سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی «گشایش هفته شاهنامه در جشنواره جهانی سارایوو»

رویدادهای فرهنگی

«گشایش هفته شاهنامه در جشنواره جهانی سارایوو»

هفته شاهنامه در بیست و هفتمین جشنواره جهانی زمستانی سارایوو با حضور هنرمندان ایرانی، استادان زبان و ادب فارسی، مدیران ارشد فرهنگی کشورهای ایران و بوسنی و هرزگوین، غلامرضا یوسفی، سفیر ایران و حمیدرضا اطمینان، رایزن فرهنگی ایران در بوسنی، لواکویچ، مدیر مجموعه تاریخی غازی خسرو بیک، دکتر نامیر کارا خلیلویچ، رییس کرسی زبان و ادب فارسی دانشگاه سارایوو در 20 بهمن (9 فوریه) از ساعت 16 در تالار سنتی هانیکاه سارایوو گشایش یافت.

 

در حاشیهٔ این آیین گشایش، نشستی رسانه‌ای با حضور ابراهیم اسپاهیچ، رییس جشنواره جهانی زمستانی سارایوو (سارایوسکازیما) و یاسر موحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی با اقبال گسترده خبرنگاران و روزنامه نگاران برای اعلام رسمی ویژه برنامه های هفته فرهنگی ایران در بوسنی به بهانه هزارمین سال سرایش شاهنامه برپا شد.
در هفته فرهنگی ایران، افشین اسفندیاری، قالب گیری و ساخت تندیس حکیم ابوالقاسم فردوسی در اندازه یک و نیم متر و سردیس حکیم عمر خیام نیشابوری را در اندازه یک متر با پایه برای نصب در دو مرکز علمی و فرهنگی بوسنی و هرزگوین از جمله دانشکده فلسفه دانشگاه سارایوو آغاز نمود.
گفتنی است همزمان نمایشگاه آثار هنری 7 تابلوی تصویرسازی و طراحی دو اثر برگرفته از داستان های «رستم و اژدها» و «کشته شدن سیاووش» از مرضیه مهربان پژوه، 10 اثر خوشنویسی و تذهیب از غلامرضا راه پیما، 8 اثر تلفیقی از چوب و آینه از سعید رضایی و 20 تابلوی نگاره های شاهنامه به کوشش میثم موحدفرد و نمایش صنایع دستی و فرش ایران و تندیس های فردوسی و مفاخر ایران در تالار سنتی هانیکاه سارایوو برپا شد.
در ضمن نشست های ادبی با حضور یاسر موحدفرد و یداله قائم پناه با موضوع «جهان شاهنامه» و «عرفان در شاهنامه» در 20 و 21 بهمن (9 و 10 فوریه) و نمایش پویانمایی «طبیعت در شاهنامه» تولید بنیاد فردوسی و فیلم ویدئویی «سمفونی مقاومت» اثر استاد مجید انتظامی در تالار مجموعه تاریخی غازی خسرو بیک سارایوو برگزار شد.
شایان ذکر است نمایشگاه هنری شاهنامه در هفته فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین از تاریخ 20 تا 27 بهمن (9 تا 16 فوریه) به کوشش رایزنی ایران در این کشور و با همکاری مرکز بین المللی صلح سارایوو و بنیاد فردوسی در سارایوو برگزار شده است.


این خبر در خبرگزاری‌ها و تارنماهای زیر منتشر شده است:

روزنامه جام جم

راسخون

قلم آنلاین

شبکه خبر

ایسنا

خبرگزاری کتاب ایران

روزنامه شاپرک

روزنامه عصر مردم

ایرنا

خبرگزاری فارس

میراث آریا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه