سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها انجمن‌ها اولین برنامه بنیاد فردوسی ١١ فروردین در یونسکو خواهد بود

انجمن‌ها

اولین برنامه بنیاد فردوسی ١١ فروردین در یونسکو خواهد بود

برگرفته از هنرنیوز

به بهانه سالروز هزار و یکمین پایان سرایش شاهنامه در بیست و پنجم اسفند ماه هشتاد و نه، یاسر موحد فرد در مصاحبه با خبرنگار هنرنیوز گزارشی از فعالیت های هنری بنیاد فردوسی ارایه کرد.
دبیر کل بنیاد فردوسی در باب بنیاد فردوسی گفت: بنیاد فردوسی در ٢٧ اسفند 1384 کار خود را برای بازشناسی فردوسی و اثر جاودانه اش، شاهنامه به طور رسمی آغاز کرده است و تاکنون فعالیت های بسیاری برای معرفی فردوسی انجام داده که دبیرکل بنیاد فردوسی گوشه ای از آنها را بیان کرده است.
او در ادامه درباره هزاره سرایش شاهنامه گفت: هزاره پایان سرایش شاهنامه، رویدادی است که بنیاد فردوسی از سوی ایران در فهرست رویدادهای فرهنگی، علمی و هنری یونسکو برای دوسالانه 2011-2010 به ثبت جهانی رساند. به همین مناسبت ویژه برنامه های فرهنگی، هنری بسیاری در حال انجام است. بنیاد فردوسی بودجه و اعتباری دولتی ندارد ولی فرهنگسراهای تهران و برخی از نهادهای فرهنگی از جمله فرهنگسرای ارسباران در برگزاری برنامه ها، بنیاد فردوسی را بسیار یاری کرده‌اند.
وی افزود: از فعالیت هایی که بنیاد فردوسی انجام داده است، پشتیبانی معنوی از هنرمندان بنام کشور است. در سالهای اخیر نمایش های متعددی از جمله «رستم و سهراب» پری صابری و پنج اثر از رسول نجفیان از جمله برخوانی داستان «بیژن و منیژه» و نیز اثر داوود فتحعلی بیگی، کاری با درونمایه طنز برگرفته از «بیژن و منیژه» که توجه به زندگی معاصر هم در آن دیده می شد، شکرخدا گودرزی با اثری به نام «بهرام چوبینه»، مریم معترف با «قصه های من و تو و شاهنامه» برای معرفی داستان های شاهنامه به کودکان و آثاری از این دست با بهره گیری از داستان های شاهنامه به روی صحنه رفتند.
او ادامه داد: از آثار اخیر در زمینه هنر نمایشی، برپایی کارگاه آموزشی عروسک سازی از داستان ها و اساطیر شاهنامه به وسیله محمدرضا امامی است که در جشنواره جهانی زمستانی سارایوو در بهمن ماه امسال بر روی صحنه رفت و این گروه به همراه هنرمندان ایرانی برای نخستین بار با همکاری بنیاد فردوسی و رایزنی ایران در بوسنی توانستند در این جشنواره حضور یابند، هم چنین در بیست و هفتمین دوره این جشنواره دو تندیس از فردوسی و خیام به وسیله افشین اسفندیاری طراحی و ساخته شد که در موزه شهر سارایوو نگهداری می شود تا به زودی در دو مرکز فرهنگی این کشور نصب شود. افشین اسفندیاری تاکنون ٤٠٠ اثر ماندگار در سراسر دنیا از خود به جای گذاشته است.
وی افزود: بنیاد فردوسی برای این هنرمندان که تلاش می کنند به بهانه هزاره شاهنامه به صورت خودجوش داستان های شاهنامه را بازآفرینی کنند، مراسم نکوداشتی برگزار کرده است. البته در گذشته نیز چنین کارهایی از سوی هنرمندان ایرانی صورت گرفته که از آن جمله می توان به نصب مجسمه میدان فردوسی در شهر رم اثر استاد ابوالحسن صدیقی و ساخت سردیس فردوسی به وسیله استاد افشین اسفندیاری در اکسپوی شانگهای چین در سال 2010 اشاره داشت.
او ادامه داد: امسال جشن هزاره فردوسی در تالار یک هزار نفری کنفرانس عمومی یونسکو در پاریس به کوشش بنیاد فردوسی و پشتیبانی معاونت هنری وزارت ارشاد اسلامی برگزار شد. در این مراسم با اجرای گروه موسیقی سنتی به سرپرستی صادق چراغی و سارا عباسپور، نقال ایرانی، جشن هزاره شاهنامه در مقر اصلی یونسکو با حضور نمایندگان ١٩٢ کشور عضو یونسکو برگزار شد و با اقبال صاحب نظران مواجه شد. با توجه به ایام نوروز حضور گروه ١٢ نفری از هنرمندان ایرانی به همراه نمایش ١٦ نماهنگ برای معرفی شاهنامه‏، نوروز و میراث فرهنگی و معنوی ایران به کارگردانی شهرام سالمی با اقبال بسیار چشمگیری در یونسکو مواجه شد.
او به این مطلب اشاره کرد که دعوتنامه مراسم جشن هزاره شاهنامه و نوروز مشترک را ایرنا بوکووا، دبیرکل یونسکو امضا کرد که این امر از نظر روابط فرهنگی ایران بسیار موثر بوده است. هم چنین سیسیل دوویل، مدیر کل میراث فرهنگی و معنوی یونسکو به سخنرانی در این مراسم پرداخت. هم چنین بنیاد فردوسی پرونده ثبت هنر نقالی به عنوان میراث معنوی در معرض خطر را با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی به یونسکو ارائه کرد.
هم چنین اضافه کرد: در این سال در زمینه موسیقی استاد شهرام ناظری داستان های شاهنامه را با گروه موسیقی فردوسی به صورت حماسی اجرا کرد. خوشبختانه طی مراسمی در تالار همایش میلاد در نمایشگاه بین المللی تهران از سوی بنیاد فردوسی لوح سپاس و نشان زرین بنیاد فردوسی را به شهرام ناظری اعطا کردیم. در این مراسم از اقدامات ارزنده او برای احیای شاهنامه به وسیله دکتر محمد حسین توسی وند، رییس بنیاد فردوسی قدردانی شد.
وی افزود: اولویت بنیاد فردوسی را باید ابتدا فعالیت های هنری و سپس امور پژوهشی دانست. وی علت این امر را زبان مشترک هنر و بی واسطه بودن آن دانست و افزود تلاش داریم با ابزار هنر با مردم جهان برای معرفی شاهنامه سخن بگوییم.
او در ادامه افزود: آخرین مراسم انجام شده بنیاد فردوسی در امسال شب شاهنامه بود که با همکاری سازمان های مردم نهاد استان فارس در شیراز برگزار شد و در روزهای پایان سال نمایشگاه خوشنویسی خوان هشتم که 40 تابلو از داستان های شاهنامه به شیوه شکسته نستعلیق به وسیله شمس الدین مرادی به سفارش این بنیاد در فرهنگسرای ارسباران برگزار شده است.
وی در ادامه گفت: از دیگر برنامه های برون مرزی بنیاد فردوسی در ٨ خرداد امسال در پنجمین کنگره بزرگداشت فردوسی در برلین و در مرکز کنسرت هاوس از مراکز فرهنگی معتبر اروپا که با حضور شاهنامه پژوهان معتبر جهان برگزار شد، یکی از نقالان زن ایران، مرجان صادقی به انجام برنامه پرداخت و نمایشگاهی از آثار کلاژ گلبهار حیاتی به نمایش گذاشته شد.
او اظهار کرد: هم چنین به دعوت آکادمی علوم اتریش برای ٢٢ روز برنامه هایی با حضور یکی از برترین مرشدهای زورخانه کشور، استاد ناری و نقال برجسته ایران، ابوالفضل ورمزیار، ضرب و نقل و اجرای نمایشی ورزش های پهلوانی به وسیله تیم ملی ورزش های پهلوانی ایران اجرا شد که با اقبال عموم بینندگان مواجه شد.
وی همچنین افزود: چون هم شاهنامه در جهان شناخته شده است و هم هنر ایران، بنیاد فردوسی در تلاش است با همکاری هنرمندان ایرانی با زبان هنر در ویژه برنامه های گوناگون شاهنامه را به جهانیان معرفی کند.
وی افزود: تلاش ما این است که از هنر نقالی حمایت شود و خوشبختانه کوشش های بنیاد فردوسی برای حضور نقالان در عرصه فرهنگ شاهنامه خوانی موثر بوده است. پریسا سیمین مهر، شیرین امامی، فاطمه حیدری فر و فهیمه باروتچی افراد فعال در هنر نقالی هستند که در حوزه شاهنامه خوانی فعالیت دارند.
وی از مشکلات بنیاد فردوسی برای کمک به هنرمندانی نظیر ولی الله ترابی و بزرگانی نظیر او یاد کرد و افزود بسیاری از دوستداران هنر نقالی و نقاشی قهوه خانه درخواست آموزش این هنر را دارند اما به علت کمبود مکان و بودجه از این امر محروم می مانند.
وی از منصور وفایی، عضو هیات امنای بنیاد فردوسی که سالهاست در زمینه نقاشی قهوه خانه ای فعالیت می کند، نام برد که ٢٥ اثر وی برای هزاره سرایش شاهنامه آماده شده است و آثار او هم چنین در سال ١٣٦٩ به مناسبت هزاره فردوسی بر دیوارهای تالار فردوسی دانشگاه تهران آویخته شده اند.
از هنرمندان دیگری که با این بنیاد همکاری داشته اند، سعید محمودی ازناوه، عکاس نگاره های شاهنامه های کهن ایران و هم‌ چنین لیلا رضایی، معرق کار شاهنامه است و در زمینه مجسمه سازی نیز اسفندیار ایمان زاده که تاکنون ٤٠ اثر از مشاهیر ایران را به صورت مولاژ اجرا کرده است.
او هم چنین در ادامه از ٢ بازی رایانه ای با موضوع شاهنامه یاد کرد که توسط موسسه رسانا افزار شریف ارایه شده اند. وی افزود این دو اثر با نام «عصر پهلوانان» و «رویین تنی» جزو افتخارات ما در حوزه شاهنامه است که برای نخستین بار در جهان با بهره گیری از داستان های شاهنامه در ایران ساخته شده است.
او اولین نمایشگاه هنری بنیاد فردوسی را در سال 1385 نمایشگاه تایپوگرافی دانشجویان دانشگاه انقلاب تهران با موضوع شاهنامه دانست و افزود ٣٠ تابلوی پوستر از دانشجویان در فرهنگسرای ارسباران به معرض دید عموم گذاشته شد.
وی از انتشار کتاب «رازهای شاهنامه» با همکاری نشر پازینه و مجموعه مقالات «شاهنامه پژوهان برجسته» با همکاری نشر خانه کتاب خبر داد و افزود علاقه مندان می توانند فایل نوشتاری مقالات خود را تا 25 فروردین سال آینده به نشانی دبیرخانه بنیاد فردوسی به نشانی : تهران، خیابان دکتر فاطمی، خیابان رهی معیری، ساختمان شماره ٧، طبقه دوم و یا به رایانامه:
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه