سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر «رازهای شاهنامه» آشکار می‌شود

خبر

«رازهای شاهنامه» آشکار می‌شود

برگرفته از ایسنا

بنیاد فردوسی همراه با چاپ کتاب «متون شرقی، شیوه‌های غربی»، «رازهای شاهنامه» را به چاپ سپرد.


یاسر موحد‌فرد _ دبیر کل بنیاد فردوسی _ با اشاره به کتاب «رازهای شاهنامه»، به خبرنگار بخش کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: این کتاب شامل جستارهایی در یادبود هزاره‌ی جهانی شاهنامه است که شامل 20 گفتار از شاهنامه‌پژو‌هان می‌شود. در بخش نخست کتاب، «رازهای سرایش شاهنامه » و در بخش دوم، «رمزگشایی داستان‌های شاهنامه» بررسی می‌شود.


او با اشاره به گردآوری این اثر توسط خودش افزود: در این اثر تلاش شده است تا نگاهی نو به «شاهنامه» داشته باشیم که باید از «محمدعلی اسلامی‌ ندوشن» و «میرجلال‌الدین کزازی» تشکر ویژه کنم.


موحد‌فرد با اشاره به گفتارهای این کتاب، عنوان کرد: در این کتاب، محمدعلی اسلامی ‌ندوشن مقاله‌ای با عنوان «شاهنامه و اسطوره» ارائه داده که به بررسی چندی از شخصیت‌های شاهنامه می‌پردازد. کزازی نیز در مقاله‌ای با عنوان «چهره‌های رازآلود شاهنامه» به چهره‌هایی از «شاهنامه» و نقش رمز‌گونه‌ی آن‌ها پرداخته است. جلال خالقی ‌مطلق هم گفتاری با عنوان «اختیارات شاهنامه» ارائه داده است. همچنین سیدضیاء‌الدین هاجری در گفتار «شگفت‌انگیز از شاهنامه» به روایت داستان زندگی فردوسی و این معما که آیا شاهنامه نوشته‌ی یک نفر است یا بیش‌تر، می‌پردازد.


او افزود: در این کتاب همچنین گفتارهایی از نصرت‌الله رستگار، سیدمحمد دبیرسیاقی، محمدامین ریاحی، پروفسور اولریش مارزولف، روبن لوی با ترجمه‌ی اسماعیل دولتشاهی، سجاد آیدنلو، عزیز‌الله جوینی، محمدحسین توسی‌وند، احمدعلی‌ رجایی ‌بخارایی، یدالله قائم‌پناه، یاسر موحد‌فرد، فرهاد وداد، کاملیا کرد قراچلو، فریدون عبدلی‌فرد، احمد وکیلی و خدیجه ططهری ‌آمده است.


«رازهای شاهنامه» قرار است توسط نشر پازینه منتشر شود.


دبیرکل بنیاد فردوسی همچنین از چاپ کتاب «متون شرقی، شیوه‌های‌ غربی» خبر داد و گفت: این کتاب نوشته‌ی محمود امیرسالار، از شاهنامه‌پژوهان کشور، است که آن را به صورت مقاله در دانشگاه کمبریج ارائه داده بود و ترجمه‌ی آن در ایران با همکاری میراث مکتوب به چاپ رسیده است.


او در ادامه افزود: این کتاب تلاش مستشرقین غربی را به صورت مستند مورد نقد قرار داده است و نگاه‌های اشتباه برخی از مستشرقین غربی را که «شاهنامه» را با متون قرون وسطا مقایسه می‌کنند، به صورت جدی نقد کرده است. همچنین بر این کتاب پیشگفتاری از سوی اکبر ایرانی نوشته شده که او نیز به نقد‌هایی که شاعران ایرانی به اثر فردوسی داشته‌اند، اشاره کرده است.


«متون شرقی، شیوه‌های‌ غربی» در نمایشگاه کتاب سال آینده رونمایی و پخش خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه