سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی دو مجموعه مقاله در شاهنامه‌پژوهی منتشر می‌شود

رویدادهای فرهنگی

دو مجموعه مقاله در شاهنامه‌پژوهی منتشر می‌شود

برگرفته از خبرگزاری کتاب ایران

یاسر موحدفرد از پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه بنیاد فردوسی برای چاپ کتاب «مجموعه مقالات شاهنامه‌پ‍ژوهان برجسته» در 15 اسفند خبر داد. گردآوری مجموعه مقالات کتاب «رازهای شاهنامه» نیز تا یک ماه دیگر به پایان می‌رسد. هر دو این کتاب‌ها سال آینده و به ترتیب توسط موسسه خانه کتاب و نشر پازینه منتشر می‌شوند._
موحدفرد، دبیر بنیاد فردوسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: «مجموعه مقاله‌های شاهنامه‌پژوهان برجسته» به بهانه هزاره جهانی شاهنامه و به کوشش بنیاد فردوسی و با همکاری موسسه خانه کتاب منتشر می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: برهمین اساس شاهنامه‌پژوهان، استادان دانشگاه و دانشجویانی که پایان‌نامه یا مقاله‌ای درباره موضوعات مرتبط با شاهنامه تدوین کرده‌اند بدون محدودیت در تعداد صفحات مقاله می‌توانند مقالات خود را به دبیرخانه بنیاد فردوسی ارسال کنند.

دبیر بنیاد فردوسی درباره مهلت ارسال آثار و تعداد مقالاتی که به دبیرخانه این بیناد رسیده است، اظهار داشت: پژوهش‌گران می‌توانند تا 15 اسفند مقالات خود را ارسال کنند. تاکنون بیش از 50 مقاله به دبیرخانه بنیاد فردوسی ارسال شده است.

وی افزود: گرچه تعدادی از این مقالات پیش‌تر در برخی از نشریات به چاپ رسیده‌اند اما تلاش می‌شود تا تمامی مقالات جدید شاهنامه‌پژوهی که تاکنون به چاپ نرسیده‌اند در این کتاب منتشر شود.

موحدفرد به نام برخی از شاهنامه‌پژوهان که مقالات آن‌ها در این کتاب منتشر می‌شود اشاره و تشریح کرد: میرجلال‌الدین کزازی، ابوالفضل خطیبی، سیدضیاء‌الدین هاجری، عزیزالله جوینی، محمدحسین توسی‌وند، حمیدرضا شایگان‌فر، قدمعلی سرامی و سیدعلی موسوی گرمارودی برخی از شاهنامه‌پژوهانی هستند که مقالات خود را برای چاپ در این کتاب به دبیرخانه بیناد فردوسی ارسال کرده‌اند.

آرش اکبری مفاخر، جمیله اخیانی، کامران شرفشاهی، یدالله قائم‌پناه، سجاد آیدین‌لو، حسین بینایی تولایی، اکبر نحوی، فرانک دوانلو، احمد نوری، شروین وکیلی، بهمن حمیدی، سرفراز غزنی، احمدعلی رجایی بخارایی و جعفر حمیدی دیگر شاهنامه‌پژوهانی هستند که مقالات آن‌ها در این کتاب منتشر می‌شود.

وی با تاکید بر برگزاری پنجمین کنگره جهانی بزرگداشت فردوسی در آلمان توضیح داد: این کنگره خرداد گذشته برگزار شد و تعدادی مقاله از شاهنامه‌پژوهان چهار کشور به زبان آلمانی در این همایش ارائه شد که در حال حاضر این مقالات برای انتشار در این کتاب در دست ترجمه هستند.

مقالاتی از اورلیش مارزولف، ایران‌شناس آلمانی، بیژن غیبی، شاهنامه‌پژوه مقیم آلمان، ناصر کنعانی، استاد دانشگاه صنعتی برلین، اسدالله حبیب، پژوهش‌گر افغانستانی، روشن رحمان‌اف، استاد دانشگاه تاجیکستان و متن سخنرانی‌های فریدون جنیدی از آثار در دست ترجمه به زبان فارسی هستند.

علاقه‌مندان برای چاپ مقاله‌های خود در کتاب «مجموعه مقاله‌های شاهنامه‌پژوهان برجسته» می‌توانند آثار خود را به نشانی دبیرخانه بنیاد فردوسی واقع در تهران، خیابان فاطمی، خیابان رهی معیری، شماره 7، طبقه دوم و یا رایانامه این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال کنند.

رازگشایی از شاهنامه فردوسی
موحدفرد در ادامه به کتاب دیگری که در دست گردآوری است اشاره و تصریح کرد: این کتاب با عنوان پیشنهادی «رازهای شاهنامه»(جستارهایی در یادبود هزاره شاهنامه) توسط نشر پازینه منتشر می‌شود. در این اثر تلاش می‌شود تا مقالاتی که به رمزگشایی از شاهنامه می‌پردازند ارائه شود.

وی با تاکید بر این امر که تا یک ماه دیگر باید مجموعه مقالات این کتاب گردآوری شود توضیح داد: تاکنون مقالاتی از میرجلال‌الدین کزازی، محمدعلی اسلامی ندوشن، جلال خالقی مطلق، محمدامین ریاحی، سیدضیاء‌الدین هاجری، عزیزالله جوینی، فرهاد وداد، جلیل دوست‌خواه، سجاد آیدین‌لو، نصرت‌الله رستگار، و سیدمحمد دبیرسیاقی به دبیرخانه بنیاد فردوسی رسیده است.

حسین وحیدی، سیدحسن امین، اولریش مارزلف، محمدجواد شریعت، شاهپور شهبازی، منوچهر مرتضوی و بیژن ترقی دیگر افرادی هستند که مقالات آن‌ها در این کتاب منتشر می‌شود.

موحدفرد در پایان یادآور شد: گردآوری مقالات این مجموعه تا یک ماه دیگر به پایان می‌رسد و کتاب را به نشر پازینه تحویل می‌دهیم. این کتاب به احتمال زیاد در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال آینده ارائه می‌شود.

یاسر موحدفرد، دبیر بنیاد فردوسی، مسوول گردآوری مقالات هر دو کتاب «مجموعه مقاله‌های شاهنامه‌پژوهان برجسته» و «رازهای شاهنامه»(جستارهایی در یادبود هزاره شاهنامه) است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه