پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان احیاء قلعه پولاد بلده نیازمند ۵۰۰ میلیون اعتبار است

یادمان

احیاء قلعه پولاد بلده نیازمند ۵۰۰ میلیون اعتبار است

به‌دنبال تخریب بخشی از قلعه پولاد بلده مازندران معاون میراث‌فرهنگی این استان اعلام کرد، قلعه پولاد بلده برای حفظ و ماندگاری نیازمند ۵۰۰ میلیون اعتبار است.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | boys nike jordan retro flyknit shoes women High OG Panda - air max 95 cool grey neon yellow - Grailify

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ قلعه پولاد بلده که یکی از مهمترین آثار تاریخی استان مازندران محسوب می‌شود و متعلق به دوره سلجوقیان است، در شهرستان نور، بخش بلده، شهر بلده واقع شده است. این اثر در تاریخ 9 بهمن 1386 با شماره ثبت 20664به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
«مهدی ایزدی» معاون میراث‌فرهنگی استان مازندران دررابطه با حفظ و پایداری این اثر به CHN می‌گوید: با اینکه سالها از رشد بی‌رویه ساخت و سازها در اطراف و حریم قلعه پولاد بلده جلوگیری شده و اداره میراث‌فرهنگی استان نیز به ثبت و تعیین حریم این اثر پرداخته اما این اثر تاریخی هم‌اکنون نیازمند بودجه برای مرمت و احیاء است.
 
او می‌گوید: قلعه تاریخی پولاد بلده که قدمت آن به 700 سال می‌رسد برای ساماندهی و احیاء نیازمند 500 میلیون اعتبار است. درحال‌حاضر نیز پس از تعیین حریم و اعلام آن به شهرداری از این ارگان شهری درخواست کردیم که با مشارکت و همکاری دو سویه زمین‌هایی در نظر گرفته‌ شود تا با جابجایی پلاک‌ها و انتقال مردم به آن زمین‌ها حریم قلعه پولاد بلده آزاد شود.
 
به‌گفته ایزدی، تمامی جوانب حفظ و نگهداری قلعه پولاد بلده در نظر گرفته‌ شده و طرح‌های اداره میراث‌فرهنگی و شهرداری آماده اجرا است اما متاسفانه اعتبارات بسیار اندک است و همین عامل اجازه نداده که اداره میراث‌فرهنگی و شهرداری وارد عمل شوند. این درحالی‌است که حتی بخش خصوصی نیز آمادگی خود را برای حفاظت و بهره‌برداری از این اثر اعلام کرده است.
 
قلعه پولاد یا قلعه بلده که در کتب تاریخی به نام قلعه نور شناخته می‌شود، در شمال شهر بلده، بر بالای پوزه کوهی که رو به جنوب است، بنا شده است. این اثر تاریخی در بالای کوهی واقع شده که از سه سمت شمال، جنوب و شرق به دره های عمیق و پرشیب منتهی می شود. ورودی اصلی قلعه در سمت جنوب شرقی قلعه قرار گرفته است.
 
با این وجود کاربری قلعه پولاد بلده به طور قطعی مشخص نیست، اما سفال‌های به دست آمده از جای جای بنا، سیستم های ذخیره آب و بکارگیری تنبوشه‌های سفالی، جهت هدایت آب و مواردی از این قبیل، این احتمال را بوجود می‌آورد که این  بنا برای دفاع از شهرساخته شده که در مواقع لزوم و در مقاطع زمانی خاص، برای زندگی تعداد زیادی از مردم مورد استفاده قرار گیرد.
 
با این حال اینکه عملکرد بنا در دوره‌های مختلف و در مقاطع زمانی خاص چه بوده و تا چه زمانی مورد استفاده قرار می گرفته نیازمند انجام مطالعات باستانشناسی و عملیات گمانه‌زنی بیشتری است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه