شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر کمبود ویتامین «د» عامل چاقی زنان مسن

خبر

کمبود ویتامین «د» عامل چاقی زنان مسن

دکتر مهشید چایچی

اگر شما هم پا به سن گذاشته‌اید و با وجود تلاشهایی که می‌کنید باز هم چاق هستید شاید لازم باشد ویتامین د بیشتری مصرف کنید. تعجب نکنید محققان به تازگی اعلام کرده‌اند کمبود ویتامین د می‌تواند خانمهای مسن را کمی چاق کند. آنها متوجه شدند خانمهای مسنی که میزان ویتامین د در خونشان کم است نسبت به آنها که ویتامین د کافی دارند، بیشتر مستعد اضافه وزن هستند و در 5 سال حدود یک کیلو بیشتر وزن می‌گیرند.

آنها می‌گویند به نظر می‌رسد گیرنده‌های ویتامین د در سلولهای چربی با زیاد و کم شدن این ویتامین در چروک شدن و یا متسع و بزرگ شدن این سلول‌ها تاثیر داشته باشند.البته هنوز هم مطمئن نیستند که ویتامین د علت اضافه وزن است یا نتیجه آن! با اینکه انجمن غدد داخلی سطح خونی کمتر از 30 نانوگرم در میلی لیتر را ویتامین د ناکافی می‌دانند اما سطح خونی کمتر از 25 را کمبود این ویتامین تعریف می‌کنند.

متخصصان می‌گویند علاوه بر اضافه وزن کمبود این ویتامین در پوکی استخوان، بیماری قلب، بعضی سرطانها، دیابت، آلزایمر، شیزوفرنی و بعضی بیماریهای خود ایمنی هم موثر است. ویتامین د به طور طبیعی در ماهی‌های چرب مانند ماهی تن، ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، جگر، پنیر و زرده تخم مرغ یافت می‌شود. بد نیست بدانید میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سن، رژیم غذایی و رنگ پوست هم در میزان ویتامین د نقش دارند. بنابر این بهتر است برای مصرف مکملهای ویتامین د با پزشکتان مشورت کنید.

منبع: روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه