پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر برگزاری همایش و رونمایی از جدول گاهنگاری تطبیقی ایران و جهان «از دوران پارینه سنگی تا پایان عصر آهن»

خبر

برگزاری همایش و رونمایی از جدول گاهنگاری تطبیقی ایران و جهان «از دوران پارینه سنگی تا پایان عصر آهن»

 

بنیاد ایرانشناسی بمنظور شناساندن جایگاه و نقش فرهنگی ایران در پیشتازی مؤلفه‌های رشد جوامع انسانی، همایش «گاهنگاری تطبیقی ایران و جهان» را برگزار می‌كند. در این همایش كه با رونمایی از جدول تطبیقی گاهنگاری ایران و جهان از «دوران پارینه سنگی تا پایان عصر آهن» همراه است، آیت‌ا... سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد ایرانشناسی و تنی چند از استادان حوزهٔ باستانشناسی، از ضرورتها و نیازهای انجام این طرح ملی و دستاوردهای آن صحبت خواهند كرد.

بنابر گزارش روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی، گاهنگاری (کرونولوژی)، به معنای تخصیص رخدادها به تاریخ‌های زمانی دقیق آنها است، که آنرا علم قرار دادن وقایع در زمان نیز گفته‌اند. گاهنگاری می‌تواند نسبی یا مطلق باشد. گاهنگاری نسبی چینش وقایع مربوط به هم‌، نسبت به یكدیگر و نسبت به یك مبدأ زمانی است و گاهنگاری مطلق، قرار دادن وقایع و رخدادها در تاریخ‌های زمانی دقیق آنها است.

اطلاع كامل از زمان دقیق وقوع حوادث در تاریخ اهمیت زیادی دارد؛ چرا كه یك پژوهشگر در بسیاری موارد تنها با علم بر این موضوع است كه می‌تواند رویدادها را شرح و تفسیر کند و برای سؤالاتی كه در ذهن دارد، پاسخی مناسب بیابد .

از مزایای تهیهٔ یک گاهنگاری مناسب سرعت و دقت بالا برای آشنایی با تاریخ، فرهنگ، سیاست، اقتصاد، علم، هنر و... هر جامعه و یا جامعه¬ای در مقایسه با دیگر جوامع است؛ چرا كه در یك زمان كوتاه، اطلاعات زیادی را در حوزه-های مختلف در اختیار قرار می‌دهد.

تاکنون گاهنگاری‌های مختلفی از جهان، كه عمدتاً از سوی محققان غربی انجام شده،  تهیه و تدوین شده و در داخل ایران فعالیت شایسته‌ای در این حوزه صورت نپذیرفته است. ریشه‌یابی این فعالیت از سوی پژوهشگران غربی و عدم فعالیت توسط پژوهشگران داخلی، به موضوع خود آگاهی تاریخی بازمی‌گردد.
اروپاییان با توجه به غفلت تاریخی شرق و خود بزرگ‌بینی ماهوی، که از زمان رنساس و به‌ویژه انقلاب صنعتی و پیشرفتهای علمی ریشه گرفته، شروع به نگارش تاریخ جهان از منظر خود کرده و عامدانه یا سهواً در تبیین و تفسیر پیشرفتهای مهم بشری اغماض كرده‌اند.

بر این اساس، گاهنگاریهای‌ تهیه شده از جهان، در معرفی ایران ندرتاً از دوران هخامنشی گام را فراتر نهاده¬اند و بسیاری از دستاورهای مهم بشری، در دوران پیش از تاریخی، با دیدگاه مرکزیت بین‌النهرین تهیه و تفسیر شده است و روشن است که در این میان اندیشه‌های سیاسی فراوانی دخیل بوده است.
با توجه به چنین پیش‌زمینه‌هایی، بنیاد ایرانشناسی با توجه به درک اهمیت موضوع گاهنگاری و نبودِ جدول گاهنگاری ایران و جهان که به دست محققان داخلی تهیه و تدوین شده باشد؛ وارد میدان شد. به همین منظور در همایش و رونمایی از جدول گاهنگاری تطبیقی ایران و جهان، از «دوران پارینه سنگی تا پایان عصر آهن»، نخستین گام در نشان دادن جایگاه ایران و دستاوردهای فرهنگی و تمدنی آن، در میان دیگر کشورهای جهان، مدّ نظر قرار گرفته و از این منظر که از سوی گروهی از متخصصان داخلی تدوین شده، همانندی ندارد.

در همایش مذكور، باستانشناسانی همچون: دكتر حكمت‌ا... ملاصالحی، دكتر حسن فاضلی، دكتر حجت دارابی و...، از ضرورتهای انجام این طرح سخن خواهند گفت. همایش و رونمایی از جدول گاهنگاری تطبیقی ایران و جهان، روز دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه جاری، از ساعت 9 تا 16، در مركز همایش‌های برج میلاد «سالن سعدی» برگزار خواهد شد. جهت كسب اطلاع بیشتر در اینباره شماره تماس‌های 88608796 و 88212008 ارائه می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه