سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف آثار صفویه، قاجاریه و پهلوی در گاراژ زغالی ها

یادمان

کشف آثار صفویه، قاجاریه و پهلوی در گاراژ زغالی ها

کاوش های باستان شناسی در گاراژ موسوم به زغالی های قزوین به کشف آثار دوران صفویه، قاجار و همچنین پهلوی منجر شد.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | JORDAN BRAND

فریبا محمدی سرپرست گروه باستان شناسی ه با اعلام این خبر گفت: در این فصل از کاوش ورودی زیرزمین خانه ای مسکونی، بخش هایی از فضای یک شبستان ستوندار و قسمتی از دیوار یک کاروانسرا شناسایی شد.
 
به گفته این باستان شناس بازه زمانی آثار کشف شده شامل چهار دوره پهلوی اول و دوم، قاجار واواخر صفویه است.
 
محمدی خاطر نشان ساخت که باوجود شدت تخریب لایه ها و آثار به دست آمده در دوره های مختلف، بازسازی و شناسایی آثار با توجه به اسناد مکتوب و کاوش های باستان شناختی امکان پذیر شد.
 
اوتیغه بندی های آجری با ملاط سیمانی برای تقسیم بندی فضایی و بخشی از فضای ورودی زیرزمینی یک خانه مسکونی را مربوط به دوران پهلوی دانست.
 
وی افزود: آثار متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی شامل بخشهایی از یک شبستان ستوندار است که ورودی ضلع جنوبی آن با سنگ و آجرپی ریزی شده و در هرطرف ضلع غربی و شرقی آن دو حجره دارد.
این ورودی به فضای مسقفی منتهی می شود که دارای 9 ستون مدور با مصالح آجر بوده و قطر ستون ها 90 سانتی متر و پی آنها نیز مربع – مستطیل است.
 
این باستان شناس گفت : آخرین و قدیمی ترین دوره شناسایی شده در این محوطه که با تصاویر نقشه هوایی 1919 نیز مطابقت دارد احتمالا مربوط به دوران قبل از قاجار و اواخر صفویه است.
 
او خاطرنشان ساخت که شواهد به دست آمده از این دوره شامل بخش هایی از دیوارسنگی ضلع شرقی کاروانسرایی با قاب بندی های آجری است که در فواصل آن ستون نماهای آجری مستطیل شکل قراردارد.
 
در تصاویر هوایی 1919 از این بنا با نام کاروانسرای حاج حسن یاد شده است.
 
مجوز عملیات کاوش باستان شناسی گاراژ زغالی ها که چند روز پیش پایان یافت توسط رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.
 
این کاوش توسط اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین و با هدف شناخت هرچه بیشتر اجزا و ارکان بافت تاریخی و الگوی ساخت و توسعه شهری و در راستای طرحهای جدید توسعه ای در تعامل با شهرداری صورت گرفته است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه