روی بر شما سخت گرفتیم. امیدواریم دیگر موسیقیدانان نیز از شما بیاموزند که نقد پذیر باشند چرا که آنچه ارزشمندتر است، خنیایِ ایران زمین است. استاد گرامی باز از بزرگواری‌تان سپاسگزاریم.

دیدگاه‌ها   

+1 #6 Guest 1392-05-31 08:42
با درود و سلام. آقای آرش من سپاسگزارم خواهم شد که به جای اینکه شما با نام مستعار به بزرگان ایران توهین کنید نظرات خود را در یک مقاله برای ایرانبوم ارسال کنید تا در ایرانبوم منتشر شود . مقاله در ایرانبوم منتشر میشود تا خوانندگان ایرانبوم با بخشی از تاریخ موسیقی معاصر ایران آشنا شوند. البته امید است در نوشتارتان از توهین و تهمت خالی باشد. محسن قاسمی شاد سر دبیر ایرانبوم
نقل قول کردن
+1 #5 Guest 1392-05-31 08:20
پاسخ 3 - گفتید تارنمای ایرانبوم آزاد نیست، آری هیچ تارنمایی توهین و ناروارا منتشر نمیکند شما چند پیام گذاشتید که این مودبانه ترین آن بود هنگامی که شما از هنرمندی چون شهرام ناظری به عنوان سود جو و ناکس نام میبرید به راستی چه میتوان گفت؟ اما به هر روی ما منتشر کردیم و داوری را به خوانندگان واگذار میکنیم.هنگامی که شما سخن از من درآوردی های بی پایه میکنید پیداست موسیقی را نمیشناسید چرا که عادت کرده اید برای نمونه در سه گاه درآمد گفته میشود پس از آن زابل باشد سپس مویه و مخالف مغلوب و...
نه دوست گرامی شما با موسیقی زندگی نکرده اید تا بدانید شهرام ناظری تا چه اندازه نوآوری کرده است.خوب است به جای اینکه چشم وگوش بسته به دنبال تبلیغات را افتاده و بزگان ایران را نکوهش کنیم کمی آگاهی مان را افزایش دهیم و اینگونه به بزرگان فرهنگ ایران توهین نکنیم دیگر اینکه اگر شما سپاس و خوش آمد را دوست ندارید میتوانید از همان ادبیات خوتان که نوشتارتان آمده سود جویید تا همه شما را بیشتر بشناسند
نقل قول کردن
+1 #4 Guest 1392-05-31 08:19
پاسخ 2 - آری بودند کسانی اشعار مولانا را با موسیقی خواندند اما هیچیک به مانند آثار ناظری تاثیر گذار نبودند،ما سخن جایزه نکردیم چرا که ملاک ما جایزه ایشان نیست آقای شجریان هم جایزه گرفتند اما جایزه را مردم ایران با استقبال و پشتیبانی شان از موسیقیدان به او میدهند.
نقل قول کردن
+1 #3 Guest 1392-05-31 08:18
پاسخ1 - دوست گرامی، خواهشمندم شما یک بار دیگر نوشتار ما را بخوانید تا اینگونه با خشم سخن نگویید.نقالی نمایش و آواز است که از گذشته های دور در ایران رواج داشته واکنون نیزتعزیه میراث دار همان نقالی و شاهنامه خوانی است(این را برای آگاهی شما گفتیم)سخن ما با شهرام ناظری درباره مولانا بود، آنجه که در گذشته خواندند ودر ردیف نیز هست مثنوی مولوی است ،به گفته شما بودند کسانی که بر روی آثار مولانا کار کردند اما ماندگار نبوده مانند نمونه ای که گفتید ،آقای کامکار وآقای شجریان از بزرگان موسیقی ایران هستند اما کاری که در جشن هنر شیراز داشتند ماندگار نشد چرا که اگر جز این بود تنها شما این کار را نمیشنیدید و به گوش مردم نیز میرسید اما کارهایی که شجریان و پریسا با سر پرستی لطفی و علیزاده در جشن هنر شیراز داشتند جاودانه است وبسیاری با آن موسیقی دلبسته موسیقی سنتی ایران شدند ،سخن ما درباره تاثیر گذاری است ...
نقل قول کردن
0 #2 Guest 1392-05-30 10:24
اگر چه سایت ایرانبوم آزاد نیست تا خوانندگان اظهار نظر کنند و آن درج گردد و تنها سپاسها و خوش آمدها در آن اجازه اظهارمیابند (که در ایران جا افتاده و عجیب هم نیست!) اما به گفته پیشین می افزایم که در گذشته و در دهه های 40 و 50 موسیقی فرهنگ و هنر بسیاری از ساخته های آثار شاهنامه و مولانا را در بسیاری از کشورها اجرا کرده بود که اکنون کمی از آنها به صورت ظبط شده باقی است. شبیه موسیقی مقامی و صوفی هم به صورت سماعی پیش از ناظری نمونه ایی در فرهنگ و هنر شیراز با دف استاد کامکار وبا آواز شجریان در نوا اجرا شده بود که آنهم از آثار قدما درگوشه نستاری نوا کپی شده بود. خواهشمندم دست اندکاران ایرانبوم! یا از کارشناسان برای اظهار نظر فنی استفاده کنند و یا باب اظهار نظر را برای مردم باز بگذارند. با سپاس
نقل قول کردن
0 #1 Guest 1392-05-30 09:59
سخت در اشتباهید دست اندرکاران ایرانبوم ! چرا که شاهنامه و مولانا قرنهاست که در آثار ایرانیان بکار گرفته شده و آن اختراع سود جویانی چون ناظری نیست از گفتار مرشد زورخانه ها به همراه ضرب و زنگ تا رجز خوانیهای پهلوانان در میدان جنگ و آوای نقالان در قهوه خانه ها تا بیات خوانی رهگذران و لوطیان در چهار سوقها و غزلخوانان مست و لایعقل در کوی یرزن و از آثار موسیقیدانان قدیم تا جدید میتوانید حضور شاهنامه و آثار مولانا را دید. به همین قرن گذشته نگاه کنید در موسیقی مشروطه ، آثار وزیری، آثار خالقی ، آثار به یادماندنی گلها و آثار امین الله حسین و بسیاری دیگر چرا از ناکسان کسی میسازید. قدردان هنرمندان استخوان خرد کره این مرز و بوم باشید. نه آنانکه با من در آوردیهای بی پایه موسیقی ایران را کج کرده و آنرا باب طبع فرنگیان و اجنبیها ساخته اند تا شاید نشانی از بی نشانها دریافت کنند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید