سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی بزرگداشت فردوسی در اسپانیا برگزار شد

رویدادهای فرهنگی

بزرگداشت فردوسی در اسپانیا برگزار شد

به گزارش ایرانبوم به نقل از روابط عمومی بنیاد فردوسی، برنامه بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی همزمان با گشایش نمایشگاه عکس نگاره‌های کهن شاهنامه در کانون فرهنگی پرسپولیس مادرید برگزار شد.

در این برنامه که ده‌ها تن از علاقه‌مندان به فرهنگ ایران زمین شرکت داشتند، کلارا خانس شاعر ارزنده اسپانیا و احمد طاهری مترجمان شاهنامه درباره فردوسی و کتاب جاودانه او سخن گفتند.

خانم خانس و احمد طاهری گزیده‌هایی از شاهنامه را (از تولد زال تا مرگ سهراب) را به زبان اسپانیایی برگردانده اند که توسط «الیانزا ادیتوریال» از مهمترین بنگاه های نشر این کشور به چاپ رسیده است.

کلارا خانس در بزرگداشت فردوسی، شاهنامه را نه تنها یادگاری ارزنده در ادبیات پارسی دانست که این اثر گرانسنگ را از برجسته ترین آثار ادبی جهان به شمار آورد.

وی به وجود شاهنامه پیش از فردوسی اشاره کرد و گفت توانایی حکیم توس در آفرینش ادبی و انسجام بخشیدن به داستان های شاهنامه از این کتاب، یادگاری ابدی ساخته است.

احمد طاهری نیز همزمان با نمایش نگاره های شاهنامه به بیان برخی از داستانهای مهم شاهنامه پرداخت.

 داستان های زایش زال، رویارویی رستم و سهراب، سیاوش، جنگ رستم و اسفندیار، هفت خوان رستم از جمله داستان هایی بود که همراه نمایش گزیده ای از نگاره های مربوط برای حاضران تشریح شد.
طاهری در این برنامه گفت: آفریننده شاهنامه آن گونه داستان های خود را بیان می کند که پس از گذشت هزار سال هنوز صحنه های آن زنده هستند.

وی تاکید کرد که قهرمانان شاهنامه انسان هستند، آنان علاوه بر حضور در نبردهای پهلوانانه و شگفت انگیز، دچار احساسات می شوند، به عشق گرفتار می آیند، خشم و آرامش به ایشان غلبه می کند و حتی گاهی برای پیشبرد کار خویش به نیرنگ متوسل می شوند.

از دیگر بخش های برنامه بزرگداشت، نمایشگاه عکس نگاره های کهن شاهنامه – آثاری از سعید محمودی ازناوه - بود که با همکاری بنیاد فردوسی آماده شده است و به مدت یک هفته در کانون پرسپولیس برپا خواهد بود.
این برنامه با شعرخوانی داستان رستم و سهراب به زبان های اسپانیایی- فارسی ادامه یافت.
در پایان نیز حاضران، دیدگاه ها و پرسش های خویش درباره شاهنامه و آفریننده آن را بیان کردند که به این پرسش ها پاسخ گفته شد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه