جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر دور کفش‌های تخت و پاشنه بلند خط بکشید

خبر

دور کفش‌های تخت و پاشنه بلند خط بکشید

«هـشـدارهـای کـفـشـی»عنوان مطلب روزنامه سلامت به قلم دکتر احمد باقری مقدم متخصص پزشکی ورزشی است.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | Air Jordan 1 Mid 554724 - nike air sweet lunar shoes sale free shipping - 271 Hemp – JmksportShops

به گزارش ایسنا در این مطلب می‌خوانید: تابستان که فرا می رسد، بسیاری از خانم ها و دخترخانم های جوان و نوجوان علاقه زیادی به پوشیدن کفش های تابستانی عروسکی یا صندل هایی با کفه های کاملا تخت پیدا می کنند...

متاسفانه برخی دختران نوجوان هم دوست دارند با هر لباس و در هر مکانی کفش پاشنه بلند بپوشند، ولی متاسفانه کفش های پاشنه بلندی که در حال حاضر در بازار وجود دارند، اصلا شرایط استاندارد و مناسبی ندارند. یعنی پاشنه های آنها به قدری نازک و بلند است که آدم می ماند چطور بعضی آنها را در کوچه و خیابان و هنگام خرید رفتن هم به پا می کنند! اگر به عنوان یک نوجوان تا به امروز ظاهر کفش برایتان از سلامت ارگان های بدنتان که با پوشیدن کفش نامناسب دچار مشکل می شوند، بیشتر اهمیت داشته است، بد نیست نگاهی به ادامه این مطلب بیندازید.

● کفش تخت نپوشید

کفش های کاملا تخت بیشتر روی خود پا تاثیر منفی دارند، یعنی با توجه به تنوع وضعیت تشریحی کف پا در افراد مختلف، ممکن است پوشیدن طولانی مدت کفش های عروسکی و صندل های تابستانی اثرهای منفی متفاوتی در پای افراد مختلف داشته باشد. مثلا بافت نرم کف پای خانم ها و دختر خانم ها کمی بیشتر از آقایان است و این بر استحکام کف پای آنها تاثیر دارد بنابراین وقتی خانمی کفش عروسکی کاملا تخت می پوشد، امکان چرخیدن مچ پای او به سمت داخل به وجود می آید. تکرار این چرخش ها در طول روز باعث ایجاد دردهایی مزمن در ناحیه مچ پا می شود و خیلی ها نمی دانند این درد ها در سنین نوجوانی و جوانی به پوشیدن کفش تخت و نامناسب مربوط است. به علاوه، بیماری معروف خارپاشنه در افرادی که عادت به پوشیدن کفش های تخت دارند، بیشتر از سایر افراد دیده می شود.

به جایش چه بپوشیم: بهتر است از نوجوانی خودتان را به پوشیدن کفش ها و صندل های کاملا تخت عادت ندهید. بهترین کفش، کفشی است که حدود ۲ سانتی متر پاشنه داشته باشد و این پاشنه به صورت لژ از پاشنه تا پنجه پا ادامه پیدا کند. کفشی را انتخاب کنید که در ناحیه پاشنه دارای ضربه گیر یا شوک گیر و در قسمت پنجه منعطف باشد. افرادی که به صافی کف پا مبتلا هستند یا آنهایی که دچار چرخش مچ پا به سمت داخل شده اند، نباید به هیچ وجه کفش های کاملا تخت بپوشند.

● کفش پاشنه بلند نپوشید

پوشیدن مداوم و طولانی مدت کفش های پاشنه بلند می تواند تاثیری منفی بر قوس کمر و تاندون آشیل داشته باشد. خانم هایی که در سنین میانسالی از گودی کمر شکایت می کنند و می گویند نمی توانند شلوارهایی با سایز مناسب پیدا کنند، باید بدانند یکی از دلایل عمده ابتلا به گودی کمر در آنها، پوشیدن کفش های پاشنه بلند و نامناسب در سنین جوانی و نوجوانی است. کمردرد، از مهم ترین و شایع ترین عوارضی است که افراد مبتلا به گودی کمر از آن رنج می برند.

پوشیدن کفش پاشنه بلند می تواند باعث چرخش استخوان کشکک هم بشود و دردهای جلوی زانو را به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه ابتلا به دردهای مزمن در ناحیه پشت مچ پا به دلیل وارد آمدن فشار بر تاندون رباط آشیل (که در ناحیه پشت مچ پا قرار دارد) هم در صورت پوشیدن کفش های پاشنه بلند دور از انتظار نخواهد بود. به طور کلی، زانودرد و کمردرد از شایع ترین عوارض استفاده مستمر از کفش های پاشنه بلند هستند.

به جایش چه بپوشیم: بد نیست بدانید که عوارض و آثار منفی پوشیدن کفش های پاشنه بلند به صورت مستمر و طولانی مدت، بسیار بیشتر و شدیدتر از عوارض پوشیدن کفش های تخت است بنابراین پوشیدن این کفش ها باید به مراسم و مهمانی های خاص محدود شوند و به جای آنها می توان از کفش های سبک لژدار یا طبی استفاده کرد. آنهایی که به هر دلیلی کمردرد یا زانودرد مزمن دارند هم باید دور کفش های پاشنه بلند را خط بکشند.

● کفش نوک تیز نپوشید

انحراف انگشت شست پا به هالوکس والگوس معروف است. شاید کسانی که پا به میانسالی گذاشته اند، اهمیت چندانی به این انحراف ندهند اما معمولا خانم های جوان و نوجوان به علت از دست دادن زیبایی پاهایشان به محض مشاهده علایم هالوکس والگوس دچار اضطراب می شوند ولی نمی دانند که دلیل منحرف شدن شست پای آنها انگشت های کناری و بیرون زدن استخوان کنار این انگشت و تنگ بودن پنجه و جلوی کفششان است که باعث می شود فشار زیادی به انگشت شست پا وارد و این انگشت به سمت انگشت های کناری کشیده شود. البته ابتلا به هالوکس والگوس تا حدی هم جنبه های مادرزادی و خانوادگی دارد اما تنگ بودن جلوی کفش چرخش انگشت شست را بیشتر می کند و باعث تشدید این ناراحتی می شود.

به جایش چه بپوشیم: برای پیشگیری از ابتلا به هالوکس والگوس باید دور پوشیدن کفش های نوک تیز و کفش هایی که پنجه تنگ و سفتی دارند، خط بکشید. کفش هایی با پنجه های نرم و انعطاف پذیر، گزینه های مناسب تری هستند. ضمن اینکه وسیله ای فیزیکی برای چرخش شست پای دچار هالوکس والگوس شده هم وجود دارد که می توان آن را به راحتی از داروخانه ها تهیه و در خانه استفاده کرد تا حالت شست پا به شکل اولیه خود برگردد.

● ۴ نکته مهم

۱.برای پیشگیری از ابتلا به حساسیت پوستی در اثر تماس مستقیم پوست پا با کفش حتما جوراب بپوشید.

۲.معمولا رویه کفش های تابستانی باز است و نوجوان ها هم علاقه ای به خراب کردن ظاهر کفش با پوشیدن جوراب ندارند. برای حل این مشکل می توانید از پاپو ش های بدون رویه استفاده کنید تا تماس پوست پا و کفش را به حداقل برسانید.

۳.کفش های پارچه ای، کنفی یا چرمی روزنه دار از بهترین گزینه ها بین کفش های دخترانه تابستانی هستند که تعریق پا را به حداقل می رسانند و از بوگرفتن آن جلوگیری می کنند.

۴.بهتر است به دلیل تعریق زیاد در فصل تابستان حتما کفش های خود را حداقل هر ۲۰ روز یکبار بشویید تا کفی و قسمت های داخلی کفش بو نگیرند. ضمن اینکه این کار از تجمع انواع باکتری ها در محیط کفش و ابتلا به انواع عفونت های قارچی و ناراحتی های پوستی در ناحیه کف و انگشتان پا هم پیشگیری می کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه