سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شیراز 6500 ساله شد

یادمان

شیراز 6500 ساله شد

«کاوش‌های باستان شناسی در تپه پوستچی شهر شیراز پیشینه شکل گیری این شهر را به 6 هزارو 500 سال پیش رساند.»

به گزارش ایسنا، علیرضا سرداری با اعلام این خبر گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه «پوستچی» در جنوب بلوار «رحمت» شهر شیراز، منجر به کشف و شناسایی آثار و شواهدی از دوره‌های پیش از تاریخ و تاریخی منطقه شده است.

به گفته‌ی وی این محوطه فرهنگی- تاریخی که در حال حاضر در محدوده‌ای به مساحت 12 هکتار در کنار بلوار رحمت قرار گرفته، درواقع وسعتی بیش از این داشته و متأسفانه براثر ساخت‌و‌سازهای مسکونی در سال‌های اخیر، حدود نیمی از آن تخریب و نابود شده اشت.

او با بیان اینکه شواهد اولیه حاصل از بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی، نشان‌دهنده وجود لایه‌های فرهنگی از دوره «باکون» در هزاره پنجم پیش از میلاد، دوران آغاز تاریخی و تاریخی (اشکانی) است، گفت: این شواهد پیشینه‌ی شکل‌گیری شهر شیراز را به شش هزار و پانصد سال پیش نسبت می‌دهد.

سرداری افزود: به نظر می‌رسد که دشت «میانکوهی» شیراز با دربرداشتن محوطه‌ها، تپه‌ها و آثار تاریخی متعدد از دوران پیش از تاریخ، قابلیت سکونت از زمان نوسنگی داشته و با درنظر داشتن وسعت زیاد این محوطه در دوره «باکون»، این احتمال وجود دارد که تپه «پوستچی» یکی از بزرگترین استقرارهای این دوره است که می‌تواند در استان فارس کم‌نظیر باشد.

به گفته این باستان‌شناس، یافته‌های مکشوف از کاوش، شامل قطعات سفال‌های منقوش و ساده، مهره‌ها، ابزارهای سنگی و آثار معماری است که علاوه بر شناخت فرهنگ‌های قدیم در دشت شیراز، نحوه تعاملات و تبادلات اقتصادی و تجاری منطقه را در محدوده‌ای گسترده‌تر تا دره رود کر و دشت‌های دیگر استان فارس نیز روشن می‌کند.

وی افزود: این درحالی است که با برشی که در سال‌های گذشته در نتیجه خاک‌برداری و تخریب از وسط تپه فوق صورت گرفته، آثاری تا عمق شش متر را آشکار ساخته است و به نظر می‌رسد که اگر این کاوش‌ها تا لایه‌های پایین‌تر ادامه یابد، شواهدی از دوران قدیمی‌تر تا نوسنگی نیز یافت شود.

به گفته‌ی این باستان‌شناس این مطالعات می‌تواند منجر به شناسایی آثار گسترده و قابل توجهی در محوطه شود که با ساخت سایت-موزه در محل، به طور دائمی در معرض نمایش عموم قرار گیرد.

برنامه کاوش تپه «پوستچی» براساس توافق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه هنر شیراز به سرپرستی مشترک دکتر علیرضا سرداری از پژوهشکده باستان شناسی و دکتر حسنعلی عرب از دانشگاه شیراز انجام می‌شود.

مجوز کاوش‌های باستان‌شناسی تپه «پوستچی» شهر شیراز توسط رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه