سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش ارایه پیشنهاد ثبت جهانی آیین‌های کشتی باچوخه در یونسکو

ورزش

ارایه پیشنهاد ثبت جهانی آیین‌های کشتی باچوخه در یونسکو

به گزارش روابط عمومی بنیاد فردوسی، پس از ثبت ملی آیین‌های کشتی باچوخه در استان‌های خراسان شمالی و رضوی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس، فدراسیون بین‌‌المللی کشتی باچوخه با بستن تفاهم‌نامه فرهنگی و اجرایی با بنیاد فردوسی، پیشنهاد ثبت جهانی آیین‌های کشتی باچوخه را به سازمان میراث فرهنگی ارایه کرده است.

فدراسیون بین‌المللی کشتی باچوخه مستقر در ایران با اعطای حکم‌های جداگانه رییس کمیته دانشگاهی به دکتر سید ابوالفضل تجلی، مشاور اقتصادی به حسین داوری و مشاور دبیرکل و رییس کمیته فرهنگی فدراسیون بین‌المللی کشتی باچوخه در ایران به یاسر موحدفرد از سوی محمدرضا ابراهیم‌آبادی (دبیرکل فدراسیون بین‌المللی کشتی باچوخه)، تلاش دارد تا ضمن احیای آیین‌های کشتی باچوخه در ایران و جهان در ویژه برنامه‌هایی ملی و فراملی، آیین‌های کشتی باچوخه را به همراه موسیقی محلی، نقالی، حماسی خوانی و روایتگری شاهنامه فردوسی معرفی نماید.

در همین راستا یاسر موحدفرد (دبیرکل بنیاد فردوسی) و محمدرضا ابراهیم آبادی (دبیرکل فدراسیون بین‌المللی کشتی با چوخه) تفاهم‌نامه مشترک اجرایی، فرهنگی، هنری و پژوهشی برای بازشناسی آیین‌های کشتی باچوخه در ویژه برنامه‌های ملی و بین‌المللی با همکاری نهادهای فرهنگی را امضاء کرده اند.
 
شایان ذکر است، کشتی باچوخه و آیین‌های فرهنگی آن، پیشینه چندهزار ساله در تاریخ ایران دارد که در شاهنامه فردوسی، آیین‌های پهلوانی و میراث مکتوب ایران از آن یاد شده است. کشتی باچوخه، یگانه آیین جهانی است که با همراهی هنرمندان نقالی، شاهنامه‌خوانی، حماسی خوانی، هنرهای آیینی سنتی، هنرهای نمایشی و موسیقی سنتی و محلی ایرانی، هزاران مشتاق را در چندین روز پیاپی از طلوع خورشید تا غروب آفتاب گرد هم می‌آورد.

کشتی باچوخه توانسته با عنوان کشتی سنتی ایران از سوی فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) برای راه‌اندازی فدراسیون بین‌المللی در ۱۸ اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی برابر با ۲۶ مهرماه ۱۳۹۰ خورشیدی، مجوز رسمی دریافت کند که تا کنون در ۱۲ کشور دارای نمایندگی شده است.

کشتی باچوخه، کشتی پهلوانی و آیین‌های زورخانه‌ای، ورزش‌ها و آیین‌هایی ملی هستند که تا کنون توانسته‌اند به گونه بین‌المللی در دیگر کشورها نمایندگی دریافت کنند اما کشتی باچوخه، یگانه ورزشی در جهان است که ورزشکاران آن می‌توانند در چهار رشته دیگر از جمله جودو، کوراش، کشتی آزاد و کشتی پهلوانی با فن‌های کهن و سنتی ایرانی با حریفان خود دست و پنجه نرم کنند.

 


 




نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه