سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر نصب سردیس فردوسی در دانشگاه هلسینکی فنلاند

خبر

نصب سردیس فردوسی در دانشگاه هلسینکی فنلاند

به گزارش روابط عمومی بنیاد فردوسی، در آستانه دوازدهمین بزرگداشت حکیم فردوسی و همزمان با جشن یکصدمین سالگرد استقلال فنلاند، سردیس فردوسی ساخته استاد افشین اسفندیاری در آیینی با همکاری سفارت ایران در فنلاند، بنیاد فردوسی و موسسه فردوسی توسی در بخش آسیا و آفریقای دانشگاه هلسینکی فنلاند نصب شد.

آیین رونمایی از سردیس فردوسی سراینده میهنی ایرانیان، گردهمایی شایسته ای شد از چهره های نامدار فرهنگی و سیاسی اسکاندیناوی تا یکی از شکوهمندترین جشنهای یکصدمین سالگرد استقلال فنلاند رقم بخورد.

سال ۲۰۱۷ میلادی برابر با صد سالگی برپایی جمهوری در کشور فنلاند است و کشورهای گوناگون کوشیده اند تا در پاسداشت این رویداد تاریخی با مردم فنلاند همراهی ستودنی داشته باشند.

به ابتکار نمایندگی ایران هم، سردیس فردوسی بزرگ، آخرین ساخته استاد افشین اسفندیاری (عضو امنای بنیاد فردوسی) به عنوان نماد پیوند دو کشور از سوی ایران به مردم فنلاند پیشکش شد.

در آغاز آیین رونمایی تندیس فردوسی در فنلاند، ضرب و زنگ حماسی مرشد محسن شریفی، چنان فرهنگ دوستان را به وجد آورد تا ستایش ارزنده دکتر کامبیز جلالی (سفیر ایران در هلسینکی) از حکیم فردوسی، فرزند برومند ایران بیشتر به دلها بنشیند.

سپس میثم موحدفرد (مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری فردوسی توسی) از جایگاه زبان پارسی در پیشینه زبان و ادب جهان یاد کرد و افزود: اگر فردوسی تنها نگاهبانی از زبان پارسی را به عنوان زبان کهن و کلاسیک جهان به انجام رسانده باشد، سزاوار جاودانه شدن همیشگی است.

سخنران ویژه این آیین، پروفسور همین آنتیلا (مترجم فنلاندی شاهنامه و استاد دانشگاه) درباره اثرگذاری اندیشه ژرف حکیم توس و شاهنامه، اثر سراسر اندرز وی در ادب جهان سخن گفت.

چاپ شاهنامه فردوسی، برگردان استاد همین آنتیلا به زبان فنلاندی، مهمترین انگیزه پیشکش سردیس فردوسی از سوی ایران به مردم فنلاند بود.

سخنرانی میزبان، پروفسور یوکو کولا (رییس دانشگاه هلسینکی) که با همراهی روسای دانشکده های گوناگون این دانشگاه و مدیران بلندپایه وزارت امور خارجه فنلاند انجام گرفت، دیباچه ای برای پرده برداری از نیم تنه فردوسی ساخته هنرمند برجسته ایرانی، استاد افشین اسفندیاری شد.

سردیس فردوسی به سفارش و پشتیبانی نمایندگی کشورمان در هلسینکی، چهارمین سردیس حکیم توس است که در هفت سال گذشته، پس از ثبت جهانی هزاره شاهنامه در یونسکو از سال ۲۰۱۰ تا کنون به تکاپوی بنیاد فردوسی ساخته شده و این تندیس با همکاری موسسه فردوسی توسی به کشور فنلاند پیشکش شد. سه تندیس فردوسی در سالهای پیشین هم ساخته استاد افشین اسفندیاری بوده که از سوی بنیاد فردوسی در موزه های کشورهای تاجیکستان، بوسنی و چین نصب شده است.

در کنار این آیین، نمایشگاه عکسی از میراث گنجینه ای شاهنامه آثار عکاسی شده استاد سعید محمودی ازناوه با پشتیبانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران برپا شد و همچنین نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی کشورمان به نمایش گذاشته شد که با استقبال میهمانان و ایران دوستان روبرو شده است.

در پایان با پیشکش لوح سپاس و تندیس فردوسی ساخته گروه فرهنگی هنری یادمان از مدیران ارشد دانشگاه هلسینکی و ایران شناسان فنلاندی تقدیر ویژه به عمل آمد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه