سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی در آیین گرامی‌داشت هنر نقالی بنیاد فردوسی خواستار راه اندازی خانه نقالی شد

رویدادهای فرهنگی

در آیین گرامی‌داشت هنر نقالی بنیاد فردوسی خواستار راه اندازی خانه نقالی شد

عصرگاه آدینه 26 اردیبهشت‌ماه 1393، تالار اصلی تئاتر شهر میزبان هنرمندان و شاهنامه شناسان برجسته ایران در آیینگرامی‌داشت هنر نقالی و جشن روز ملی فردوسی بود.

به گزارش ایرانبوم به نقل از روابط عمومی بنیاد فردوسی، این آیین که با همراهی خانواده بزرگ تاتر وهمکاری مرکز هنرهای نمایشی، بنیاد فردوسی،خانه تئاتر، سازمان میراث فرهنگی و بانک سپه برپا شد، شاهد بزرگترین گردهمایی نقالان و پرده خوانان ایران بود.

در «آیین گرامی‌داشت هنر نقالی» استاد شهرام ناظری، شوالیه آواز ایران از کوشش های بنیاد فردوسی و دیگر نهادهای کارگزار فرهنگی برای ثبت جهانی هنر نقالی سپاسگزاری کرد و از بایستگی پرداختن به هنرهای موسیقایی و نمایشی دوشادوش یک دیگر و برپایه کتاب سترگ شاهنامه فردوسی سخن گفت.

وی همچنین پشتیبانی جدی نهادهای دولتی از برنامه‌های فرهنگی هنری مرتبط با شاهنامه را وظیفه ملی دانست.

در این آیین،محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از چگونگی فرآیند ثبت جهانی نقالی گفت و بر حمایت از یکایک میراث ناملموس ثبت شده در یونسکو تاکید کرد. هم‌چنین وی از خانه تئاتر، مرکز نمایشی و بنیاد فردوسی به عنوان نهادهای پشتیبان ثبت جهانی نقالی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در سال 2011 میلادی تقدیر کرد و نسخه‌ای از سند ثبت جهانی هنر نقالی را به گونه رسمی به نهادهای پشتیبان اعطا نمود.

حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر سخنرانان «آیین گرامی‌داشت هنر نقالی» بود که در سخنانی کوتاه از آمادگی برای احیای هنر نقالی در سراسر کشور سخن گفت و آموزش 40 تن از هنرمندان جوان در دو دوره‌ آموزشی هنر نقالی در کانون آیینی سنتی را نشانه عزم جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زنده نگاه داشتن این هنر یگانه ایرانی دانست.
میثم موحدفرد، دبیرآیین گرامی‌داشت هنر نقالی نیز به اهمیت آموزش و پژوهش در حوزه هنر نقالی اشاره کرد و پشتیبانی از هنرمندان پیشکسوت و جوان این هنر در معرض خطر را شایسته دانست.
هم‌چنین رییس هیات مدیره بنیاد فردوسی وظایفی را که در سند ثبت جهانی نقالی برای احیای این هنر ملی تعهد شده است را بر شمرد.
موحدفرد، افزود در پرونده پیشنهادی سند ثبت جهانی هنر نقالی تاکید شده است،کشورمان متعهد شده در دوره‌ای 4 ساله نسبت به راه اندازی بنیاد نقالی و یا خانه نقالی با 5 پایگاه در کشور اقدام اجرایی نماید و به هدف رونق این هنر ایرانی و پرورش نسل جوان نقالان، دستکم 500 تن نقال، 20 هنرمند نقاش قهوه‌خانه‌ای و 10 سازنده موسیقی سنتی آموزش دهد و از این هنرمندان پشتیبانی نماید.
در ادامه وی با اشاره به این‌که در سند ثبت، هنر نقالی، نیای نمایش سنتی ایرانیان معرفی شده از برپایی جشنواره نقالی در دو بخش سنتی و مدرن با الهام گرفتن از الگوهای بین‌المللی هنرهای نمایشی به عنوان یکی از راهکارهای پیش‌بینی شده در راستای بازنمایی و گسترش نقالی یاد کرد.
از مهم‌ترین بخش های «آیین گرامی‌داشت هنر نقالی» یادبودی از زنده‌یاد مرشد ولی‌اله ترابی بود که با نکوداشت پیشکسوتان نقالی کشور، استادان سید مصطفی سعیدی، مهدی چایانی، محمد احدی و ابوالحسن میرزاعلی و ارج‌گذاری 40 تن از دانش‌آموختگان کانون نمایش های آیینی سنتی انجام یافت.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه