پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر تحولی در زندگی میلیون‌ها بیمار ضایعه نخاعی - ساخت عینک ردیاب حرکات چشم

خبر

تحولی در زندگی میلیون‌ها بیمار ضایعه نخاعی - ساخت عینک ردیاب حرکات چشم

مبتکران انگلیسی نوعی عینک ردیاب‌ حرکات چشم طراحی کرده‌اند که می‌تواند شیوه زندگی میلیون‌ها بیمار مبتلا به اسکلروز چندگانه، پارکینسون، دیستروفی، ضایعات نخاعی و افرادی که دست یا پایشان قطع شده را دستخوش تحول کند.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | nike sb koston dunk low blue grey hair images - Compra Jordan AIR JORDAN XXXV - 004 - CQ4227

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با سیستم جدید این افراد قادر خواهند بود که با استفاده از چشمانشان با رایانه و محیط اطراف تعامل برقرار کنند.

این عینک می‌تواند با ردیابی حرکات چشم فرد مکان نگاه کردن وی را تعیین کند و به وی امکان کنترل کردن یک مکان‌نمای واقع بر روی نمایشگر را درست مانند یک ماوس معمولی بدهد.

فناوری طراحی شده از یک دستگاه ردیاب چشم و یک نرم افزار هوشمند تشکیل شده است.

دانشمندان کالج سلطنتی لندن عملکرد این عینک را با مجاب کردن تعدادی از افراد به انجام بازی رایانه‌یی معمولی پونگ بدون استفاده از هر گونه گوشی ثابت کردند. کاربران همچنین قادر به بروز کردن وب و نوشتن ایمیل بدون استفاده از دست بودند.

این ابزار GT3D از دو دوربین کنسول بازی ویدیویی سریع تشکیل شده که کمتر از 20 پوند بها دارند و در بیرون از خط بینایی به یک جفت عینک با قیمت سه پوند متصلند.

این دوریبن‌ها به طور مکرر تصاویری را از چشم تهیه کرده و محل اشاره مردمک‌ها را شناسایی می‌کنند. در نتیجه محققان از مجموعه‌ ای از درجه‌بندی‌ها برای پی بردن به این که فرد دقیقاً به کجای نمایشگر نگاه می‌کند، بهره می‌برند.

آن‌ها همچنین قادرند از درجه‌بندی‌های دقیق‌تر برای شناسایی نگاه خیره سه بعدی سوژه‌ها استفاده کنند یعنی این که آن‌ها تا چه فاصله‌یی نگاه می‌کنند. این امر به فرد امکان کنترل یک ویلچر الکترونیکی را با نگاه کردن به مکانی که می‌خواهد برود و یا کنترل یک بازوی مصنوعی رباتیک را می‌دهد.

برای اثبات کارآمدی این ردیاب چشم، محققان از سوژه‌ها خواستند که بازی ویدیویی پونگ را انجام دهند. در این بازی آن‌ها از چشمانشان برای حرکت دادن یک چوب برای ضربه زدن به یک توپ که به دور نمایشگر می‌جهید، استفاده کردند. صورت دادن این عمل با مکانیزم‌های خوانشگر از قبیل امواج مغزی دشوار است.

شش نفر از این افراد که هیچ گاه از چشمانشان برای کنترل ورودی استفاده نکرده بودند، توانستند یک نمره بین 20 درصد از کاربران توانا پس از فقط 10 دقیقه استفاده از این دستگاه برای نخستین بار کسب کنند.

این فناوری فقط یک وات برق استفاده می کند و داده‌ها را به طور بی‌سیم و از طریق Wi-Fi یا USB به رایانه ویندوز یا Linux منتقل می‌کند.

این سیستم همچنین "معضل لمسی میداس" را با اجازه دادن به کاربر به کلیک بر روی یک آیتم نمایشگر توسط چشم‌ها به جای دکمه ماوس حل کرده است.

این مشکل سابقاً با خیره شدن به یک آیتم برای یک بازه زمانی طولانی یا پلک زدن غیرعمدی حل شده بود. پلک زدن بخشی از رفتار طبیعی ماست و به طور غیرعمد رخ می‌دهد. با این حال دانشمندان انگلیسی این سیستم را به گونه‌ای مدرج کردند که یک چشمک زدن عمدی ساده نشانگر یک کلیک ماوس باشد.

با طراحی سیستم مزبور آن‌ها به دو هدف عمده دست یافته‌اند: نخست طراحی یک چشم سه بعدی که صدها برابر ارزان‌تر از سیستم‌های تجاری است و دوم استفاده از آن در ساخت یک رابط ماشین مغزی که به بیماران امکان تعامل آسان‌تر و سریع‌تر را نسبت به فناوری‌های موجود تهاجمی که ده‌ها هزار برابر نیز گران‌تر هستند، می‌دهد.

طراحی نرم‌افزار هوشمندتر و سخت‌افزار برای خلق دستگاه‌هایی که به مردم سراسر جهان صرف‌نظر از شرایط جسمانی‌شان کمک کند، گام بعدی این دانشمندان است.
بهای این عینک حدود 40 پوند است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه