سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش هفته هنر ایران در کره جنوبی - پاسداشت پنجاهمین سالگرد روابط فرهنگی ایران و کره جنوبی

گزارش

هفته هنر ایران در کره جنوبی - پاسداشت پنجاهمین سالگرد روابط فرهنگی ایران و کره جنوبی

برای پاسداشت پنجاهمین سالگرد آغاز روابط فرهنگی و سیاسی ایران و کره جنوبی با همکاری بنیاد فردوسی، سفارت ایران در کره جنوبی و فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای، برنامه‌های هنری و فرهنگی گوناگونی با نام «هفته هنر ایران» در مهرماه امسال از یک هفته پیش برپا شده که هم‌چنان این ویژه‌برنامه‌ها با اقبال چشمگیر در کشور کره جنوبی در حال برگزاری است.

 

به گزارش ایرانبوم به نقل از روابط عمومی بنیاد فردوسی، کاروان هنرمندان ایران که با همراهی ملی‌پوشان باستانی‌کار در این یادبود حاضر شده بودند در یک هفته برنامه‌های فشرده و چشم‌گیری را در شهرهای سئول و ایل‌سان کره جنوبی برپا نمودند.

 

جشنواره کشورهای اسلامی، آغازین گام حضور پر شور هنرمندان ایرانی در کره جنوبی بود، این جشنواره که در منطقه سئونگ‌بوک شهر سئول با همراهی هنرمندان چندین کشور مسلمان هم‌چون ایران، مراکش، مصر، ترکیه، اندونزی و عربستان برپا شد، گروه موسیقی سنتی داروگ از سبزوار به هنرنمایی پرداخت.

 

از دیگر برنامه‌های جشنواره کشورهای اسلامی در کره جنوبی، برپایی نمایشگاه صنایع ‌دستی، کارگاه خوشنویسی و عرضه کالاهای فرهنگی و کتابهای فردوسی‌شناسی تولید شده از سوی بنیاد فردوسی در غرفه ایران بوده است.

 

بنیاد فردوسی کوشیده است برای بازنمایی میراث فرهنگی نامدار ایرانی ویژه آثار ثبت شده در یونسکو، یادگارهای فرهنگی را برای نخستین بار آماده نماید و بدین بهانه در کشور کره جنوبی، کارت‌پستالهای سه‌گانه نگاره‌های شاهنامه بایسنقری، آیینهای پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای و ماسوله دردانه ایرانی را به پیشگاه ایران‌دوستان، پیشکش نموده است.

 

گام دوم کاروان هنری ایران در کشور کره جنوبی، مرکز فرهنگی گنگ‌سئو بوده است، ویژه‌برنامه شب ایرانی این بار فراتر از برنامه‌های پیشین به نمایش آثار عکاسی زورخانه‌های ایران اختصاص داشت که در نگارخانه این مرکز به نمایش در آمد.
میزبان ویژه‌برنامه‌ شب ایرانی در مرکز فرهنگی گنگ‌سئو، انجمن فرهنگی کره بود، آیین گشایش این ویژه‌برنامه‌ با حضور نمایندگان پارلمان کره جنوبی و سخنرانی احمد معصومی‌فر، سفیر ایران در کره جنوبی آغاز شد، پس از آن، اجرای موسیقی سنتی ایرانی به درخواست کره‌ای‌ها با نواختن قطعه محبوب ایشان با نام «آری رنگ» با تشویق فراوان مخاطبان انجام پذیرفت.
در گام سوم، دانشگاه گاچان سئول، میزبان گروه هنری ایران بود، این دانشگاه که نامدارترین دانشکده پزشکی کره جنوبی را در خود جای داده است، چند سالی است که در تکاپوی راه‌اندازی کرسی زبان پارسی است. در این دانشگاه هم‌زمان با روز بزرگداشت حافظ، نمایشگاه خوشنویسی محمد یاراحمدی با دستمایه قرار دادن اشعار این شاعر نام‌آور ایرانی و دیگر حکمتهای نهفته در ادب پارسی به نمایش در آمد.

در این آیین گرامی‌داشت، گروه موسیقی سنتی داروگ نیز به احترام لسان‌الغیب حافظ شیرازی، تصنیفهایی برگرفته از اشعار وی را به اجرا در آوردند. در پایان آیین بزرگداشت حافظ، سفیر کشورمان در سئول به پاس حضور چشم‌نواز هنرمندان و باستانی‌کاران ایران، میزبان میهمانی رسمی شام در سفارت ایران بود.

 

در گام چهارم، همایش علمی «موسیقی و گذرگاه‌های فرهنگی ایران و کره» در دانشکده باستان‌شناسی هانیانگ، مهم‌ترین برنامه هفته هنر ایران در سئول بود که با همراهی شماری از استادان و پژوهشگران این نهاد علمی به انجام رسید.

 


 
در این همایش پروفسور لی، رییس موزه دانشگاه هانیانگ در مقام دبیر همایش، پس از خوشامدگویی درباره «1500 سال ارتباط دوستانه ایران و کره» به سخنرانی پرداخت و احمد معصومی‌فر، سفیر کشور ایران هم در این همایش به «پای‌بستهای ارتباطی دو کشور در زمان معاصر» اشاره نمود.

 

هم‌چنین از دیگر سخنرانان این همایش، می‌توان به دکتر جئون درباره «تبدیلهای موسیقی ایران باستان و کره جنوبی»، دکتر گیم درباره «تاثیرهای فرهنگ ایرانی و کره‌ای بر یکدیگر» و میثم موحدفرد، رییس هیات مدیره بنیاد فردوسی با موضوع «شاهنامه فردوسی، شاهکار حماسی شرق» اشاره داشت.

 

نمایشگاه آثار فرهنگی چند زبانه ایران و اجرای گروه موسیقی از دیگر بخشهای این همایش بود. دانشگاه هانیانگ که پنجمین دانشگاه بزرگ کره جنوبی به شمار می‌آید ویژه در زمینه کاوش آثار تاریخی با ایران همکاری تنگاتنگ دارد.

 

در گام پنجم، جشن دیپلماتیک سفیران کشورهای گوناگون با سخنرانی مدیرکل وزارت امور خارجه کره جنوبی در میانه برنامه‌های هفته هنر ایران از جایگاه خاصی سود می‌برد. در این برنامه نیز گروه موسیقی سنتی داروگ با همراهی نوازندگان کره‌ای به اجرای مشترک قطعاتی پرداختند که مورد تشویق بسیار هنردوستان ایرانی و کره‌ای قرار گرفت.

 

در کنار این جشن، نمایشگاه آثار عکس زورخانه‌ای میثم موحدفرد و نمایشگاه آثار خوشنویسی محمد یاراحمدی به همراه نمایش آثار صنایع‌دستی ایران برپا شد.

 

در گام ششم، شهر ایل‌سان کره جنوبی هم از حضور هنرمندان ایرانی بهره‌مند شد و نهاد فرهنگی آرام نوری این شهر، میزبان هفته هنر ایران بود.

 

بخش پایانی هنرنمایی گروه هنرمندان ایرانی به اجرای برنامه در دهکده جهانی ایته‌وون اختصاص دارد. ایته‌وون که در بردارنده منطفه مهاجران و خارجیان شهر سئول است، میزبان گردهمایی بزرگی از هنرمندان و فرهنگیان بیش از پنجاه کشور دنیاست که برای بازنمایی فرهنگ خویش می‌کوشند در این آوردگاه با شکوه، نمایشی در خور توجه داشته باشند. حضور چندین هزار گردشگر خارجی در این دهکده جهانی، زمینه‌ساز شایسته‌ای شده است تا هنرمندان ارزنده کشورمان با معرفی هنر ایرانی، بیش از پیش، ایشان را به فرهنگ کهن ایران علاقمند نمایند.

 

گفتنی است با توجه به اقبال چشمگیر ویژه‌برنامه‌های هنرمندان و باستانی‌کاران ایران در کشور کره جنوبی، دهکده جهانی ایته‌وون، هم‌چنان میزبان «هفته هنر ایران» است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه