سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ده پهلوان خبرداد: کشف سازه خشتی عصر آهن ۳در قره تپه سگزآباد دشت قزوین

یادمان

ده پهلوان خبرداد: کشف سازه خشتی عصر آهن ۳در قره تپه سگزآباد دشت قزوین

یک باستان شناس با اشاره به آموزش کاوش های باستان شناسی به دانش آموزان اعلام کردکه کاوش های آموزشی و پژوهشی گروه باستان شناسی در حاشیه محوطه قره تپه سگز آباد دشت قزوین به هویدا شدن آثاری از یک سازه خشتی متعلق به عصر آهن ۳منجر شد.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | Streetwear & Hip Hop Klamotten Online Shop , DefShop

به گزارش هنرنیوز ؛ مصطفی ده پهلوان سرپرست کاوش در محوطه قره تپه سگز آباد دشت قزوین تصریح کرد که با از سر گیری کاوش های باستان شناسی دانشگاه تهران در دشت قزوین در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، تمرکز بر دوره های آهن ۳ (همزمان با دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی) محوطه قره تپه سگزآباد قرار گرفت.

او از این دوره به عنوان دوره ای مهم که در هیچکدام از کاوش های پیشین توجه چندانی به آن نشده بود نام برد.

این باستان شناس با اشاره به دلیل تخریب بیش از حد و باور نکردنی لایه های متاخر این محوطه (آهن ۳) توسط مردم محلی تصریح کرد که بخشی از کاوش های انجام گرفته در حاشیه محوطه و روی لایه های رسوبی به منظور رسیدن به لایه های فرهنگی سالم و تخریب نشده انجام گرفت که منجر به هویدا شدن آثاری از یک سازه خشتی متعلق به آهن ۳ شد.

به گفته ده پهلوان، برای اطمینان از تاریخ گذاری مطلق این سازه باید در انتظار نتایج سالیابی آزمایشگاهی نشست.

سرپرست کاوش در محوطه قره تپه سگز آباددشت قزوین افزود: با درک وجود لایه های آهن ۳ در حاشیه تپه تصمیم بر این گرفته شد که در بهار ۱۳۹۴ از بررسی های آرکئوژئوفیزیک هم استفاده شود.

به گفته او، این پروژه به سرپرستی کوروش محمدخانی انجام گرفت و به کشف آنومالی هایی از وجود چند سازه حرارتی در حاشیه شمالی تپه منجر شد.

ده پهلوان اظهار داشت:یکی از بارزترین این آنومالی ها انتخاب و مورد کاوش قرار گرفت و با نتایج مشاهده شده کاملا انطباق داشت به گونه ای که با آثاری از یک سازه حرارتی مواجه شدیم که درک ماهیت و کاربری درست آن بر ما پوشیده است.

وی اظهار امیدواری کرد با انجام مطالعات آزمایشگاهی و ریز ریخت شناسی بتوان به درک روشنی از کاربری آن رسید.

به گفته سرپرست کاوش در محوطه قره تپه سگز آباد دشت قزوین همانطور که مشخص است هدف اصلی از شکل گیری کاوش های دشت قزوین از سوی دانشگاه تهران در مرحله نخست آموزش درست و روزآمد مبانی و اصول یک کاوش باستان شناختی است.

این باستان شناس تصریح کردکه این مهم از سال ۱۳۹۳ به صورت جدی در دستور کار گروه باستان شناسی و سرپرست هیات قرار گرفت و هدف بر این است که سال به سال بر غنای برنامه های آموزشی برای دانشجویان کارشناسی باستان شناسی دانشگاه تهران افزوده شود.

وی گفت: در این کاوش گزارش برخی کاوش های انجام گرفته به منظور آشنا شدن با کاوش های باستان شناسی در محوطه های متفاوت از قره تپه از سوی دکتر اکبر عابدی، ایمان مصطفی پور و حامد ذیفر ارایه شد.

ده پهلوان افزود: تیمی از پژوهشکده حفاظت و مرمت سازمان میراث فرهنگی برای ارایه رهنمود های لازم برای نحوه نمونه برداری و آنالیزهای مورد نیاز از یافته های کاوش مرکب از خانم ها مهندس فرانک بحرالعلومی، مهندس علیزاده و آقایان مهندس بهشتی و مهندس قاسمی در حین کاوش حضور داشت.

این باستان شناس با اشاره به اینکه از افراد دارای جایگاه و اعتبار علمی و تخصصی بالا برای این آموزش ها بهره گرفته اظهارداشت: بی شک این امید را می توان داد که در کاوش های آتی به غنای کادر آموزشی کاوش افزوده شود.

سرپرست کاوش در محوطه قره تپه سگز آباد دشت قزوین افزود:در حین کاوش، کارگاه های آموزشی با کمک دانشجویان باستان شناسی برای دانش آموزان شهر سگزآباد نیزبرگزار شد.

وی هدف از برگزاری این کارگاه را فرهنگ سازی و دادن آگاهی به کودکان و دانش آموزان به منظور درک اهمیت محوطه های باستان شناسی و دغدغه های باستان شناسان از کاوش محوطه های تاریخی و دوری از تخریب محوطه های ارزشمند و پوچ بودن سوداگری گنج توسط مردم محلی اعلام کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه