پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف یک تونل باستانی در منطقه «مهریان» یاسوج

یادمان

کشف یک تونل باستانی در منطقه «مهریان» یاسوج

برگرفته از روزنامه فرهیختگان، شماره 1423، 21 تیرماه 1393

یک تونل باستانی در منطقه مهریان شهر یاسوج کشف شد که دو گمانه درباره کاربری تونل طرح شده است.

اگرچه شهر یاسوج را به دلیل طبیعت بکر و وجود جنگل‌های انبوه و چشمه‌ها و آبشارهایش به‌عنوان «پایتخت طبیعت ایران» می‌شناسند اما این شهر ناشناخته‌های دیگری نیز دارد که هر از گاهی سراز خاک بیرون می‌آورند و حتی ساکنان این شهر را به تعجب وا می‌دارند.
یکی از ساکنان روستای «مهریان» در سه کیلومتری شهر یاسوج حین حفر چاه فاضلاب در محوطه خانه‌اش در عمق سه متری به یک مجرای زیرزمینی برخورد می‌کند. با اطلاع این فرد، کارشناسان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد به محل اعزام شده و اقدام به تجسس اولیه در این تونل می‌کنند.
محمود باقری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: امروز یک تیم متشکل از باستان‌شناسان استان به محل رفتند و از این تونل بازدید کردند. در ابتدای این تونل سه اتاقک وجود دارد که به وسیله یک راهروی مرکزی در ارتباط هستند. از یکی از این اتاقک‌ها تونلی به سمت دامنه کوه و یک تونل دیگر نیز به سمت دیگری می‌رود. باقری افزود: طول این تونل مشخص نیست و تنها تا این اندازه دید دارد و بیش از این تنگ و تاریک می‌شود و امکان تنفس در آن بسیار کم است و باید از کپسول اکسیژن استفاده شود.
در مرحله اولیه در این تونل سه کوزه متوسط کشف شده که هرسه خالی بودند و به جز این چیز دیگری در این مکان کشف نشده است. به نظر می‌رسد قدمت این کوزه‌ها به دوره اشکانی یا ساسانی برسد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه این محدوده ملک شخصی و در محدوده مسکونی است، برای کاوش این تونل نامه‌ای به معاون میراث فرهنگی سازمان نوشته شده تا مجوز اضطراری در این زمینه صادر شود.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به گمانه‌زنی‌های کارشناسان درباره این مکان اشاره کرد و گفت: ممکن است این تونل دهلیز آب یا قنات باشد که آب مورد نیاز این سکونتگاه را تامین می‌کرده است. همچنین احتمال می‌رود جزء فضاهای زیرزمینی باشد که مردم در مواقع خطر به آنجا پناه می‌بردند که این احتمال قوی‌تر است.
بعد از مطالعات باستان‌شناسی، اطلاعات دقیق‌تری از این مکان ارائه خواهد شد. این احتمال وجود دارد که در آینده شهرکی باستانی در این منطقه کشف شود.
این نخستین‌بار نیست که در پی خاکبرداری در یاسوج یک مکان باستانی کشف می‌شود. دو سال پیش نیز در پی خاکبرداری یک لودر در محوطه دانشکده پزشکی یاسوج در شرق این شهر، یک گورستان بزرگ باستانی کشف شد که پس از کاوش، باستان‌شناسان کشور قدمت آن را سه هزار و 500 سال دانستند.
برخی تاریخ‌دانان جهان، یاسوج را دروازه پارس نامیده‌اند و اعتقاد دارند که 331 سال قبل از میلاد، «اسکندر مقدونی گجستگ» در حمله به پارسه از منطقه یاسوج گذشته و در تنگه‌ای در شمال این منطقه با نام «تنگ مهریان» بر لشکر «آریو برزن»، سردار بزرگ هخامنشی غلبه کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه