سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها گزارش شب پارسی در بارسلونا برگزار شد

گزارش

شب پارسی در بارسلونا برگزار شد

با همراهی شمار بسیاری از ایرانیان مقیم ایالت کاتالونیا و ایران‌دوستان اسپانیایی در شامگاه آدینه 25 بهمن‌ماه 1392 (24 فوریه) آیین «شب پارسی» با همکاری بنیاد فردوسی، سفارت ایران و رایزنی فرهنگی کشورمان در اسپانیا برگزار شد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Gucci x The North Face Release Information - FitforhealthShops - crampon adidas sans lacet pas cher black and blue

به گزارش ایرانبوم به نقل از روابط عمومی بنیاد فردوسی، این برنامه از ساعت 19 جمعه‌شب با خوشامدگویی ژواکیم پالائو، مدیرعامل بنیاد آر بی ای (بنیاد غیرانتفاعی رودریگو- بالسیس- آلتاریبا) به عنوان میزبان شروع شد.

 

 

تالار سیصد نفره این بنیاد فرهنگی پژوهشی در منطقه گلوریاس بارسلونا به هدف آشنایی کاتالان‌ها با فرهنگ و تمدن و زبان پارسی از سوی خانه آسیا (وابسته به وزارت خارجه اسپانیا) آماده شده بود تا بتواند زمینه همکاری‌های بیشتر فرهنگی ایران و اسپانیا را فراهم سازد و بدین بهانه رامون مورنو، مدیرعامل خانه آسیای اسپانیا، گزارشی از برنامه‌های این نهاد دولتی ارایه کرد.

در ادامه، سخنرانی سفیر ایران در اسپانیا، مرتضی صفاری درباره پیشینه ایران زمین، آیین شب پارسی را به گونه رسمی آغاز کرد. گروه موسیقی سنتی حنانه به سرپرستی کامران همت‌پور با اجرای قطعاتی طرب‌انگیز از موسیقی ردیف ایرانی، میهمانان برنامه را به شور و شعف واداشت.

پس از پایان بخش نخست کنسرت موسیقی، خانم بهجت مهدوی، استاد زبان پارسی دانشگاه بارسلونا و مدرس زبان‌آموزان رایزنی فرهنگی ایران، ضمن معرفی سازهای ایرانی، درباره پیوند ناگسستنی ادبیات پربار پارسی و موسیقی سنتی سخن گفت؛ گفتاری درباره اهمیت زبان پارسی و جایگاه ستودنی آن در میان زبان‌های زنده جهان، پایان بخش سخنرانی این استاد دانشگاه بود.

 

 

اجرای دوم گروه موسیقی حنانه با بهره‌گیری از ترانه‌های بومی و محلی ایران و برخی قطعات موسیقی مقامی،  دوستداران فرهنگ ایرانی را به وجد رساند.

گفتنی است پیامد سفارش رهبر انقلاب درباره پاسداری از زبان شیرین و دیرپای پارسی، رایزنی فرهنگی کشورمان کوشید با برپایی آیینی ارزنده به بازنمایی رشته همبستگی همه پارسی‌گویان جهان بپردازد و مردمان دنیای اسپانیایی‌زبان را با زبان پارسی آشنا سازد. بدین‌روی دفترچه‌هایی نیز به میهمانان با نام «چرا پسندیده است زبان پارسی بیاموزیم؟» پیشکش شد تا پنجره‌ای برای آشنایی ایشان با زبان پارسی باشد.

زبان اسپانیایی، سومین زبان فراگیر و پرکاربرد جهان است که به عنوان یکی از زبان‌‌های رسمی سازمان ملل نیز شناخته می‌شود.

شایان ذکر است، آیین دیگری نیز ویژه ایرانیان مقیم مادرید، پایتخت اسپانیا در سفارت ایران در سه‌شنبه شب 21 فوریه برابر با 22 بهمن ماه با با همکاری بنیاد فردوسی، سفارت ایران و رایزنی فرهنگی کشورمان در اسپانیا برگزار شده است.

در این آیین هم که با سخنرانی سفیر ایران در اسپانیا، مرتضی صفاری آغاز شد؛ میثم موحدفرد، رییس هیات مدیره بنیاد فردوسی به معرفی بخشی از فعالیت‌های بنیاد فردوسی پرداخت و آمادگی این بنیاد را برای مشارکت در برنامه‌های فرهنگی و هنری به ویژه برای ایرانیان مقیم خارج از کشور اعلام نمود. در این برنامه بسته‌هایی فرهنگی به کودکان و نوجوانان فارسی‌زبان پیشکش شد.
هم‌چنین در روز 22 بهمن‌ماه برنامه دیگری با اجرای گروه موسیقی سنتی حنانه از سوی سفارت ایران در اسپانیا ویژه دیپلمات‌ها و سفیران دیگر کشورها تدارک دیده شده بود که این برنامه هم با اقبال چشمگیر نمایندگان فرهنگی کشورهای گوناگون در اسپانیا مواجه شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه