جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان در مسیر کازرون- شیراز یافت شد / کشف نقش پلنگ روی صخره ای در جاده عباسی

یادمان

در مسیر کازرون- شیراز یافت شد / کشف نقش پلنگ روی صخره ای در جاده عباسی

در جاده عباسی، یکی از جاده هایی که کازرون را به شیراز وصل می کند به تازگی دو صخره یافت شده است که بر یکی از آن ها یک پلنگ و بر دیگری عبارت «لااله الا الله محمد رسول الله» نقاشی شده است. به نظر می رسد قدمت این دو اثر به زمان ساخته شدن جاده برمی گردد. گفته می شود جاده در زمان صفویه ساخته شده است.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Air Jordan Sneakers

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- یکی از کوهنوردان استان فارس به تازگی در جاده عباسی دو صخره یافته که روی یکی از آن ها نقش یک پلنگ و روی دیگری «لااله الا الله محمد رسول الله» نقش بسته است. اداره کل میراث فرهنگی فارس هنوز در مورد قدمت این دو اثر اظهارنظری نکرده است اما به نظر می رسد هر دوی این نقش ها به زمان ساخته شدن این جاده روی صخره کشیده شده اند. 
 
«جواد باقرنژاد»، از کوهنوردان منطقه فارس که این صخره ها را یافته است در گفت و گو با CHN در این باره گفت: «سه مسیر از کازرون به شیراز وجود دارد. یکی جاده اصلی آسفالته است که محل عبور و مرور خودروهاست، دیگری جاده ای است که در زمان حضور انگلیسی ها در جنوب ایران و برای انتقال تدارکات از بوشهر به شمال ایران ساخته شده است و دیگری جاده عباسی است که گفته می شود قدمت آن به زمان صفویه برمی گردد. این جاده محل عبور و مرور دام و چوپانان بوده است.»
 
به گفته او، دو صخره یافت شده در جاده عباسی قرار دارند که به نظر می رسد توسط چوپانان منطقه روی آن ها نقاشی شده است.
 
این طبیعت گرد در مورد زمان این اثر گفت که در این مورد نمی تواند اظهار نظری کند اما به نظر می رسد نقاشی متعلق به زمان ساخت جاده است. به علاوه این که در سالیان گذشته این منطقه زیستگاه پلنگ ایرانی بود است هرچند در سال های اخیر پلنگ های این منطقه بسیار کم شده اند.
 
قرار است کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان فارس برای تعیین قدمت این اثر و ارزش آن به زودی از آن بازدید کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه