سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حسین باصفا خبرداد: کشف ظروف مرمری ۵ هزار ساله در نیشابور

یادمان

حسین باصفا خبرداد: کشف ظروف مرمری ۵ هزار ساله در نیشابور

محوطه «کلاته شوری» در نیشابور در هزاره سوم قبل از میلاد برای طبقه ویژه جامعه ظروف سنگی از جنس مرمر تولید می‌کرد.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | adidas am4par women wear shoes , Sunrise Underwire Bikini Top by Endless Online , JofemarShops , Australia

به گزارش هنرنیوز، کشف آثار مربوط به دوره مس و سنگ، مفرغ و برنز مانند ابزار آلات صنعتی و سرباره‌های فلز در محوطه باستانی «کلاته شوری (قاراچشمه)» معرف این محدوده‌ی تاریخی به عنوان مرکزی تخصصی برای تولید ظروف سنگی از جنس مرمر بوده که در هزاره سوم قبل از میلاد کالایی با ارزش برای مردم منطقه بوده است.

«حسن باصفا»، سرپرست هیات کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه باستانی قارا چشمه و عضو هیات علمی دانشگاه نیشابور با اعلام این خبر گفت: گروه باستان‌شناسی دانشگاه نیشابور در بهار سال جاری موفق به کشف یکی از مهمترین محوطه‌های استقراری پیش از تاریخی و آغاز تاریخی در دشت نیشابور از هزاره پنجم قبل از میلاد تا هزاره اول شد.

او مهمترین هدف کاوش فصل جاری را شناخت دوره‌های فرهنگی استقرار دانست که در این زمینه در نخستین فصل کاوش دوره‌های فرهنگی مس و سنگ، مفرغ و آهن شناسایی شد.

سرپرست هیات این کاوش افزود: بر اساس ارزیابی مواد فرهنگی وسعت محوطه حدود ۱۴ هکتار بوده است.


«باصفا کلاته شوری» را با توجه به مواد فرهنگی کشف شده از دو بُعد صنعتی و کشاورزی دارای اهمیت زیادی دانست و افزود: حجم زیادی از ادوات کشاورزی و وسایل آرد کردن غلات گواه وجود کشاورزی پیشرفته در بازه زمانی مذکور و همچنین دانه‌های گیاهی نشان از اقتصاد معیشتی مبتنی بر کشاورزی دارد.

او ادامه داد: اهمیت دوم کلاته شوری بُعد صنعتی آن است و ابزار آلات متعدد و سرباره‌های فلز در کنار کوره‌های متعدد گواه این مدعا است.

به گفته او، براساس مواد فرهنگی به دست آمده می‌توان نتیجه گرفت «کلاته شوری» مرکزی تخصصی برای تولید ظروف سنگی از جنس مرمر بوده که در هزاره سوم قبل از میلاد کالای با ارزشی به شمار می‌رفته و در اختیار طبقه‌ی ویژه جامعه بوده است.

«باصفا» با اشاره به اینکه برنامه‌ای بلند مدت برای شناخت بهتر این محوطه باستانی در نظر گرفته شده از مسوولان خواست تا علاوه بر حفظ محوطه در راستای عملیاتی شدن اقدامات پیشنهادی، گام بر دارند.

بر اساس این گزارش، محوطه «کلاته شوری» در حوالی روستایی به همین نام در شهرستان فیروزه استان خراسان رضوی و در کنار رودخانه شوری قرار گرفته است،‌ کاوش‌های باستان شناسی دانشگاه نیشابور در محوطه باستانی قاراچشمه (کلاته شوری) که با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از یک ماه گذشته آغاز شده است تا ۱۸ تیرماه ادامه دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه