سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی در یازدهمین بزرگداشت فردوسی انجام گرفت؛ پیشکش لوح زرین بنیاد فردوسی به استاد شهرام ناظری

رویدادهای فرهنگی

در یازدهمین بزرگداشت فردوسی انجام گرفت؛ پیشکش لوح زرین بنیاد فردوسی به استاد شهرام ناظری

 

آیین روز ملی فردوسی به کوشش بنیاد فردوسی در عصرگاه 25 اردیبهشت‌ماه 1395 در تالار رودکی با حضور مدیران فرهنگی و هنرمندان و دانشوران بنام برگزار شد.

به گزارش ایرانبوم به نقل از روابط عمومی بنیاد فردوسی، آیین روز ملی فردوسی با حضور مدیران فرهنگی یاسر موحدفرد (دبیرکل بنیاد فردوسی)، ایرج راد (مدیرعامل خانه تاتر)، ایرج حسابی (مدیرعامل بنیاد پروفسور حسابی)، فرهاد طلوع کیان (عضو کمیته ورزش کمیسیون ملی یونسکو) و ناصر عظیمی (مدیرعامل موسسه پیشکسوتان ورزش) با همکاری موسسه فرهنگی هنری فردوسی توسی و بنیاد رودکی برپا شد.

در آغاز این آیین، میثم موحدفرد (مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری فردوسی توسی) ضمن خوشامدگویی به اهالی فرهنگ و هنر با نقد برخی از کسانی به دنبال راه اندازی نهادی هم نام بنیاد فردوسی هستند، گفت: افزون بر بیش از ده سال است که بنیاد فردوسی با حضور فردوسی شناسان و هنرمندان برجسته در ایران پایه گذاری شده و اقدام های شایسته ای در جهان برای بازشناسی فرزانه توس به انجام رسانده است. به همه فرهنگ دوستان می گوییم که ما بنیاد فردوسی هستیم و با توان افزون و بدون بودجه ای رسمی، یازدهمین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی را برگزار کرده ایم.

در روز ملی گرامی داشت فردوسی با پیشکش لوح زرین بنیاد فردوسی به استاد شهرام ناظری از سوی یاسر موحدفرد (دبیرکل بنیاد فردوسی)، نکوداشت استاد آواز ایران انجام شد و در این نکوداشت اسفندیار ایمان زاده، سردیس استاد شهرام ناظری را با حضور ایرج راد به وی تقدیم کرد.

شهرام ناظری در سخنانی کوتاه با سپاس از بنیاد فردوسی که بیش از یک دهه بدون بودجه و با یاری هنرمندان و پژوهشگران توانسته کارهای ارزشمندی انجام دهد، گفت: ما به تشویق شدن عادت نداریم اما با وجود همه این ‌ها، نیرویی باعث شده که ما پیش برویم. این نیرو چیزی جز عشق نیست که ما را همچنان به تکاپو وا می دارد. این عشق به وطن است که باعث شده من با وجود شرایط سختی که در انجام کارهای فرهنگی هنری وجود دارد، پیشنهادهای ویژه ‌ای که از کشورهای دیگر داشته ‌ام را کنار بگذارم و با همان نیروی عشق روی شاهنامه کار کنم.

ناظری افزود: من در این 37 سال عاشقانه آن چه که باید را در عرصه هنر موسیقی انجام داده‌ام؛ چرا که خودم نیز به واسطه کرد بودنم و بزرگ شدن با بزرگان شعر ادب و فارسی، عرق ویژه ای به این موضوع دارم و همچنان تا جایی که بتوانم این راه را ادامه می دهم. کار بر روی شاهنامه و اجرای قطعاتی در کشورهای گوناگون، موجب شد که با انتشار این آثار برخی‌ متوجه شوند که با خواندن شاهنامه و اجرای آن، آموزه های شعر و فرهنگ فارسی را به همگان یادآوری می‌کنم. من در این راستا با حضور در بیشتر برنامه های مرتبط با شاهنامه و فردوسی به ویژه بزرگداشت هایی که یازده دوره آن را بنیاد فردوسی برگزار کرده است و اجرای شاهنامه خوانی، این دین ملی را ادا می ‌کنم.
این موسیقی پژوه با نقد بودجه اندک که وقت کمی که برای شاهنامه در عرصه هنر گذاشته می ‌شود، پس از شاهنامه خوانی و تکنوازی سه تار و اجرای قطعه ای از مقدمه «بیژن و منیژه» اظهار کرد: من ترجیح می دهم، کار جدیدی را اجرا نکنم؛ چرا که در برخی از اجراهایم، دیده ام که پیش از انتشار آن اثر انواع گوناگون آن تقلید و منتشر شده است و این اتفاق خوبی نیست. چون که ما امروزه شاهد کپی برداری از آثار هنرمندان هستیم که این رویداد برای عرصه هنر تاسف برانگیز است.

در آیین روز ملی فردوسی به پاس تلاش فراهم آوری پرونده ثبت جهانی چوگان در یونسکو از حمزه ایلخانی زاده (رییس پیشین فدراسیون چوگان) تقدیر شد. هم چنین از رمان «حیرانی» با نگاهی به اساطیر شاهنامه، نوشته محمدعلی سجادی با حضور ایرج حسابی و هنرمندان پیشکسوت اصغر همت و مهدی میامی رونمایی شد.

از دیگر برنامه های این آیین ملی، شعرخوانی در ستایش فردوسی استاد افشین علاء، شاهنامه خوانی استاد رستم لطیفی، نقالی دو زبانه کودکان، مهبد و مهدیس کرمی پور، اجرای نقاشی خط حسن طزری، ضرب نوازی سیروان نوروزی، مرشد برتر ایران بود. نمایشگاه «یکصد سردیس مفاخر ایران زمین» ارمغانی از استاد اسفندیار ایمان زاده در کنار برنامه تالار رودکی به علاقه مندان پیشکش شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه